• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 25 خرداد 1398
کد مطلب : 59493
+
-

زندگی روی ابرها

رایانش ابری، دیگر موضوعی فانتزی نیست؛ در سال‌های آینده به جای سخت‌افزارهای گران قیمت بسیاری از کارها با خدمات ابری آنلاین انجام می‌شود

زندگی روی ابرها

همیشه در بین همه افراد مشهور بوده که بازی کردن، سیستمی قدرتمند و معمولا گران‌قیمت می‌خواهد. به همین‌خاطر است که خیلی‌ها سال‌هاست کنسول‌ها و سیستم‌های گران‌قیمت می‌خرند. هرکدام از ما علاوه بر این همیشه پول زیادی برای سخت‌افزارهای جدید با پردازنده قدرتمند‌تر، رم سریع‌تر و بیشتر و دیسک‌های سخت پیشرفته‌تر داده‌ایم تا سرعت و کیفت کاری بهتری را تجربه کنیم. اما چه می‌شود اگر روزی دیگر نیاز به این سیستم‌های قدرتمند نداشته باشیم و همه کارهای به قول مشهور سنگین‌مان هم با لپ‌تاپ یا سیستمی خیلی معمولی انجام شود؟ رایانش ابری یا همان Cloud Computing به‌تدریج دارد آینده دنیا را عوض می‌کند.


به سنگینی بازی 
به گزارش همشهری، شاید خیلی‌ها تصور کنند که به‌خاطر نیاز به پردازش سنگین برخی کارها این ماجرا امکان‌پذیر نباشد؛ اما همین چند روز پیش بود که مایکروسافت، سرویس استریم، بازی اختصاصی خودش را با نام Project xCloud معرفی کرد. قبل از آن هم گوگل از پروژه استیدیا به‌عنوان سرویس بازی آنلاین خود رونمایی کرده بود. در واقع حالا با دسترسی به اینترنت پرسرعت در بسیاری از نقاط جهان در آینده نزدیک کاربران برای حتی بازی‌های با گرافیک بالا نیاز به استفاده از کنسول یا کامپیوترهای گران‌قیمت ندارند. در واقع به‌جای کاربران، مثلا مایکروسافت و گوگل هستند که سرورهای قدرتمند‌شان وظیفه پردازش اطلاعات را بر عهده می‌گیرند. مایکروسافت هم اعلام کرده که با Project xCloud کاربران می‌توانند هر زمان که خواستند و روی هر نوع صفحه نمایشی، صرفا از طریق استریم، بازی‌های دلخواه‌شان را تجربه کنند. تنها چیزی که در این میان کاربر نیاز دارد یک اینترنت بسیار پرسرعت است. 

همه‌‌چیز در ابر 
شرکت‌های مختلفی هستند که حالا در دنیا سرویس‌های خود را در زمینه‌های مختلف آنلاین ارائه می‌کنند. این ماجرا از ویرایش فیلم و عکس شروع می‌شود و به سرویس‌های صنعتی و اتوماسیون‌های اداری می‌رسد. یعنی به‌جای اینکه هر شرکتی جداگانه پول دیتاسنتر و هزار سخت‌افزار دیگر را بدهد، سراغ سرویس‌های ابری می‌رود. بگذارید ماجرا را ساده‌تر بگوییم. فرض کنید لپ‌تاپی دارید که روی آن لازم نیست هیچ‌چیزی نصب کنید! با داشتن اینترنت پرسرعت شما حتی اگر بخواهید فیلم و عکس سنگینی را هم ویرایش کنید آن را به سرور شرکتی آپلود می‌کنید و آن‌وقت با نرم‌افزار آنلاینی که از پردازشگرهای قدرتمندی استفاده می‌کند و دیتای شما را در فضای آنلاین به‌صورت لحظه‌ای ذخیره می‌کند مثلا فیلم‌تان را راحت ویرایش می‌کنید. خیلی‌ها حالا در جهان هستند که همین حالا هم به‌جای اینکه مثلا پکیج آفیس مایکروسافت را روی لپ‌تاپشان نصب کنند، همه کارهایشان را مثلا در نرم‌افزار آنلاین اداری گوگل انجام می‌دهند .

بازار مهم آینده 
تحقیقات اخیر شرکت مخابراتی CenturyLink  و مؤسسه آماری Statista نشان می‌دهد که ارزش بازار خدمات ابری تا سال۲۰۲۰، به ۴۱۱میلیارد دلار می‌رسد. قریب به ۷۷درصد از شرکت‌ها همین حالا حداقل از یک اپلیکیشن مبتنی بر کلاد یا فضای ابری برای کارهای خود استفاده می‌کنند یا دست‌کم بخشی از زیرساخت‌های پردازشی خود را در فضای ابری مدیریت می‌کنند. غیر از خدمات عمومی، شرکت‌ها به‌خاطر دسترسی بهتر و سریع‌تر، چابکی، پاسخگویی و مسئولیت‌پذیری، شتاب بخشیدن به نوآوری و انعطاف‌پذیری بالا سراغ خدمات ابری بیشتر از گذشته می‌روند. یکی از دغدغه‌های اصلی اما در این رابطه ماجرای امنیت و حریم خصوصی است که مدت‌هاست چالش آن درباره رایانش ابری وجود دارد. شرکت‌ها می‌گویند اکنون با قوانین و راهکارهای امنیتی جدید توانسته‌اند تا حدود زیادی به این مشکل پاسخ دهند و افراد و شرکت‌ها را مطمئن کنند که می‌توانند از خدمات ابری حتی با امنیتی بیشتر از سرویس‌های قدیمی استفاده کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید