• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 25 خرداد 1398
کد مطلب : 59291
+
-

موج دوم حمله ملخ‌ها به استان‌های جنوبی

استاندار: با توجه به هزینه‌کرد در صورت لزوم برای مبازه با ملخ‌ها ۵۰۰ میلیارد ریال دیگر هم تأمین می‌کنیم تا خسارتی به کشاورزی و منابع طبیعی هرمزگان وارد نشود

10 روز آینده استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان، بوشهر و جنوب کرمان مورد هجوم ملخ‌ها قرار می‌گیرند. رئیس سازمان حفظ نباتات گفت: با توجه به گزارش‌های دریافتی (از سوی فائو) در ۱۰ روز آینده شاهد دوباره ریزش تعداد زیادی از دسته‌های ملخ صحرایی در استان‌های ساحلی جنوب کشور به‌ویژه هرمزگان و مرکز آن، بندرعباس، خواهیم بود.

به گزاش ایرنا «محمدرضا درگاهی» در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران هرمزگان با اشاره به وجود ۲۳ دسته ملخ صحرایی در کشورهای عربستان، اردن، یمن و مصر اظهار کرد: مقصد اصلی آن‌ها خلیج فارس و دریای عمان، ایران و سپس 2 کشور پاکستان و هندوستان است. 

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان این‌که از اوایل تیرماه امسال (سوم و چهارم تیرماه) استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان و جنوب کرمان شاهد ریزش ده‌ها دسته ملخ صحرایی خواهند بود خواستار بسیج همه امکانات برای مقابله با این آفت خطرناک شد. 

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور از 2 کشور پاکستان و هندوستان به عنوان مقصد بعدی ملخ‌های صحرایی نام برد و افزود: هرچند به دلیل گرمای بالای هوا در استان‌های یادشده تخم‌گذاری نمی‌کنند، در صورت مقابله نکردن ممکن است به باغ‌ها و مزارع خسارت وارد کنند. 

درگاهی از هرمزگان به عنوان الگویی برای مشارکت همه‌جانبه مردم در مبارزه با ملخ‌های صحرایی نام برد و گفت: با توجه به اهمیت موضوع هم‌اکنون نیز بایستی نیروهای تحت امر ارتش، سپاه، بسیج و گروه‌های جهادی پای کار بیایند. 
معاون وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: باید از هم‌اکنون برای جلوگیری از غافل‌گیری و خسارت‌های احتمالی، پیش‌بینی‌های لازم و همچنین تقسیم کار انجام شود زیرا در غیر این صورت با بحران مواجه می‌شویم. 
وی از حاجی‌آباد و بندرعباس در استان هرمزگان به عنوان مناطق اصلی ریزش دسته‌های جدید ملخ صحرایی در ۱۰ روز آینده نام برد و تاکید کرد: اگر برای مقابله با آن‌ها برنامه نداشته باشیم، خسارت‌های جبران‌ناپذیری به باغ‌ها، مزارع و حتی مراتع و جنگل‌های این شهرستان‌ها وارد می‌شود. 

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با تاکید بر اهمیت کاراکیپ‌های ردیاب اظهار کرد: نیروی دریایی ارتش و سپاه و همچنین شناورهای تجاری و ماهی‌گیری در حال تردد در آب‌های خلیج فارس و دریای عمان در صورت مشاهده دسته‌های ملخ، سمت و سوی حرکت آن‌ها را به دستگاه‌های مسئول اطلاع‌رسانی کنند. 


بسیج امکانات برای مقابله با ملخ‌ها 

در ادامه جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران هرمزگان استاندار نیز ارائه گزارشی از اقدامات انجام‌شده در زمینه مقابله به ریزش‌های میلیونی ملخ‌های صحرایی گفت: همه امکانات برای مبارزه با ریزش دسته‌های جدید فراهم شده است. 
 «فریدون همتی» با تاکید بر مشارکت و همکاری گسترده مردم این استان برای مقابله با ملخ‌های صحرایی افزود: با استفاده از امکانات و تجهیزات لجستیک و حتی نیروهای تحت فرمان بسیج، نیروی دریایی ارتش و سپاه نخواهیم گذاشت که امنیت غذایی ما مورد تهدید واقع شود. 

