• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 26 خرداد 1398
کد مطلب : 59605
+
-

آتش در کمین مرغداری های یزد

استاندارد نبودن تجهیزات مرغداری‌ها به‌ویژه از لحاظ سامانه‌های گرمایشی و سرمایشی منجر به بروز آتش‌سوزی در این واحدها می‌شود

گزارش
آتش در کمین مرغداری های یزد

  آتش‌سوزی از حوادث شایع در مرغداری‌های استان یزد تلقی می‌شود به‌طوری که این قبیل حوادث هر ساله، خسارات زیادی را به واحدهای مرغداری تحمیل می‌کند و حتی گاهی منجر به توقف فعالیت این واحدها نیز می‌شود.
به گزارش ایسنا، چند روز پیش یکی از واحدهای مرغداری شهرستان تفت در حریق سوخت و بنا بر برآوردهای صورت گرفته در جریان بازدید از آن، نابودی 4900 قطعه مرغ در این واحد گزارش شد.

آتش هر سال به دلیل بی‌توجهی واحدهای تولیدی به مسائل فنی دامنگیر آنها می‌شود و گویا هنوز هم از دایره توجه متولیان امر و ناظران این حوزه خارج است، چرا که بنا بر آمارهای موجود تنها 5 درصد از واحدهای مرغداری در استان یزد دارای کارشناس فنی هستند.
به نظر می‌رسد در این زمینه نیز تا زمانی که پای اجبار و قوانین بازدارنده در میان نباشد، همچنان خطر در کمین واحدهای مرغداری خواهد ماند.


نشت گازوئیل، عامل اصلی حریق در مرغداری‌ها 

«عباس رضایی» یکی از آتش‌نشانان ایستگاه تفت که در اطفای آتش‌سوزی اخیر نیز حضور داشته، نشت گازوئیل را مهم‌ترین عامل آتش‌سوزی در مرغداری‌های این شهرستان می‌داند و می‌گوید: از آنجایی که اکثر مرغداری‌ها خارج از شهر قرار گرفته‌اند و عمدتاً دسترسی به شبکه گازرسانی ندارند یا بدون رعایت نکات فنی و ایمنی، به‌دلیل هزینه‌های بالا از سوخت گازوئیل به جای گاز طبیعی برای تامین گرما استفاده می‌کنند، شاهد بروز این حوادث ناگوار هستیم.
وی اضافه می‌کند: در اغلب آتش‌سوزی‌های واحدهای مرغداری، دودگرفتگی و خفگی بیش از خود آتش منجر به تلفات طیور می‌شود.


استاندارد نبودن سامانه‌های  گرمایشی  

«محمدحسین فلاح‌نژاد» رئیس جهادکشاورزی شهرستان تفت نیز در این باره می‌گوید: متاسفانه استاندارد نبودن ادوات و تجهیزات مرغداری‌ها به‌ویژه در سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی منجر به بروز آتش‌سوزی در این واحدها می‌شود.

وی اظهار می‌کند: برخی از مرغداران به دلیل صرفه‌ اقتصادی و بدون در نظر گرفتن نکات فنی و استاندارد‌ها، لوله‌های پلی‌اتیلن را جایگزین لوله‌های مسی در سیستم‌های گرمایشی می‌کنند که منجر به چنین حریق‌هایی می‌شود.

این مسئول با بیان این‌که تاکنون بیش از 3 مورد آتش‌سوزی در مرغدارای‌های شهرستان تفت ناشی از موارد مذکور بوده است، می‌گوید: متاسفانه تکرار این حوادث مربوط به عدم اطلاع‌رسانی صحیح در این زمینه است، چرا که در صورت آگاهی واحدهای تولیدی کمتر شاهد تکرار چنین مواردی خواهیم بود.

وی ارائه خدمات فنی مرغدارای‌ها به‌صورت شخصی را یکی از مشکلات این واحدها عنوان می‌کند و می‌گوید: در موارد زیادی این خدمات به‌صورت شخصی توسط مرغداران انجام می‎ شود و شرکت‌های فنی بر انجام آنها نقش اجرایی یا نظارتی ندارند.

وی اضافه می‌کند: اگر سوخت مورد استفاده مرغداری‌ها گاز طبیعی باشد، کارشناسان همه موارد را کنترل می‌کنند اما در مورد استفاده از سوخت رایج گازوئیل چنین امکانی وجود ندارد و غالباً نیز منجر به بروز مشکلاتی برای مرغداران شده است. 

فلاح‌نژاد از فعالیت 155 واحد مرغداری با ظرفیت تولید 3 میلیون و 300 هزار قطعه مرغ تنها در شهرستان تفت یاد می‌کند و می‌گوید: هرچند هر 3‌سال یکبار مجوز مرغداری‌ها تمدید می‌شود اما لازم است که سازمان نظام مهندسی کشاورزی برای پیشگیری از حوادثی همچون آتش‌سوزی، رعایت نکات فنی را به‌صورت جدی‌تر و دقیق‌تری در تمدید مجوزها لحاظ کند. 


  5 درصد مرغداری‌ها کارشناس فنی دارند 

البته «محمدرضا خلف‌باغی» رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان یزد از تغییر بازه‌ زمانی تمدید مجوز مرغداری‌ها از 2 به 4 سال خبر می‌دهد و می‌گوید: از سال 91 تمدید پروانه‌ واحدهای مرغداری به سازمان نظام مهندسی واگذار شد و این سازمان هر 2سال یکبار ملزم به تمدید مجوزهای این واحدهاست که این بازه زمانی با دستورالعمل وزیر کشور به 4سال افزایش یافته است.

 وی تغییر شرایط تمدید مجوز مرغداری‌ها طی بازه زمانی چهارساله را عاملی برای عدم نظارت کافی بر این واحدها عنوان می‌کند و می‌گوید: کارشناسان فنی در زمان فرایند تمدید مجوز مرغداری‌هاست که می‌توانند تمامی موارد فنی و بهداشتی را به‌صورت دقیق بررسی کنند و در صورتی که در حتی یک مورد نقص وجود داشته باشد، مجوز تمدید نخواهد شد.  این مسئول ادامه می‌دهد: یک کارشناس تنها یک‌بار در این بازه زمانی از واحدها بازدید می‌کند اما تجهیزات واحدها می‌تواند در طول این بازه تغییر کند.  وی از عدم استقبال و استفاده مرغداران از کارشناسان خبره انتقاد می‌کند و می‌گوید: متاسفانه واحدهای مرغداری سالانه 4 مرتبه به جوجه‌ریزی- هر بار با هزینه‌ای حدود 600 میلیون تومان- اقدام می‌کنند ولی حاضر به پرداخت هزینه یک کارشناس فنی که تنها 200 هزار تومان است، نیستند. 

خلف‌باغی با بیان این‌که تنها 5 درصد از مرغداری‌های استان یزد از ظرفیت کارشناسان فنی استفاده می‌کنند، می‌گوید: مابقی واحدها به علت عدم همراهی دستگاه‌ها یا همکاری نکردن مرغداران فاقد کارشناس فنی هستند و این در حالی است که این بند از قوانین که مورد تاکید و اولویت دولت برای حمایت از واحدهای پرورش طیور است، حتی هنوز در واحدهای دارای یارانه دولتی نیز عملیاتی نشده است. 
وی از اعلام آمادگی کارشناسان سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان برای نظارت بر مسائل فنی مرغداری‌ها ‌خبر می‌دهد و می‌گوید: قطعاً همکاری مرغداران در این زمینه منجر به پیشگیری از بروز حوادثی همچون آتش‌سوزی و اتلاف هزینه‌های آنان خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید