• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 12 بهمن 1396
کد مطلب : 5882
+
-

تاوان گناه

 

سال 2017بار دیگر جهان سینما به سراغ اقتباس از چند اثر معروف «استیفن کینگ»، نویسنده مشهور آمریکایی رفت. نویسنده‌ای که بیش از هر کس دیگری در جهان سینما از روی آثارش فیلم و سریال ساخته شده. آثاری که عموما هم موفق از کار درآمده‌اند. در سال 2017تعداد اقتباس‌های سینمایی از آثار کینگ چهار مورد بود. یکی ساخت نسخه سینمایی رمان ترسناک «IT» که بسیار موفق شد و عنوان پرفروش‌ترین فیلم ژانر وحشت تاریخ را به‌دست آورد و دیگری «برج تاریک» بود که به‌رغم هزینه بالایش فیلم موفقی نشد، اما سرویس استریمینگ «نتفلیکس» که یک سالی است از عرصه سریال‌سازی‌ به عرصه ساخت فیلم‌های سینمایی وارد شده دو اقتباس از آثار کمتر شناخته شده کینگ انجام داده که هر دو فیلم‌های ارزشمندی شده‌اند. یکی فیلم روانشناسانه «بازی جرارد» است و دیگری فیلم ترسناک و مهیج «1922». در یک فرصت دیگر فیلم تحسین شده «بازی جرارد» را معرفی خواهیم کرد اما این هفته سراغ فیلم «1922» رفته‌ایم.

 ماجرا از چه قرار است؟

فیلم با نمایی از مرد ترسیده و حیرانی آغاز می‌شود که به‌دنبال یافتن اتاقی کوچک در شهر می‌گردد. مرد بلافاصله پس از آنکه اتاق را پیدا می‌کند پشت میز می‌رود، قلم و کاغذ بر می‌دارد و شروع به نوشتن داستانی می‌کند که هر چه از آن می‌گذرد مدام ترسناک‌تر و هراس انگیزتر می‌شود. این مرد وحشت زده ویلفرد جیمز نام دارد. کشاورزی غرق در کار زراعی با صدایی تو دماغی و اخلاقی تند و تیز که زمین‌های زراعی زیادی دارد. البته بیش از نیمی از این زمین‌ها سهم الارث همسرش «آلرت» است که همراه با پسر 14ساله‌ای به نام هنری خانواده سه نفره جیمز را تشکیل می‌دهند. تابستان سال 1922است و ویلفرد سخت مشغول رسیدگی به زمین‌های کشاورزی است که ناگهان آلرت به او می‌گوید تصمیم گرفته 100هکتار زمینش را بفروشد و برای ادامه زندگی به شهر برود. آلرت بدون مشورت با ویلفرد این تصمیم را گرفته و حتی هنری را هم راضی کرده همراه به او شهر برود‌ اما ویلفرد این تصمیم را برنمی‌تابد. او به داشتن انبوهی از زمین‌های خوش کشت و خوبی که دارد عادت کرده و معتقد است زندگی فعلی‌اش بهترین زندگی ممکن است‌ اما این نظر آلرت نیست. او می‌خواهد زندگی شلوغ و اجتماعی شهری را تجربه کند حتی اگر این تجربه به قیمت جدا شدن از ویلفرد تمام شود. ویلفرد ابتدا تمام سعی خود را می‌کند تا آلرت را از تصمیمی که گرفته منصرف کند و اوضاع را به حالت قبل برگرداند، اما همسر لجبازش به هیچ شکلی راضی به برگشتن از تصمیمی که گرفته نیست و اینجاست که فکر شومی به سراغ ویلفرد می‌آید. او نقشه کشتن همسرش و به چنگ آوردن زمین‌هایش را می‌کشد ولی به خوبی می‌داند تا پسرش هنری را همراه خود نکند این اتفاق رخ نخواهد داد. ویلفرد با ترفندهایی ناجوانمردانه موفق می‌شود هنری را راضی به قتل آلرت کند، اما هیچ تصوری ندارد که پس از انجام این کار دست سرنوشت با او چه کار خواهد کرد.

 ویژگی‌های فیلم

«1922» فیلمی برگرفته از رمان «Full Dark, No Stars » است که کینگ در سال 2010آن را منتشر کرده و جالب است که خود او محصول نهایی را خیلی دوست داشته و تعریف جالب و خاصی هم از آن کرده:«به ‌نظرم فیلمی قوی، تأثیرگذار، عجیب و چندش آور است!» ‌زک هلدیچ، کارگردان استرالیایی این فیلم با اینکه نزدیک به 15سال است در صنعت فیلمسازی حضور دارد‌ اما چهره سرشناسی نیست و احتمالا «1922» بهترین فیلم کارنامه او تا امروز است. مهم‌ترین ویژگی فیلم نمایشی دقیق و بی‌پرده از پیمودن مسیر سخت تاوان دادن برای گناه است. او به خوبی توانسته در فیلمش رنج و عذابی که گریبان گناهکاران را می‌گیرد و اثرات روحی، روانی و حتی جسمی آن را به تصویر بکشد. مسیر هولناکی که در نهایت به فروپاشی شخصیت‌های اصلی ختم می‌شود. فیلمبرداری و موسیقی متن فیلم نیز کاملا در خدمت داستان است. در بین نقش‌های اصلی هم بازی توماس جین در نقش ویلفرد جیمز با آن صدای تو دماغی‌اش و چهره‌ای که توامان ترس و طمع را می‌تواند به نمایش بگذارد بیش از بقیه به چشم می‌آید.

این خبر را به اشتراک بگذارید