• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
شنبه 25 خرداد 1398
کد مطلب : 59408
+
-

رکورد صدور کیفرخواست در یک پرونده جنایی

تنها 2روز زمان کافی بود تا تحقیقات در پرونده قتل جوان زندانی در زندان فشافویه تهران تکمیل و برای عاملان جنایت کیفرخواست صادر شود؛ اتفاقی که پس از صدور کیفرخواست 5روزه در پرونده قتل میترا استاد به‌دست شهردار سابق تهران، رکوردی جدید به‌حساب می‌آید.
به گزارش همشهری، ماجرای قتل جوان 21ساله در زندان فشافویه شامگاه 20خرداد‌ماه رقم خورد. در تحقیقات مشخص شد که مقتول جوانی به نام علیرضا بوده که از سال97 به اتهام توهین به مقدسات و... دستگیر و به 8سال زندان محکوم شده بود اما زمانی که در بند حضور داشت، شبانه به قتل رسیده بود.عاملان این جنایت 2زندانی بودند که یکی از آنها به اتهام 2فقره قتل به 2بار قصاص محکوم شده و دیگری به اتهام حمل مواد‌مخدر و آدم‌ربایی و... به حبس ابد. یکی از آنها که متهم اصلی به‌شمار می‌رود و پیش از این نیز به جرم قتل 2نفر به 2بار قصاص محکوم شده بود، مدعی شد: چند روز قبل از حادثه شماره دخترم را به مقتول دادم و از او خواستم به دخترم زنگ بزند و بگوید که برایم پول واریز کند.
مقتول روز بعد به من گفت که درخواستم را انجام داده اما بعد متوجه شدم که پس از این تماس تلفنی، دخترم به طرز مشکوکی ناپدید شده است. من تصور می‌کردم که مقتول در ناپدید شدن دخترم نقش دارد، به همین دلیل شب حادثه به همراه دوستم او را به قتل رساندیم. متهم دوم اما می‌گفت قصد داشته فرد دیگری را که به گنده‌لات آنها توهین کرده و در همان بند بوده زخمی کند اما بعد از اینکه همراه همدستش وارد بند مورد نظر شده، اشتباها به مقتول ضربه زده است.با اعترافات این‌دو به ارتکاب جنایت، رسیدگی به پرونده به‌طور ویژه در دادسرا آغاز شد و روابط عمومی دادستانی تهران اعلام کرد که ظرف 2روز تحقیقات در این پرونده تکمیل شده است.براساس گزارش روابط عمومی دادستانی تهران، در این پرونده متهم ردیف اول به اتهام قتل عمد و متهم دوم به اتهام معاونت در قتل عمدی تحت بازجویی قرار گرفتند که پس از تکمیل تحقیقات و با رعایت کلیه موازین قانونی و حقوق دفاعی متهم ازجمله حضور وکیل تسخیری، تشکیل پرونده شخصیت، انجام تست روحی-روانی و سایر تحقیقات ظرف 2روز تکمیل و با صدور کیفرخواست جهت رسیدگی به دادگاه کیفری یک تهران ارسال شد.




مهدی دواتگری
حقوقدان و نماینده ادوار مجلس

 اصل تفکیک زندانیان

درگیری مرگبار در زندان فشافویه که در جریان آن یکی از زندانیان که به اتهام توهین به مقدسات و... در زندان نگه داری می‌شد توسط دو زندانی خطرناک که یکی به قصاص و دیگری به حبس ابد محکوم شده بودند، به قتل رسید، ضرورت پیروی از «آیین‌نامه نحوه تفکیک و طبقه‌بندی زندانیان» را نمایان کرد.
در این آیین‌نامه زندانیان براساس جنس، سن، نوع جرم و سلامتی طبقه‌بندی می‌شوند؛ مثلا براساس ماده 5گروه سنی اطفال و نوجوانان، شامل زندانیان زیر18سال هستند که باید در کانون‌های اصلاح و تربیت یا در محل جداگانه‌ای خارج از محیط زندان نگه‌داری شوند. طبقه‌بندی دیگر شامل جوانان است که باید زندانیان 18تا 30سال جدا از سایر زندانیان نگه‌داری شوند و طبقه‌بندی دیگر شامل زندانیان بزرگسال اعم از زندانیان 30سال به بالاست. اما تقسیم‌بندی مهم‌تر شامل تفکیک براساس جرم است که براساس آن در زندان‌های با ظرفیت بالای 700 نفر باید زندانیان جرایم باندی و سازمان یافته، قتل عمدی، سرقت مسلحانه، آدم‌ربایی، تجاوز به عنف و ...‌ جدا از سایر زندانیان نگه‌داری شوند. دسته دیگر زندانیان جرایم مالی مانند کلاهبرداری، اختلاس، جعل و... هستند و دسته سوم شامل زندانیان جرایم ویژه با حساسیت عمومی نظیر جاسوسی، اقدام علیه امنیت کشور هستند و دسته چهارم زندانیان جرایم مربوط به مواد‌مخدر هستند که هر یک از این 4گروه باید جدا از یکدیگر نگه‌داری شوند و زندانیان نمی‌توانند در بندها تردد کنند. این در حالی است که شورای طبقه‌بندی زندان می‌تواند بر حسب تحصیلات، ویژگی‌های اخلاقی و خصوصیات رفتاری و چگونگی شخصیت زندانیان، آنان را در هر یک از طبقات قرار دهد. علاوه بر این زندانیانی که مخل نظم و انضباط عمومی بوده و موجب آزار و اذیت دیگر زندانیان شوند برابر تصمیم شورای انضباطی زندان حداکثر 6ماه در محل جداگانه نگه‌داری می‌شوند. این زندانیان شب‌ها در اتاق‌های تک‌نفره در فضای حداقل 10مترمربع با نور کافی و سرویس بهداشتی مناسب نگه‌داری می‌شوند .

 

این خبر را به اشتراک بگذارید