همتی با اشاره به هزینه‌کرد ۲۰۰ میلیارد ریالی در 4 ماهه گذشته تاکنون تاکید کرد: اگر لازم باشد ۵۰۰ میلیارد ریال دیگر هم تأمین می‌کنم تا خسارتی به بخش کشاورزی و منابع طبیعی هرمزگان وارد نشود. 


پیش‌بینی برای سال‌های آینده

دیگرنماینده بندرعباس، قشم، حاجی‌آباد و بوموسی با اشاره به حجم بالای ریزش ملخ‌ها در این استان، فعالیت‌های انجام‌شده در هوای گرم و شرجی را ستودنی بیان کرد و گفت: احتمال حمله ملخ‌ها در سال‌های آینده زیاد است. 
 «حسین هاشمی‌تختی» با اشاره به سختی کار سم‌پاش‌ها در مناطق سخت‌گذر کوهستانی از مسئولان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی هرمزگان خواست نسبت به انجام آزمایش و مراقبت‌های بهداشتی اقدامات لازم را انجام دهند. 

وی با اشاره به در راه بودن موج دوم و سوم ملخ‌های صحرایی مهاجر با تاکید بر همکاری همه‌جانبه نیروهای نظامی خواستار به‌کارگیری فن‌آوری جدید از جمله پهبادها برای شناسایی و ردیابی دسته‌های بزرگ این آفت خطرناک شد. 


عملیات ردیابی در زمین‌های هرمزگان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان نیز با ارائه گزارشی از فعالیت‌های انجام‌شده ادامه داد: از بهمن گذشته تاکنون یک میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار از اراضی این استان عملیات ردیابی و در سطح ۱۵۶ هزار هکتار نیز با ملخ‌های صحرایی مهاجر مبارزه شیمیایی انجام شده است. 

 «علی باقرزاده‌همایی» از هرمزگان به عنوان دروازه اصلی ورود ملخ‌های صحرایی مهاجر به داخل کشور نام برد و گفت: با توجه به در راه بودن بیش از ۲۰ دسته بزرگ از این آفت بایستی ارتش، سپاه و دیگر دستگاه‌های اجرایی از هرگونه کمک لجستیکی دریغ نکنند. 

این مقام مسئول با اشاره به ریزش دسته‌های بزرگ میلیونی ملخ‌های صحرایی در هرمزگان اظهار کرد: خوشبختانه تاکنون گزارشی درباره وارد آمدن خسارت به کشاورزان دریافت نشده است. 
نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران استان با حضور مسئولان دستگاه‌های اجرایی این استان و همچنین فرماندهان ارشد نظامی و انتظامی و نمایندگانی از سوی تشکل‌های کشاورزی برگزار شد.  در آمارهای منتشره سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان وسعت زمین‌های کشاورزی این استان ۱۵۶ هزار هکتار با تولید سالانه 2 میلیون و ۵۴۰ هزار تن محصول باغی و زارعی خارج از فصل اعلام شده است. 


تغییر مسیر ملخ‌ها به سمت شمال کرمان

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان گفت: احتمال تغییر مسیر توده‌ها‌ی ملخ به دلیل گرمی هوا و حرکت به سمت مناطق شمالی استان وجود دارد؛ لذا از سازمان جهاد کشاورزی شمال می‌خواهیم تدابیر لازم را اتخاذ کنند. 

به گزارش ایسنا «سیدمصطفی آیت‌اللهی‌موسوی» در شورای هماهنگی مدیریت بحران استان به انجام سم‌پاشی‌های متعدد علیه ملخ‌های صحرایی از بهمن‌ماه سال گذشته در سراسر استان کرمان اشاره کرد و گفت: با اقدامات مبارزه‌ای و پیش‌بینی‌های انجام‌شده تا این لحظه وضعیت تحت کنترل است.  وی ادامه داد: توده‌های جدید ملخ‌های صحرایی از اواخر خردادماه به مناطق جنوبی کشور وارد خواهد شد که باید تصمیمات و راهکارهای لازم برای آن دیده شود. 

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان گفت: احتمال تغییر مسیر توده‌ها‌ی ملخ به دلیل گرمی هوا و حرکت به سمت مناطق شمالی استان وجود دارد؛ لذا از سازمان جهاد کشاورزی شمال می‌خواهیم تدابیر لازم را اتخاذ کنند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید