• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 25 خرداد 1398
کد مطلب : 59331
+
-

رونق اقتصادی با ترویج تولیدات روستایی مازندران

استاد اقتصاد کشاورزی دانشگاه علم و فناوری مازندران گفت: ترویج تولیدات روستایی با واحدهای کوچک در مازندران موجب افزایش رونق اقتصادی می‌شود.

«مهدی بشارتده سلوطی» در گفت‌و‌گو با ایسنا اظهار کرد: با توجه به سهل‌انگاری مسئولان نسبت به موضوع اقتصاد مقاومتی، امسال رهبر معظم انقلاب شعار رونق تولید را انتخاب کردند که درواقع همان معنی اقتصاد مقاومتی را می‌دهد چراکه اقتصاد مقاومتی به این معناست که از درون تولید و صادرات انجام شود.

وی بیان کرد: کشور چین پایه اقتصادی خود را در توسعه مناطق روستایی بنا گذاشت و با ترویج تولیدات روستایی با واحدهای کوچک موجب ارزش افزوده و رونق اقتصادی شد.

بشارتده سلوطی گفت: متاسفانه به دلیل این‌که توجهی به تولیدات داخلی در کشور ما نشده، وقتی نرخ ذخیره قانونی افزایش پیدا می‌کند نقدینگی سرگردان می‌شود و به جای این‌که در بازار تولید متمرکز شود به سمت بازارهای موازی حرکت می‌کند.


ظرفیت‌های پنهان مازندران

استاد اقتصاد کشاورزی دانشگاه علم و فناوری مازندران بیان کرد: اگر در مازندران این تفکر به وجود بیاید که نیازی به درآمدهای نفتی وجود ندارد و می‌تواند از تجهیزات کشاورزی، تولید داشته باشد یقینا شاهد پیشرفت‌های چشمگیری خواهیم بود.

وی با بیان این‌که اگر به حوضچه‌های نفتی مازندران توجه شود در آینده می‌توانیم از آنها به عنوان عسلویه دوم یاد کنیم، افزود: با توجه به این‌که حوضچه‌های نفتی بسیاری در دریای خزر شناسایی و سکوی نفتی حفاری شده و به نفت رسیده است، اما به دلایل نامعلوم استخراج انجام نمی‌شود؛ این در حالی است که کشورهای همسایه نفت دریای خزر را استخراج می‌کنند.


تجهیزات کشاورزی به استان وارد می‌شود

استاد اقتصاد کشاورزی دانشگاه علم و فناوری مازندران تصریح کرد: درحالی که مازندران قابلیت کشاورزی دارد، اما متاسفانه صنایعی مورد توجه قرار می‌گیرد که هیچ تناسبی به کشاورزی ندارد. بیشترین تجهیزات کشاورزی که مورد استفاده مازندرانی‌هاست، در استان‌های دیگر تولید و به استان وارد می‌شود.

بشارتده سلوطی ادامه داد: اگر در مازندران به صنایع مرتبط با بخش کشاورزی توجه می‌شد در بسیاری از زمینه‌ها مانند صرفه هزینه‌های حمل‌و‌نقل و نیروی مازاد به نفع استان بود.

این استاد دانشگاه با بیان این‌که متاسفانه برخی از مسئولان اعتقادی به تولید و صادرات ندارند، گفت: در کشور از پول درآمدهای نفتی اقدام به خرید تجهیزات از کشورهای دیگر می‌شود؛ در حالی که کشور هلند با وسعت کم به میزان 5/2 برابر درآمد نفتی ما، از صادرات محصولات کشاورزی کسب درآمد می‌کند، اما در 3 استان شمالی کشور که قطب کشاورزی هستند همچنان بسیاری از محصولات وارد می‌شود.

وی یادآور شد: شاید تولیدکنندگان تمایل به ورود در بخش کشاورزی داشته باشند، اما به دلیل نبود حمایت عقب‌نشینی می‌کنند.


رونق تولید نیاز به سیاست تشویقی دارد

بشارتده سلوطی سیاست‌های موجود در حوزه تولید را تنبیهی دانست و افزود: در حال حاضر سیاست‌های موجود در زمینه تولید تنبیهی است؛ در حالی که رونق تولید نیاز به سیاست تشویقی دارد.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: اگر یارانه‌ها به جای این‌که به مصرف‌کننده اختصاص داده شوند، دست تولید‌کننده برسند، در کاهش قیمت‌ها تاثیر دارد و موجب رونق سرانه و افزایش درآمد مردم خواهد شد.

وی تصریح کرد: حاشیه بازاریابی در بخش کشاورزی زیاد است. حدود 5 رابط وجود دارد تا یک محصول از تولیدکننده به دست مصرف‌کننده برسد. این واسطه‌ها باید کم شوند.

این دکترای اقتصاد بیان کرد: اگر تعاونی‌ها و اتحادیه‌های بخش کشاورزی حمایت شوند و بتوانند تولیدات خودشان را عرضه کنند برای مصرف‌کننده مشخص می‌شود که از چه کسی باید خرید کند و از افزایش قیمت به دلیل وجود واسطه‌ها جلوگیری خواهد شد.

بشارتده سلوطی ادامه داد: در حال حاضر تمامی یارانه‌های تولیدی حذف و همین امر موجب شده تا تولید پرهزینه شود و دولت به سمت واردات برود؛ در حالی که اگر دولت یارانه را به جای وارد‌کننده به تولید‌کننده اختصاص دهد در تمامی زمینه‌ها می‌تواند پیشرفت داشته باشد.

وی با اشاره به این‌که با راه‌اندازی بورس کالا می‌توان جلوی دلال‌ها را گرفت، یادآور شد: نظارت ضعیف از جمله مواردی است که موجب می‌شود اتفاقات بسیاری پشت پرده رخ دهد.

بشارتده سلوطی با بیان این‌که استان‌های شمالی این توانایی را دارند که کشور را از تکیه بر درآمد نفتی جدا کنند، گفت: در صورتی که نگاه ما تغییر کند و قابلیت‌های شمال کشور به صورت جدی دنبال شوند، می‌توان در تولید و صادرات محصول کشاورزی فعالیت و ارزآوری ایجاد کرد. در این صورت نیازی به ریالی از بودجه‌های نفتی نیست.

این خبر را به اشتراک بگذارید