• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
پنج شنبه 12 بهمن 1396
کد مطلب : 5946
+
-

فوق العاده

 

جواد نصرتی | روزنامه‌نگار:

بزرگ ترین کارگردان تاریخ

 

«بزرگ‌ترین کارگردان تاریخ سینما»؛ این لقبی است که منتقدان و تعدادی از فیلمسازان برجسته مثل اورسن ولز و اینگمار برگمان به جان‌فورد داده‌اند؛ فیلمسازی که 124 فیلم ساخت. 4بار اسکار بهترین کارگردانی را دریافت کرد و فروتنانه خود را نه هنرمند که صنعتگر می‌دانست. فورد بیشتر به‌خاطر درام‌های اجتماعی‌اش ستایش می‌شد؛ فیلم‌هایی چون «خبرچین» (1935)، «خوشه‌های خشم» (1940) و «چقدر در من سرسبز بود» (1941) که برایشان اسکار هم گرفت. فورد اما خودش را بیش از هرچیز وسترن‌ساز می‌دانست. همان‌طور که در اتحادیه کارگردانان آمریکا گفت: «من جان‌فورد هستم. وسترن می‌سازم.» امروز هم وقتی نام فورد به‌میان می‌آید بیشتر یاد وسترن‌هایش می‌افتیم؛ شاهکارهایی چون «دلیجان» (1939)، «دختری با روبان زرد (1949)، «کلمانتین عزیز من» (1946)، «جویندگان» (1956) و«مردی که لیبرتی والانس را کشت» (1962).

 

بزرگ علوی؛ معلم نادیده

نسل‌ها ایرانیان اهل مطالعه، بزرگ علوی را به‌عنوان یکی از سیاسی‌ترین نویسندگان تاریخ ادبیات کشورمان می‌شناسند. او که پیش از ترک ایران، یک فعال پرجنب‌وجوش سیاسی هم بود، نویسنده آثار بزرگی است که از میان آنها، «چشم‌هایش» در تاریخ معاصر داستان‌نویسی ایران جاودانه شده است. با این حال، ‌دانشجویان زبان و ادبیات آلمان، علوی را از دریچه دیگری هم می‌شناسند. برای دهه‌ها، «فرهنگ لغات فارسی - آلمانی یونکر - علوی» (1344) دستیار کهنه‌نشدنی دانشجویان بوده است. علوی این فرهنگ لغات بسیار کاربردی را با همکاری پروفسور هاینریش یونکر زبان‌شناس و متخصص زبان فارسی در دانشگاه هامبولت نوشت. علوی بعد از مهاجرت به آلمان در پی کودتای 28مرداد، در دانشگاه هومبولت مشغول به‌کار شد و رشته‌های ایران‌شناسی و زبان فارسی را در این دانشگاه پایه‌گذاری کرد. علوی سیزدهم بهمن سال1282 در تهران متولد شد و 93سال بعد، در برلین درگذشت.

 

63میلیون زن از نظر آماری در هند  «مفقود» به‌حساب می‌آیند

دلیل کمبود نسبی زنان نسبت به مردان، سقط جنین‌های گسترده با نگاه جنسیتی است که باعث جلوگیری از تولد نوزادان دختر می‌شود. خانواده‌های هند به‌شدت از تولد دختران ناراحت می‌شوند. همچنین براساس تحقیقات، 21میلیون دختر در این کشور، از سوی خانواده‌هایشان ناخواسته به‌حساب می‌‌آیند.

این خبر را به اشتراک بگذارید