• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
پنج شنبه 23 خرداد 1398
کد مطلب : 59108
+
-

در حاشیه سیاست


تنها 3نفر از گزینه‌های رهبری خبر دارند
آیت‌الله محسن اراکی، عضو مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگویی به مباحثی پیرامون نحوه پاسخگویی رهبر انقلاب به اعضای خبرگان، نحوه برخورد رهبر انقلاب با دستگاه‌های زیرمجموعه خود و گزینه‌های رهبری آینده پرداخته است. به‌گزارش فارس، آیت‌الله اراکی درباره نحوه برخورد رهبری با انتقادات، گفت: بسیاری از تغییرها، تبدیل‌ها، سیاست‌های نویی که در تشکیلات آقا انجام می‌گیرد، در نتیجه انتقادها‌ست... ما احساس کردیم گاهی مطلبی گفته شده به مقام معظم رهبری و ایشان بر مبنای آن مطلبی که گفته شده، تصمیم گرفته‌اند یا اگر تصمیمی خواستند بگیرند بعضا تعدیل کرده‌اند. وی درباره چگونگی پاسخگویی رهبری به اعضای خبرگان گفت: یک وقت ایشان خودشان تأکید کردند که شما از هر بخش از بخش‌های دفتر یا نهادهای زیرنظر رهبری بروید جویا شوید و از داخل اطلاع پیدا کنید، راه باز است و زمینه فراهم است و هر معلوماتی را که نیاز داشته باشید و هر تحقیقی را بخواهید، انجام دهید. این عضو مجلس خبرگان رهبری درباره تعیین مصادیق رهبری در کمیسیون «تحقیق» گفت: این کمیسیون وظیفه‌اش این است که تمام کسانی را که در معرض واجدیت شرایط رهبری باشند‌ شناسایی ‌و لیستی از آنها تهیه کند. این لیست به این کمیسیون داده می‌شود. حتی خود اعضای مجلس خبرگان می‌توانند پیشنهادهای خود را بدهند. این لیست بررسی می‌شود و افرادی را که واجد شرایط رهبری برای آینده بدانند، این افراد به‌طور خیلی سری و محرمانه، اسم‌شان ثبت خواهد شد تا هر وقت مورد نیاز باشد، به مجلس خبرگان عرضه شود تا مجلس خبرگان درباره آنها اظهارنظر کند. وی به‌وجود لیستی از گزینه‌های رهبری اشاره کرده و ضمن ابراز بی‌اطلاعی از تعداد و اسامی افراد، می‌گوید: ما نمی‌دانیم. یعنی چون مسئله صددرصد محرمانه است و با توجه به تجربه ناموفقی هم که در گذشته از مسئله اعلام قائم‌مقام رهبری به‌وجود آمده، تصمیم گرفته شده در کمیسیون ویژه‌ای که وجود دارد، فقط ۳نفر این اسامی را نزد خودشان نگه دارند و از دایره این کمیسیون ۳نفره خارج نشود.

تکذیب ادعای کرباسچی
جواد امام، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو شورای مرکزی مجمع ایثارگران در واکنش به اظهارات کرباسچی پیرامون اطلاع اصلاح‌طلبان از روابط محمدعلی نجفی با میترا استاد، در توییتی نوشت: متأسفانه اظهارات آقای کرباسچی، دبیرکل محترم حزب کارگزاران سازندگی درخصوص اطلاع آقای سیدمحمد خاتمی از ارتباط آقای نجفی با مرحومه استاد در زمان انتخاب‌ ایشان به‌عنوان شهردار تهران، کذب محض است.

‌مردم از فهرست‌های بی‌رمق استقبال نخواهند کرد
علیرضا رجایی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب‌ در گفت‌وگو با ‌اعتمادآنلاین‌، می‌گوید: «به‌نظر می‌رسد ناامیدی مردم، به‌ویژه طبقه متوسط، زمینه انتخابات آتی را بیشتر به سود جناح راست رقم خواهد زد، اما به‌طور کلی، بدون اینکه در ساختارهای نظام سیاسی تغییراتی اساسی بدهیم، نهاد مهمی به نام انتخابات اعتبار واقعی خود را به‌دست نخواهد آورد.» به گفته رجایی، خود اصلاح‌طلبان هم اذعان دارند که وضع موجود به نفع آنها نیست. البته باید توجه داشت این ناامیدی جریان اصلاحات را نباید دستاوردی برای جناح مقابل تلقی کرد، چون از ناکارآمدی اصلاح‌طلبان، کل کشور لطمه خورده است. وی گفته: چیزی که مسلم است اینکه فهرست‌‌های بی‌رمق دیگر چندان با استقبال مردم مواجه نخواهند شد و مهم‌تر از آن به‌کار گره‌‌گشایی مملکت هم نخواهند آمد.

این خبر را به اشتراک بگذارید