• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 25 خرداد 1398
کد مطلب : 59374
+
-

احداث بندر خشک اندیمشک در آغاز راه

خبر
احداث بندر خشک اندیمشک در آغاز راه

استاندار خوزستان گفت: بندر خشک اندیمشک گامی دیگر برای توسعه منطقه خواهد بود و این بندر در رونق اقتصادی منطقه و استان نقش مهم و کلیدی خواهد داشت.  به گزارش فارس، بر اساس آیین‌نامه اجرایی ایجاد و فعالیت بنادر خشک در کشور مصوب سال ۹۳، بندر خشک به پایانه‌ای ترکیبی در داخل کشور و مجاور خطوط اصلی ریلی و جاده‌ای مبادلاتی مانند ایستگاه‌های ریلی و پایانه‌های جاده‌ای گفته می‌شود که در نزدیکی مراکز تجمع کالا (تولید یا مصرف) بوده و حداقل به وسیله ۲ شیوه ریل و جاده به بنادر ساحلی یا مرزهای فعال تجاری متصل هستند.

اندیمشک، به ‌عنوان یکی از نقاط مهم و استراتژیک استان خوزستان، هم دروازه ورودی شمال استان و هم محل تلاقی 3 استان خوزستان، ایلام و لرستان است و توجه به آن می‌تواند ظرفیت‌های عظیمی ایجاد کند. از طرفی اندیمشک حدود 150 هزار هکتار مرتع، 630  هزار هکتار زمین زراعی و باغی، راه‌آهن، فرودگاه و جاده ترانزیتی دارد و از وجود 3 سد دز، کرخه و بالارود بهره می‌برد که این منطقه را مستعد هر نوع سرمایه‌گذاری کرده‌اند.


 هزاران فرصت شغلی جدید در منطقه

نماینده اندیمشک در مجلس با بیان این‌که احداث بندر خشک در این شهرستان باعث فعال شدن هرچه بیشتر بنادر خوزستان می‌شود، اظهار کرد: رقبای توسعه دریایی خوزستان به دنبال تعطیل کردن بنادر این استان هستند و حاضرند مثلا با کشیدن ۱۳۰۰ کیلومتر خط‌آهن از بندرعباس به استان یزد و سپس با امتداد دادن آن به سمت تهران، یک بندر خشک را در استان یزد تعریف کنند.

«فریدون حسنوند» بندر خشک اندیمشک را یک طرح ملی و بین‌المللی دانست و افزود: این بندر دارای ۹۲۱ صفحه طرح مطالعاتی است و کل هزینه ساخت آن توسط استانداری خوزستان و سازمان برنامه و بودجه استان تامین می‌شود. وی بیان کرد: اجرای این طرح به سرمایه‌گذاری 2 هزار میلیارد ریالی نیاز دارد و با راه‌اندازی آن شاهد تحول اساسی در زمینه اشتغال، صادرات، واردات و ترانزیت کالا خواهیم بود.


گامی مهم در جهت توسعه منطقه

استاندار خوزستان نیز در این باره گفت: خوزستان و به تبع آن شهرستان اندیمشک در مسیر توسعه، اشتغال و پیشرفت قرار دارد و این مسیر را باید متوازن و سریع‌تر پیگیری کرد و توسعه متوازن استان را رقم زد. «غلامرضا شریعتی» اظهار کرد: بندر خشک اندیمشک گامی دیگر در جهت توسعه منطقه خواهد بود. این بندر در رونق اقتصادی منطقه و توسعه استان نقش مهم و کلیدی خواهد داشت.


پایان طرح مطالعاتی

همچنین، فرماندار اندیمشک در گفت‌وگو با فارس بیان کرد: سال گذشته اجرای طرح مطالعاتی بندر خشک اندیمشک پایان یافت و نخستین گام در جهت تحقق این طرح ملی و بزرگ برداشته شد. «پیمان جهانگیری» ادامه داد: بر اساس این طرح، احداث بندر خشک با قابلیت جابه‌جایی 30 میلیون تن بار در سال در 2 هزار هکتار از اراضی این منطقه انجام می‌شود. وی گفت: با اجرای این طرح بیش از 2500 فرصت شغلی در خوزستان ایجاد می‌شود. ضمن آن‌که هزینه جابه‌جایی کالا از جنوب به شمال و بالعکس اقتصادی‌تر و رقابتی‌تر خواهد شد.

جهانگیری امکان تزاتزیت کالا را از کشورهای آسیای میانه و عراق از دیگر مزایای این طرح برشمرد.  وی دسترسی به راه‌آهن سراسری، قرار داشتن در مسیر آزادراه جنوب به شمال (تهران)، نزدیکی به فرودگاه، موقعیت مناسب نسبی، وجود امکانات لجستیکی و نزدیکی به بنادر اصلی خوزستان را از مزیت‌ها و توجیهات اقتصادی احداث بندر خشک در اندیمشک بیان کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید