• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 26 خرداد 1398
کد مطلب : 59639
+
-

کلاف سردرگم ساماندهی سگ‌های بدون صاحب در تنکابن

شهردار تنکابن: عقیم‌سازی بهترین و سریع‌ترین روش برای کنترل جمعیت سگ‌های بدون صاحب است

نمای نزدیک
کلاف سردرگم ساماندهی سگ‌های بدون صاحب در تنکابن

درحالی که شهرداری تنکابن به دنبال عقیم‌سازی سگ‌های بدون صاحب است برخی دستگاه‌ها با انتقاد از این روش، بر به‌کارگیری شیوه‌های دیگر تاکید دارند. همین اختلاف نظرها باعث شده تا این معضل همچنان در شهر وجود داشته باشد.

به گزارش ایرنا، امروزه در بسیاری از شهرها و همچنین شهر تنکابن شاهد جولان سگ‌های بدون صاحب در کوچه‌ها و خیابان‌ها هستیم که به معضلی برای شهروندان تبدیل شده و موجبات نارضایتی آنها را فراهم کرده است.


دیدگاه‌ها در زمینه ساماندهی سگ‌های بدون صاحب 

در آخرین جلسه ساماندهی سگ‌های بدون صاحب که در فرمانداری ویژه شهرستان تنکابن برگزار شد بار دیگر مسئولان مربوطه به بیان دیدگاه‌ها و نظرهای خود پرداختند و با وجود برخی اختلاف نظرها، در نهایت مقرر شد دستگاه‌ها به دنبال راهکار اصولی در این زمینه باشند.

شهردار تنکابن در این جلسه به برخی ایرادهای دستورالعمل وزارت کشور مربوط به ساماندهی سگ‌های بدون صاحب اشاره کرد و گفت: وزارت کشور در تلاش است تا دستورالعمل جدیدی تا پایان شهریور امسال پیرامون این موضوع ارائه دهد، اما تا آن زمان دستورالعمل قدیم به قوت خود باقی است و باید بر اساس آن عمل کرد.

«محمد زرودی» افزود: برای جمع‌آوری و نگهداری سگ‌ها نیاز به زمینی خارج از محدوده شهری داریم که بر اساس قانون شهرداری‌ها مجاز به خرید چنین زمینی نیستند. باید دستگاه‌های دیگر زمین را در اختیار شهرداری قرار بدهند.

وی اظهار کرد: اگر این سگ‌ها به طور اصولی و فنی نگهداری نشوند می‌تواند خطرات زیادی به همراه داشته باشد.

زرودی عقیم‌سازی را بهترین و سریع‌ترین روش برای کنترل جمعیت سگ‌های بدون صاحب دانست و گفت: انجمن حمایت از حیوانات این شهرستان به عنوان ناظر اجرایی نقش اساسی در این زمینه ایفا کرده است.

این مسئول تصریح کرد: متاسفانه شاهد هستیم که از شهرها و روستاهای همجوار اقدام به رهاسازی سگ‌ها در کمربندی شهر تنکابن می‌کنند، همین مساله مشکلات این بخش را دوچندان کرده است.


مخالفت با امحای فیزیکی

نماینده انجمن حمایت از حیوانات شهرستان تنکابن نیز در این جلسه با بیان این‌که کشتن یا جمع‌آوری این سگ‌ها راهکار مناسبی برای رفع مشکل نیست، گفت: این انجمن با مخالفت‌های خود پیرامون ساماندهی سگ‌های بدون صاحب نمی‌خواهد سگ‌گردانی را در جامعه ترویج دهد بلکه تلاش دارد تا با روش اصولی و قانونی در این مسیر قدم بردارد.

«مجید شجاعی» با اشاره به این‌که در ۶ ماه گذشته ۵۷ سگ بدون صاحب در تنکابن عقیم‌سازی شده‌اند، افزود: اگر ساماندهی این سگ‌ها به کارگروه شهرستان ارجاع شود در مدت ۴ سال این مشکل برطرف خواهد شد.

وی اظهار کرد: تخمین زده می‌شود که در این شهرستان 100 سگ بدون صاحب وجود دارد که اگر بخواهیم آنها را در یک مکان خاص نگهداری کنیم روزانه حدود ۴۰۰ هزار تومان هزینه خواهد داشت.

شجاعی هزینه درمان یک سگ بیمار را فقط ۱۵ هزار تومان اعلام کرد و افزود: نباید در این زمینه نگرانی وجود داشته باشد؛ چراکه با کمترین هزینه می‌توان سگ‌های بیمار را معالجه کرد.

نماینده انجمن حمایت از حیوانات شهرستان تنکابن تصریح کرد: متاسفانه برخی افراد این سگ‌های بدون صاحب را در کوچه و خیابان آزار می‌دهند و این سگ‌ها چاره‌ای ندارند جز این‌که حمله کنند.

به گفته وی، جوجه‌های رنگی و ماهی قرمز به لحاظ آلودگی میکروبی و قارچی چندین برابر خطرناک‌تر از سگ‌های ولگرد هستند، اما با این وجود مردم فقط این سگ‌ها را خطرناک می‌دانند.


مخالفت دامپزشکی با روند موجود 

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان تنکابن هم به دستورالعمل وزارت کشور پیرامون این موضوع اشاره کرد و گفت: متاسفانه شهرداری عقیم‌سازی سگ‌های بدون صاحب را به افرادی واگذار کرده که هیچ‌ اهلیتی در این زمینه ندارند و بر اساس دستورالعمل وزارت کشور عمل نمی‌کنند.

«سید مرتضی حاتمی» افزود: باید واحد زنده‌گیری سگ‌ها ایجاد شود. این سگ‌ها پس از جمع‌آوری باید در قفس نگهداری و از سگ‌های اصیل جدا شوند اما متاسفانه چنین کاری نمی‌شود.

وی با بیان این‌که در ساماندهی سگ‌ها سلیقه‌ای عمل شده است، اظهار کرد: بر اساس دستورالعمل وزارت کشور عقیم‌سازی سگ‌ها در مرحله آخر است اما در حال حاضر به هدف اصلی تبدیل شده است.

این مسئول یادآور شد: انجمن حمایت از حیوانات در تنکابن یک بار هم نظر اداره دامپزشکی این شهرستان را در مورد عقیم‌سازی سگ‌ها جویا نشده است و آنها بی‌تفاوت به کار خود ادامه می‌دهند.


کندی روند عقیم‌سازی سگ‌های بدون صاحب

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست تنکابن گفت: در کشورهای دیگر حیوانات دارای شناسنامه و مجهز به میکروچیپ هستند، اما در کشور ما چنین سازوکارهایی وجود ندارد و مردم خودسرانه اقدام به نگهداری یا رهاسازی حیوانات می‌کنند.

«هادی منصور کیایی» روند فعلی عقیم‌سازی سگ‌ها را کند ارزیابی کرد و افزود: باید در یک اقدام ضربتی یک‌ساله یا 6ماهه عقیم‌سازی سگ‌ها انجام شود تا بتوانیم به نتایج بهتری دست یابیم.

وی اظهار کرد: هم‌اکنون خطر گازگرفتگی چه از سوی سگ‌های بدون صاحب و چه از سوی سگ‌های خانگی وجود دارد و این مساله می‌تواند به شیوع بیماری هاری در منطقه دامن بزند.

این خبر را به اشتراک بگذارید