• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 22 خرداد 1398
کد مطلب : 58776
+
-

دغدغه‌های ارزی صادر کنندگان زنجان

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان: چند نرخی بودن قیمت ارز باعث به وجود آمدن رانت در صادرات شده است

اقتصادی
دغدغه‌های ارزی صادر کنندگان زنجان

 رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان گفت: صادرکنندگان واقعی به علت چند نرخی بودن قیمت ارز از نظر عدد و رقم دچار مشکلات فراوانی شده‌اند و این عامل باعث به وجود آمدن رانت در صادرات شده است. 

به گزارش تسنیم، مهدی رنگ رونا در چهل‌وچهارمین جلسه گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی که با حضور صادرکنندگان برگزار شد، افزود: به علت به وجود آمدن مشکلات ارز در سال 97 نوک پیکان به طرف صادر‌کنندگان گرفته شد. صادرگنندگان از همه طرف تحت فشار قرار گرفتند و تا به امروز به عنوان مقصر در عرصه صادرات، واردات و گرانی کالا شناخته شده‌اند. 

وی بیان کرد: در حال حاضر 90 صادرکننده حقیقی و حقوقی و 30 شرکت حقیقی و حقوقی عمده صادرات استان را انجام می‌دهند. در سال 97 با تمام مشکلات و مسائل، 420 میلیون دلار صادرات انجام شد. 

 برگشت ارز

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان به بحث برگشت ارز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر حساسیت بحث برگشت ارز وجود دارد. هیچ‌کدام از صادرکنندگان مخالفتی با برگشت ارز ندارند ولی شرایطی که از سال 97 در بحث الزامات و برگشت ارز با نرخ تعیین شده باعث بروز مشکلاتی برای صادرکنندگان شده است. 

وی با طرح این سوال که با کدام سازوکار بانکی ارز باید به کشور برگردد، ادامه داد: در سال 97 طبق بخشنامه صادرشده تکلیف صادرکنندگان روشن شد ولی عملا در اجرا دچار مشکلات شدیم و این باعث شد یک مقدار از تعهدات صادراتی عقب بمانیم. مجددا طبق بخشنامه‌ای که خردادماه صادر شد، صادرکنندگان به چند قسمت تقسیم شدند که در این بخشنامه نیز ابهاماتی وجود دارد.  

رنگ رونا با اشاره به این‌که طبق بخشنامه صادرشده مهلت بازگشت ارز صادراتی 4 ماه در نظر گرفته شده است، افزود: این زمان تعیین‌شده بسیار زمان کوتاهی است و با توجه به فرایند صادرات حداقل 6 ماه زمان لازم است. 


 ارزش‌گذاری کالاهای صادراتی

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان به ارزش‌گذاری کالاهای صادراتی اشاره کرد و گفت: ارزش‌گذاری در کالاهای صادراتی در زمان صادرات ممکن است یا بالا باشد یا پایین که ارزش درست و مناسبی نیست.  وی به سیستم حمل‌و‌نقل صادرات کالا اشاره کرد و افزود: به علت تحریم، کرایه حمل‌و‌نقل 3 برابر افزایش پیدا کرده است که باعث می‌شود قیمت تمام‌شده صادرات افزایش پیدا کند. این مشکلات باعث شده است بیشتر صادرکنندگان از صادرات کالا انصراف بدهند. 


 پایانه‌های صادرات کشاورزی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان نیز در این نشست با اشاره به صادرات محصولات کشاورزی توضیح داد: باید پایانه‌های صادرات کشاورزی هرچه زودتر تعیین تکلیف شود تا مشکلات این بخش نیز از بین برود. 

 ناصر فغفوری اظهار کرد: در مقوله صادرات غیرنفتی، نقل و انتقال ارز و مراحل بازگشت ارز حاصل از صادرات جزو مهم‌ترین مشکلات صادر‌کنندگان بوده است.  وی در مورد مهلت 4 ماه بازگشت ارز صادراتی گفت: سازمان صادرکنندگان مستنداتی به سازمان صمت ارائه دهند که بتوانیم زمان را افزایش دهیم. 


 تخصیص دیرهنگام ارز بانکی

به گفته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان، روند تخصیص دیرهنگام ارز بانک مرکزی در روند تولید باعث ایجاد مشکلاتی برای واحدهای تولیدی شده و برخی تولیدکنندگان را مجبور کرده است مواد اولیه را از بازار آزاد تهیه کنند. فغفوری به ضرورت تفویض اختیار به بانک‌ها اشاره کرد و گفت: تفویض اختیار بانک مرکزی باید به بانک‌های استان داده شود. 

 وی با اشاره به کمبود مواد اولیه برخی واحدها تصریح کرد: این واحدها برای ماندن در صحنه تولید و حفظ تولید اقدام به وارد کردن مواد اولیه می‌کنند اما گمرکات محدودیت‌هایی را برای آنها ایجاد می‌کند. ممنوعیت صادرات برای برخی کالاها نیز بدون اطلاع قبلی اعلام می‌شود که به ضرر صادر‌کننده است.

  رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان به صادرات غیرنفتی اشاره کرد و ادامه داد: برای حوزه صادرات غیرنفتی هر دوره بسته حمایتی در نظر گرفته می‌شد که با توجه به شرایط اخیر این بسته برای حمایت از صادرات دیگر وجود ندارد. 


 استرداد مالیات بر ارزش افزوده 

فغفوری درباره عدم استرداد به موقع مالیات بر ارزش افزوده گفت: تامین منابع مالی یکی از دغدغه‌های حوزه صادرات است. اگر بتوانیم حداقل برای 10 واحد صادراتی برتر استان که 80 درصد صادرات استان را انجام می‌دهند با ارائه مدرک برای یک دوره زمانی مالیات عودت داده شود حمایت خوبی برای حوزه صادرات خواهد بود.  

وی به بالا بودن نرخ تسهیلات بانکی اشاره کرد و افزود: نرخ تسهیلات بانکی برای صادرات 15 درصد است که می‌توان با نرخ کمتر و قابل قبول این تسهیلات به حوزه صادرات اختصاص یابد.  رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با اشاره به حوزه حمل‌و‌نقل یادآور شد: لازم است تدابیری اتخاذ شود که از حمل‌و‌نقل بخش نظامی در حوزه صادرات استفاده شود. 

 وی توضیح داد: برای سیاست‌گذاری آمار صادرات مبدا تولید و صادرات در اظهارنامه صادرات و همین طور در سایت گمرک درج شود تا مبدا تولید کالای صادرشده مشخص شود، چراکه این امر در صحت و شفافیت کالا موثر است. 


مشکل صدور بخشنامه‌های پی ‌در پی

رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان با اشاره به این‌که صدور بخشنامه‌های پی ‌در پی سبب سردرگمی صادرکنندگان و تولیدکنندگان شده است، گفت: سختگیری در مبادلات بین‌المللی کالا باعث حرکت به سمت بی‌نظمی شده است.  غلامحسین جمیلی در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان اظهار کرد: این امر باعث شده است هیچ تولید‌کننده و صادر‌کننده‌ای چشم‌اندازی حتی به اندازه هفته‌ یا ماه برای آینده نداشته باشد.  

وی ادامه داد: امور مالیاتی برای جلوگیری از فرار مالیاتی و افزایش درآمد مالیاتی و همچنین برای رسیدن به اهداف خود به دنبال سختگیری مضاعف است که این امر باعث می‌شود از مسیر اصلی خارج شویم. رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان به مالیات بر ارزش افزوده اشاره کرد و افزود: کمبود نقدینگی باعث شده است رنج صادرکننده دو چندان شود و تعداد صادرکنندگان استان هیچ سالی به عدد 3 رقمی نرسد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید