• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
شنبه 25 خرداد 1398
کد مطلب : 59484
+
-

خبرهای کوتاه/دانش و فناوری

ساخت مرتفع‌ترین ایستگاه‌های هواشناسی جهان
تیمی به سرپرستی نشنال جئوگرافیک و دانشگاه Tribhuvan دو ایستگاه هواشناسی را در ارتفاعات ۸۴۳۰ و ۷۹۴۵ متری اورست نصب کرده‌اند که مرتفع‌ترین ایستگاه‌های هواشناسی جهان به‌حساب می‌آیند. به گزارش انگجت، اطلاعات جمع‌آوری شده از این ایستگاه‌ها قرار است که به دانشمندان در درک بهتر چگونگی افزایش جهانی دمای هوا و تأثیر آن بر ذوب شدن یخ‌های قطبی کمک کند. پل مایسوکی، پژوهشگر ارشد این پروژه می‌گوید: این یکی از نواحی قاره‌ای است که بیشترین سرعت گرمایش را در جهان دارد اما ما دقیقا نمی‌دانیم که در ارتفاعات بیشتر از ۵ هزار متر چه اتفاقی در حال رخ دادن است.

   طرح خودروی دوزیست تسلا
ایلان ماسک، مدیرعامل مشهور تسلا اعلام کرده که این شرکت طرحی برای ساخت خودروی خاکی- آبی دارد. به گزارش ورج، ماسک در پاسخ به سؤالی درباره طرح‌های این شرکت که خودروهای الکتریکی آن حسابی مشهور هستند، گفت: ما طرحی برای تولید یک اتومبیل زیر دریایی، مثل آنچه در فیلم‌ها موجود بود، آماده کرده‌ایم. ماسک تولید نسخه‌ای را که واقعا دوزیست باشد ممکن دانسته، هر چند پذیرفته این کار با دشواری‌هایی همراه خواهد بود. 

   خیز فضایی هند 
هندی‌ها قرار است امروز کاوشگر خود را به سمت‌ ماه بفرستند، اما آنها برنامه بلندمدتی برای ارسال ایستگاه فضایی خود و همچنین فرود آوردن فضانوردان هندی روی‌ ماه دارند. به گزارش تک‌کرانچ، هندی‌ها در سال ۲۰۰۸ در ماموریت چاندریان ۱ برای فرود کاوشگر خود روی‌ ماه شکست خورده بودند اما اکنون قرار است چاندریان ۲ به بخش ناشناخته از قطب جنوب‌ ماه برسد. آژانس فضایی هند همچنین اعلام کرده که در راستای برنامه ارسال نخستین فضانورد هندی به فضا در سال 2022، کار روی ایستگاه فضایی ویژه خود را هم آغاز کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید