• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 26 خرداد 1398
کد مطلب : 59519
+
-

اخطار به صنایع آلاینده قزوین

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست قزوین: واحدهایی که فعالیت آنها به‌سلامت انسان و موجودات آسیب برساند با هماهنگی مراجع قضایی تعطیل می‌شوند

زیست‌بوم
اخطار به صنایع آلاینده قزوین

قزوین یکی از قطب‌های صنعتی کشور محسوب می‌شود و 15 ناحیه و شهرک صنعتی در آن مستقر است به همین دلیل توجه به استانداردهای زیست‌محیطی در فعالیت‌های صنعتی از اولویت‌های اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان قزوین است. 

به گزارش ایسنا، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قزوین در نشست خبری این اداره کل که به ‌مناسبت هفته محیط‌زیست در این اداره برگزار شد، اظهار کرد: فعالیت‌های تولیدی باید با هدف توسعه پایدار باشد. در سال «رونق تولید» نقش حمایتی از تولید داریم و محیط‌زیست سالم شامل آب‌وهوای سالم و خاک حاصلخیز از اولویت‌های اولیه تولید هستند. 

حسن‌ پسندیده گفت: تولیدکنندگان بخش‌های صنعتی، خدماتی و کشاورزی باید استانداردهای زیست‌محیطی را رعایت کنند. یکی از وظایف اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان قزوین کنترل، نظارت و پایش واحدهای صنعتی است. 


صدور اخطاریه زیست‌محیطی 

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قزوین توضیح داد: 4 هزار واحد تولیدی در شهرک‌های صنعتی قزوین مستقرند که هر سال پایش و نمونه‌برداری از واحدهایی که احتمال آلایندگی دارند انجام می‌شود. 

سال گذشته 499 مورد نمونه‌برداری از پساب فاضلاب انجام شد که 235 مورد بیش ‌از حد استاندارد آلایندگی داشتند. همچنین 407 مورد اخطاریه برای بهسازی و استانداردسازی صادر شد. 84 مورد نمونه‌برداری خروجی هوا نیز انجام شد که 24 واحد استانداردهای لازم را رعایت نکرده بودند. 

پسندیده خاطرنشان کرد: در ابتدا برای واحدهای آلاینده اخطار زیست‌محیطی صادر می‌شود و پس ‌از آن به واحد تولیدی فرصتی 10 روزه برای رفع موارد داده می‌شود و سپس پایش مجدد انجام خواهد شد و اگر نتیجه پایش با استانداردها تطبیق نداشت به‌عنوان واحد آلاینده به اداره کل مالیاتی معرفی می‌شوند تا این اداره برای دریافت عوارض آلایندگی اقدام کند. در سال گذشته 10 تا 15 واحد صنعتی به اداره کل مالیات معرفی شدند. 

وی گفت: مبالغ جرائم اعمال‌شده به اداره کل حفاظت محیط‌زیست بازنمی‌گردد بلکه سازمان امور مالیاتی عوارض را دریافت می‌کندو به‌ منظور پروژه‌های زیست‌محیطی در اختیار شهرداری‌ها قرار می‌دهد. ما نیز به ‌صورت جدی پیگیری می‌کنیم تا این عوارض برای پروژه‌های زیست‌محیطی در همان منطقه هزینه شود. مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قزوین افزود: با هماهنگی مراجع قضایی، واحدهایی را که آلودگی آنها به ‌سلامت انسان و موجودات آسیب می‌رساند تعطیل می‌کنیم. 


 5 روز ناسالم 

پسندیده با اعلام این‌که 15 روز ناسالم در سال 96 داشته‌ایم، اظهار کرد: در سال 97 تعداد روزهای ناسالم برای گروهای حساس 5 روز ثبت شد و شاخص ذرات معلق نیز کمتر از 5/2 میکرون بود. در سال جاری نیز تا به امروز همه روزها در وضعیت سالم و پاک قرار داشته است. 

وی ادامه داد: واحدهای تولیدی، خدماتی و کشاورزی مورد پایش‌های زیست‌محیطی قرار می‌گیرند و اخیرا 1806 واحد مورد پایش قرار گرفتند. نیروگاه شهید رجایی نیز به‌صورت هفتگی مورد پایش قرار می‌گیرد و نوع سوخت نیز به ما اعلام می‌شود. در سال گذشته 88 درصد سوخت مصرفی این نیروگاه گاز طبیعی و 12 درصد نیز مازوت و گازوئیل بوده است. 

این مقام مسئول با اشاره به آلایندگی کارخانه سیمان آبیک افزود: این شرکت تولیدی از لحاظ استقرار در استان البرز قرار دارد ولی میزان آلایندگی آن در شهرستان آبیک استان قزوین بیشتر است و بخش عمده‌ای از عوارض آلایندگی به شهرستان آبیک اختصاص پیدا می‌کند. 

پسندیده یادآور شد: بیشترین آلودگی کارخانه سیمان مربوط به فعالیت‌های معدنی این شرکت است و باید برنامه زیست‌محیطی معدن در آن محل انجام و برای آن نیز عوارض در نظر گرفته شود. 


 ساماندهی پسماندهای صنعتی

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قزوین گفت: ساماندهی پسماندهای صنعتی، شهری، کشاورزی و بیمارستانی از جمله اولویت‌های استان است. از ابتدای سال 97 از انتقال پسماندهای صنعتی و ویژه سایر استان‌ها به قزوین جلوگیری شد، چراکه این پسماندها برای دفن وارد استان می‌شدند. اگر پسماندی به‌ منظور بازیافت و تبدیل‌ شدن به محصولی بی‌خطر وارد استان شود مانعی وجود ندارد. 

وی با تأکید بر این‌که مسئولان، اشخاص حقیقی و حقوقی در قبال فعالیت‌های محیط‌زیست مسئولند، خاطرنشان کرد: اطلاع‌رسانی بسیار مهم است تا همه بدانند در قبال محیط‌زیست مسئولند و اگر باعث تخریب محیط‌زیست شوند برابر مقررات، اعمال قانون خواهند شد. 


 مناطق حفاظت‌شده

پسندیده توضیح داد: در استان قزوین مساحت مناطق حفاظت‌شده در 3 منطقه طارم سفلی، الموت و باشگل 130 هزار هکتار است. مناطق شکار و تیراندازی ممنوع استان نیز 450 هزار هکتار است که تحت کنترل و نظارت قرار دارند. 

وی با اشاره به وضعیت تنوع زیستی گفت: هر سال سرشماری وحوش استان انجام می‌شود. براساس سرشماری انجام‌شده در زمستان 97، گونه شاخص استان که کَل و بز وحشی است نسبت به سال 96 به میزان 24/23 درصد رشد داشته است، جمعیت قوچ وحشی تغییر نکرده و جمعیت آهو که تنها زیستگاه آن در باشگل قرار دارد نیز 15/48 درصد افزایش داشته است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قزوین با بیان این‌که بیشترین جمعیت کَل و بز وحشی در طارم وجود دارد، افزود: مناطق طارم و الموت نیز زیستگاه‌های اصلی پلنگ و خرس به شمار می‌روند و به وسیله دوربین‌ها گونه‌های پلنگ مشاهده و به اداره کل حفاظت محیط‌زیست گزارش می‌شود. 

روستاها و حیوانات

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قزوین گفت: حیات‌ وحش قلمرو وسیعی دارد و ما انسان‌ها گاهی وارد این قلمرو شده‌ایم. گاهی مشاهده می‌شود که روستاییان از ورود پلنگ، خرس و گراز به مزارع و زنبورستان‌ها گِله می‌کنند. کشاورزان باید در ابتدا مزارع خود را ایزوله و ایمن کنند تا از ورود این حیوانات به آن جلوگیری شود و علاوه بر آن با بیمه کردن محصولات و کندوها در صورت خسارت می‌توانند از بیمه میزان خسارت وارده را دریافت کنند. 

حسن‌ پسندیده بیان کرد: 15 قلاده گرگ در باشگل وجود دارد و برخی به ‌اشتباه عنوان می‌کنند که حفاظت محیط‌زیست گرگ‌ها را وارد این منطقه کرده است. در پاسخ به آنها باید گفت که محیط‌زیست چنین اقدامی انجام نداده است و گرگ جزو گونه‌های این اکوسیستم به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: افرادی نیز در برخی از روستاها از ورود گرگ به مناطق مسکونی در روستاها گله‌مند بودند که با بررسی‌های صورت‌گرفته مشخص شد که این حیوانات گرگ نیستند و گونه دورگه سگ و گرگ هستند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قزوین افزود: سال گذشته پرونده 138 مورد شکار غیرمجاز پرنده، 28 مورد شکار غیرمجاز پستانداران، 45 مورد سلاح غیرمجاز کشف‌شده و 18 مورد تعلیف غیرمجاز به مراجع قضایی ارسال شد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید