• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 25 خرداد 1398
کد مطلب : 59369
+
-

پایین‌دست سدهای خوزستان فراموش شد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری: سازمان آب و برق خوزستان باید هرچه سریع‌تر به لایروبی زهکش‌ها و کانال‌ها اقدام کند

تلنگر
پایین‌دست سدهای خوزستان فراموش شد

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان با بیان این‌که باید پایین‌دست سدها را جدی بگیریم، گفت: این موضوع باید از زمان ساخت سدها مد نظر قرار می‌گرفت، اما اکنون نیز باید به آن توجه شود. به گزارش ایسنا، «قاسم ساعدی» در نشست تخصصی واکاوی سیلاب 98-97 که در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: از همه مردم، مسئولان و نیروهای ستادی و اجرایی استان و کشور که در طول سیل خوزستان را رها نکردند، تشکر می‌کنم.

وی افزود: سیلاب گرچه مخرب بوده و آسیب‌هایی را به زیرساخت‌های استان وارد کرده است اما مزایایی نیز دارد که یکی از مهم‌ترین آنها انسجام ملی و وحدت به وجود آمده میان مردم و بخش‌های مختلف است. ساعدی عنوان کرد: سیلاب خوزستان یک زنگ خطر برای سیاست‌های اجرایی در حوزه آب بود و درس‌هایی را به مدیران این حوزه آموخت که باید در تصمیم‌گیری‌های خود برای آینده آنها را مد نظر قرار دهند. رئیس مجمع نمایندگان خوزستان بیان کرد: علت‌ها، چالش‌ها و خلأهایی که در حوزه‌های مختلف به دلیل سیل اخیر پیش ‌آمد، باید بررسی شوند و باید از زنگ خطر به صدا درآمده به عنوان یک فرصت استفاده کنیم.

وی با بیان این‌که آب به جای آن‌که تهدید باشد یک فرصت است و باید از آن استفاده کرد، گفت: سدها و عملکرد آنها باید بررسی و نقاط ضعفشان برطرف شوند. ساعدی ادامه داد: امروز به دنبال مچ‌گیری در زمینه خسارت‌های سیل خوزستان نیستیم زیرا آنچه نباید رخ داده است و اکنون باید تلاش کرد از آسیب‌های احتمالی در آینده جلوگیری شود. نماینده دشت آزادگان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: عملکرد سدها فقط در سازه آنها و رهاسازی آب خلاصه نمی‌شود، بلکه باید برای پایین‌دست و بالادست آنها برنامه‌هایی در نظر گرفته ‌شود تا در شرایط مختلف برای دچار مشکلی نشوند.

وی با اشاره به این‌که نباید سدی ساخته و پایین‌دست آن رها شود، ادامه داد: این مساله در خوزستان وجود دارد و برای مردم استان مشکل‌ساز شده است. مشکلات آن را هم با وقوع سیل امسال شاهد بودیم. ساعدی با بیان این‌که باید پایین‌دست سدها را جدی بگیریم، گفت: این موضوع باید در زمان ساخت سدها مد نظر قرار می‌گرفت، اما اکنون نیز باید به آن توجه شود. رئیس مجمع نمایندگان خوزستان اظهار کرد: در خوزستان پایین‌دست سدها و لایروبی رودخانه و انهار فراموش شده‌اند. همچنین همیشه باید حریم رودخانه‌ها حفظ شود که متاسفانه تاکنون این اتفاق نیفتاده است. وی افزود: امروز دار و ندار مردم از بین رفته و اگر بی‌تدبیری در مساله سیلاب رخ داده است، باید مقصران مشخص و سهم خطای هر دستگاه تعیین شود.


۴۰ میلیارد متر مکعب آب با سیل وارد خوزستان شد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان هم  در این نشست گفت: سیلاب فروردین امسال ۴۰ میلیارد متر مکعب آب را وارد مخازن سدها و دشت‌های خوزستان کرد. به گزارش مهر، «کیامرث حاجی‌زاده» اظهار کرد: زحمات زیادی در زمینه مدیریت سیلاب کشیده شد و بعد از حماسه دفاع مقدس، مقابله با سیل اخیر واقعا یک حماسه دیگر بود. وی افزود: کار بزرگ جهادی در مرحله آمادگی و مقابله با سیلاب انجام دادیم که در تاریخ ماندگار است.

حاجی‌زاده بیان کرد: سیلاب فروردین امسال در خوزستان با همکاری و هماهنگی همه دستگاه‌ها و مردم و بدون تلفات در استان مدیریت شد. وی ادامه داد: سیلابی که در فروردین امسال رخ داد، از نظر حجم آورد آب و میزان ورودی طبق گفته کارشناسان وزارت نیرو و اساتید دانشگاه در 100سال اخیر بی‌سابقه بود. مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان اظهار کرد: منکر نقاط ضعف در مدیریت سیلاب نیستیم اما این‌ را که پای کار نبودیم، رد می‌کنم چون با همه توان و امکانات برای مقابله با سیل به صورت شبانه‌روزی حضور داشتیم.

حاجی‌زاده در ادامه تاکید کرد: جهاد کشاورزی خوزستان باید هرچه سریع‌تر به پرداخت خسارت کشاورزان سیل‌زده استان اقدام و سازمان برنامه و بودجه استان هم نقدینگی مورد نیاز را برای پرداخت خسارت تامین کند. به گفته وی بازسازی منازل مسکونی سیل‌زدگان دشت آزادگان جز اولویت‌های نخست دولت است. مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان افزود: سازمان آب و برق خوزستان باید هرچه سریع‌تر به لایروبی زهکش‌ها و کانال‌ها اقدام و شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی هم باید سوخت دستگاه‌ها و ماشین‌آلاتی را که در عملیات بازسازی مناطق سیل‌زده حضور دارند، تامین کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید