• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 25 خرداد 1398
کد مطلب : 59319
+
-

صادرات میگوی استان به کشورهای غربی و اروپایی

مدیر کل شیلات سیستان و بلوچستان از برداشت 3 هزار تن میگو خبر داد. 

 «هدایت‌الله میرمرادزهی» در گفت‌وگو با ایسنا افزود: از 2 ماه قبل با شروع فصل پرورش میگو، هزار هکتار از اراضی گواتر چابهار زیر کشت این آبزی اقتصادی رفته است. 

وی افزود: 4 مرکز تکثیر و تولید لارو میگو برای تأمین بچه‌میگو و مراکز فرآوری میگو نیز برای ارتقای کیفیت محصول تولیدی در مناطق ساحلی جنوب استان فعال است. 

مدیر کل شیلات سیستان و بلوچستان با بیان این‌که چرخه تکثیر، تولید و پرورش میگو در این استان در حال تکمیل برای ارزآوری بیشتر است، گفت: در حال حاضر میگوی تولیدی از کیفیت و بازارپسندی خوبی برخوردار است. به طوری که پارسال، 1650 تن میگو به کشورهای عربی و اروپایی صادر شده است. 

میرمرادزهی با اشاره به این‌که برای کاهش هزینه‌های تولید، طرح احداث کارخانه غذای میگو نیز در حال اجراست، افزود: هر پرورش‌دهنده میگو می‌تواند در هر کیلوگرم میگوی صادراتی که 5 دلار به فروش می‌رسد تا بیش از 100درصد سود داشته باشد. 


 بهشت آبزی‌پروری 

مدیر کل شیلات استان در ادامه افزود: یکی ‌از منحصر به فردترین ظرفیت‌های سواحل مکران، ظرفیت‌های شیلاتی و آبزی‌پروی آن است تا جایی که این سواحل از سوی کارشناسان شیلاتی بهشت آبزی‌پروری ایران نام گرفته است. 
میرمرادزهی گفت: در سواحل سیستان و بلوچستان بیش از ۴۲ هزار هکتار زمین مستعد پرورش میگو و آبزی از سوی کارشناسان مرکز تحقیقات شیلاتی ایران شناسایی شده که به‌دلیل نزدیکی به خط استوا و آب‌وهوای مطلوب قابلیت پرورش 3 مرحله میگو در ۸ ماه از سال را دارد که به گواه کارشناسان این مقدار زمین مستعد پرورش و این میزان از دوره پرورش آبزی در جهان کم‌سابقه است. 

وی گفت: ۲۰ سایت پرورش میگو با مساحت ۴۲ هزار هکتار در سواحل مکران در محدوده کنارک، چابهار تا گواتر شناسایی شده که هم‌اکنون تنها سایت پرورش میگوی گواتر در شرق چابهار و در مرز پاکستان با فراهم شدن زیرساخت به زیر کشت میگو می‌رود. 


 مزارع گواتر

میرمرادزهی گفت: میگویی که در مزارع گواتر تولید می‌شود از نوع «وانامی شیشه‌ای» است و به‌دلیل بازارپسند بودنش در بازار بین‌المللی قبل از آن‌که برداشت شود از سوی خریداران عمدتاً در کشورهای جنوب شرق آسیا پیش‌‌خرید می‌شود. 

وی گفت: در سند توسعه شیلاتی سواحل مکران در افق ۱۴۰۴، افزایش میزان دوره و مزارع کشت در دستور کار قرار گرفته است. 

مدیر کل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: اشتغال، حاشیه سود بالا و ارزآوری که در صنعت میگو است در کمتر صنعتی وجود دارد. ضمن آن‌که خط ساحل سیستان و بلوچستان بهشت آبزی‌پروری است و حاشیه سود تولید میگو هم با 3 مرحله کشت و برداشت افزایش می‌یابد. 

میرمرادزهی تاکید کرد: برنامه داریم که حاشیه سود و اشتغال در صنعت میگو را افزایش دهیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید