• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
یکشنبه 26 خرداد 1398
کد مطلب : 59695
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/pAx1
+
-

30 درصد مدارس کرمانشاه؛ نیازمند نوسازی

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس کرمانشاه: باید از ظرفیت خیرین مدرسه‌ساز برای نوسازی مدارس استفاده شود

گفت و گو
30 درصد مدارس کرمانشاه؛ نیازمند نوسازی

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس کرمانشاه با بیان این‌که ۳۰ درصد مدارس این استان نیازمند تخریب و بازسازی هستند، گفت: در استان کرمانشاه 3هزار و 900 فضای آموزشی داریم که یک‌سوم آنها به مقاوم‌سازی یا تخریب و بازسازی نیاز دارند و باید از ظرفیت خیرین مدرسه‌ساز برای نوسازی مدارس استفاده شود.

به گزارش ایسنا «مرزبان نظری» با بیان این‌که ۳۰ درصد مدارس کشور توسط خیرین ساخته می‌شود، گفت: استان کرمانشاه در این زمینه کمی عقب‌تر از میانگین کشوری است، هرچند در سال‌های اخیر شاهد حضور پررنگ‌ خیرین مدرسه‌ساز در حوزه مدرسه‌سازی در استان کرمانشاه بوده‌ایم. مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان کرمانشاه ابراز امیدواری کرد: در سنوات آتی شاهد حضور پررنگ‌تر خیرین مدرسه‌ساز در امر مدرسه‌سازی دراستان باشیم.


خیرین 335 کلاس درس ساختند

نظری در ادامه با اشاره به مجموعه اقدامات انجام گرفته از سوی مجموعه نوسازی مدارس استان در سال گذشته، اظهار کرد: سال گذشته با مشارکت خیرین و با استفاده از اعتبارات نوسازی مدارس 127 پروژه آموزشی با 406 کلاس درس در استان به بهره‌برداری رسید که ۱۱۴ پروژه آن با ۳۳۵ کلاس درس با مشارکت خیرین ساخته شده است. وی ادامه داد: سال گذشته ۲۸ میلیارد تومان تجهیزات آموزشی، کلاسی، اداری، ورزشی و کارگاهی نیز از سوی مجموعه نوسازی مدارس استان خریداری و در اختیار آموزش و پرورش استان قرار گرفت. 

وی افزود: در بحث اصلاح و بهینه‌سازی سیستم گرمایشی مدارس در سال ۹۷ اقدامات خوبی در استان انجام گرفت، به نحوی که ۲۷۰ مدرسه با ۹۰۰ کلاس درس با اعتبار ۵۷ میلیارد ریال به سیستم حرارت مرکزی شوفاژ و پکیج مجهز شدند. نظری ادامه داد: در حال حاضر هزار و ۷۰۰ کلاس درس در استان بخاری کاربراتوری استاندارد دارند که همگی این مدارس در مناطق روستایی واقع شده‌اند و بین یک تا سه‌کلاسه هستند و در صورت تامین اعتبار کار اصلاح و بهینه‌سازی سیستم‌های گرمایشی این مدارس ظرف 2 سال آینده جمع خواهد شد که برای این کار به ۳۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.


118 پروژه آموزشی در دست اجرا داریم

نظری در ادامه اشاره‌ای هم به پروژه‌های در دست اجرای مجموعه نوسازی مدارس در سال جاری داشت و افزود: در حال حاضر نزدیک به ۱۱۸ پروژه آموزشی با ۶۹۵ کلاس درس با زیربنای ۸۴ هزار و ۷۰۰ متر‌مربع در استان در دست اجراست.مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان کرمانشاه اضافه کرد: امسال از محل سهمیه قیر رایگان در حوزه بهسازی و آسفالت محوطه مدارس و ایزوبام نیز ۱۲۷ هزار متر‌مربع به اجرای ایزوبام سقف مدارس اختصاص یافته است، ضمن این‌که عملیات آسفالت حیاط مدارس نیز در سطح ۹۸ هزار متر‌مربع در دست انجام است.


ساخت ۱۹۵ مدرسه زلزله‌زده توسط خیرین 

این مسئول در ادامه اظهار کرد: در جریان زلزله آبان سال ۹۶ تعداد ۷۸ مدرسه با ۴۱۵ کلاس درس در مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه آسیب دید که ۵۳ مدرسه آن روستایی و ۲۵ مدرسه دیگر شهری بود. نظری گفت: بعد از وقوع زلزله آبان سال ۹۶ با ورود خیرین تفاهم‌نامه ساخت ۱۹۵ مدرسه توسط خیرین امضا شد که تاکنون ساخت ۱۸۰ مدرسه با ۷۶۵ کلاس درس از این تعداد با اعتبار ۱۱۲ میلیارد تومان وارد فاز اجرایی شده که زیربنای این پروژه‌ها نزدیک به ۷۰ هزار متر‌مربع است. 

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس کرمانشاه با بیان این‌که تاکنون ۸۴ مدرسه با ۲۵۲ کلاس درس از محل تعهدات خیرین در جریان زلزله سال ۹۶ این استان تحویل شده، اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود ۵۸ مدرسه دیگر با ۳۵۹ کلاس درس تا مهر ماه پیش رو به بهره‌برداری برسد، ضمن این‌که کار ساخت بقیه مدارس نیز در دستانجام است.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان کرمانشاه ادامه داد: بعد از زلزله استان کرمانشاه 111 خیر حقوقی و ۴۹ خیر حقیقی در امر مدرسه‌سازی مشارکت کردند. 
نظری گفت: بعد از زلزله آبان سال ۹۶ در استان کرمانشاه با توافقاتی که انجام شد بانک‌ها هزینه‌های مربوط به چاپ سررسید خود را به امر مدرسه‌سازی اختصاص دادند که نزدیک ۲۲ میلیارد تومان از این محل در اختیار استان قرار گرفت.


28/7 مترمربع؛ سرانه فضای آموزشی استان   

«مرزبان نظری» مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان کرمانشاه اظهار کرد: میانگین سرانه آموزشی در استان 58/6 بود و با وجودی که وضعیت بهتری در مقایسه با میانگین سرانه فضای آموزشی کشور که 8/5 متر‌مربع است، داشتیم اما همچنان در برخی از شهرستان‌ها مثل سرپل ذهاب با کمبود سرانه فضای آموزشی مواجه بودیم که پس از زلزله استان کرمانشاه با افزایش 7/0مترمربعی سرانه فضای آموزشی، در حال حاضر سرانه فضای آموزشی استان به 28/7 مترمربع رسیده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید