• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
شنبه 25 خرداد 1398
کد مطلب : 59364
+
-

تدارک ویژه برای خرید گندم از کشاورزان سقزی

فرماندار سقز بر بسترسازی لازم مراکز خرید گندم از کشاورزان در تیرماه تاکید کرد. به گزارش ایسنا «کامیل کریمیان» در جلسه کمیته خرید گندم، با تاکید بر استقرار عوامل تشخیص و ذی‌حساب، عوامل آزمایشگاهی و سایر عوامل در تمامی مراکز خرید اظهار کرد: در ایام خرید گندم باید از خرید محصولات تاریخ گذشته سال‌های قبل جلوگیری کرد.  وی با اشاره به اهمیت گندم به عنوان محصولی راهبردی عنوان کرد: باید همه دستگاه‌های اجرایی و انتظامی در راستای تسهیل در روند خرید گندم تضمینی تلاش کنند. مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سقز در ادامه این جلسه گفت: 93 هزار و 700 هکتار از زمین‌های کشاورزی زیر کشت گندم رفته که 84 هزار هکتار آن دیم و بقیه کشت آبی است. 

«محمد نافع علایی‌نیا» با بیان این‌که پیش‌بینی می‌شود امسال 160 هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شود، افزود: در راستای برداشت محصول با کیفیت، امسال در 11 هکتار از زمین‌های کشاورزی، مبارزه با سن مادر و در 28 هزار هکتار مبارزه با علف‌های هرز انجام شد.  «صادق بهزادی» رئیس اداره تعاون روستایی سقز نیز بر بستر‌سازی مراکز خرید و تامین اینترنت مرکز خرید قشلاق پل در بخش سرشیو سقز، تامین سوخت کامیون‌ها و کمباین‌ها، پرداخت سریع و به‌موقع پول گندمکاران، تناسب کرایه حمل کامیونداران با بُعد مسافت تاکید کرد.  

«جمال صالحی» رئیس اداره غله استان کردستان با بیان این‌که پیش از سال 92 گندم مورد نیاز کشور از طریق کشورهای دیگر به ایران وارد می‌شد، عنوان کرد: از سال 92 به بعد، کشور در زمینه تولید گندم به خودکفایی رسید.  وی افزود: خرید گندم بر اساس سهمیه پهنه‌بندی صورت می‌گیرد و با توجه به این‌که تاکنون 2 میلیارد و 300 هزار تن گندم در کشور خریداری شده، مبنا بر این است که پول خرید گندم در یک مرحله به گندمکاران پرداخت شود.  صالحی با اشاره به اهمیت گندم به عنوان یک محصول راهبردی و امنیت غذایی عنوان کرد: مراکز خرید موظف به گندم سال‌های قبل و گندم وارداتی نیستند.  

وی قیمت تضمینی هر کیلو گندم را 1700 تومان اعلام و عنوان کرد: با توجه به این‌که کردستان، آخرین استان در بحث خرید گندم است، امیدواریم پول خرید گندم در یک مرحله پرداخت و در صورت عملی نشدن، این تاخیر با پرداخت بیشتر از سوی دولت جبران شود.  

این مسئول خواستار توجه مراکز خرید به هشدارهای هواشناسی، بحث آتش‌سوزی و اطفای آتش، کالیبره کردن باسکول‌های خرید، عدم بلوکه کردن پول کشاورزان از سوی بانک، پرداخت مطالبات کامیون‌داران، تخلیه و انبارگردانی مراکز خرید به‌ویژه سیلوها قبل از خرید گندم تامین کامیون و تشکیل کمیته تعیین نرخ حمل شد.  مدیرکل تعاون روستایی استان کردستان در ادامه گفت: در سال گذشته، مراکز خرید تعاون روستایی سقز بعد از بیجار بیشترین گندم را از کشاوزان خرید کرده‌اند.  «پیمان اسکندری» بیان کرد: سال گذشته این مراکز در شهرستان سقز 97 هزار تن و در بیجار 141 هزار تن محصول را از کشاورزان خریداری کردند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید