• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 21 خرداد 1398
کد مطلب : 58761
+
-

پایان دردناک با قرص برنج

‌براساس اعلام پزشکی قانونی استان،‌ مسمومیت با قرص برنج در کرمانشاه روند افزایشی دارد

جامعه
پایان دردناک با قرص برنج

فرحناز چراغی - کرمانشاه- خبرنگار:


چند روز پیش بود که خبر فوت یکی از اقوام بر اثر مصرف قرص برنج همه آشناییان را در شوک فرو برد. مرگ بر اثر قرص برنج مرگی دردناک شناخته شده که این روزها با روند افزایشی در کشور و استان ما همراه است. 
بر اساس آمارهای گزارش شده از پزشکی قانونی کرمانشاه سال گذشته،32 کرمانشاهی بر اثر استفاده از قرص برنج مسموم شده‌اند. 

مرگ بر اثر مصرف قرص برنج دردناک است. این قرص ظرف 3 تا 4 ساعت سیستم تنفسی و قلب را دچار مشکل می‌کند و فرد تا لحظات آخر مرگ هوشیار است و به شکلی زجرآور جان خواهد داد.این قرص خطرناک که به عنوان یک حشره‌کش برای جلوگیری از آفت‌زدگی برنج، غلات و... قرار می‌گیرد، یکی از مرگ‌‌آورترین مسمومیت‌هایی است که مرگ حتمی فرد را به دنبال دارد. تا امروز هیچ راه درمانی برای نجات جان مسمومان با قرص برنج پیدانشده است. 

از سال ۱۳۹۲ در کشور فروش این قرص در عطاری‌ها ممنوع شده است، اما متأسفانه قرص برنج در بازار اسلامی و میدان آزادی (گاراژ) به‌راحتی خرید و فروش می‌شود. دسترسی به قرص برنج در کرمانشاه مانند آب خوردن راحت است و هیچ نظارتی در این زمینه وجود ندارد. 

آنچه در مصرف قرص برنج و به نوعی خودکشی با این قرص مطرح است، این است که چرا قرص برنج به‌راحتی در دسترس افراد قرار دارد و نهادی چون وزارت صنعت، معدن و تجارت یا وزارت بهداشت نظارت جدی بر عرضه قرص برنج ندارد که این گونه به‌راحتی و بدون مجوز در دسترس نباشد. از سوی دیگر، چرا در خودکشی با قرص برنج با عرضه‌کنندگان این قرص از لحاظ قضایی به عنوان مجرم و شریک جرم برخورد نمی‌شود؟


دسترسی آسان به قرص برنج

یکی از عطاری‌های شهر در گفت‌و‌گو با همشهری از مراجعه برخی شهروندان به این عطاری برای خرید قرص برنج می‌گوید و می‌افزاید: مشکلات مردم بسیار است. از بیکاری گرفته تا اعتیاد و نداری و... برخی تنها راه نجات خود را خودکشی می‌دانند و شاید راحت و بی‌دردسرترین راه را مصرف قرص برنج. 

وی که از بردن نام خود خودداری می‌کند، می‌افزاید: نظارتی بر عرضه و فروش قرص برنج نیست و نباید قرص برنج به‌راحتی در دسترس افراد قرار گیرد.
در بازار اسلامی می‌توان به‌راحتی و کمترین قیمت قرص برنج را تهیه کرد، بدون این‌که آب از آب تکان بخورد. به همین راحتی جوان مردم نابود می‌شود. 


نظارت بیشتری اعمال شود 

این شهروند کرمانشاهی ادامه می‌دهد: باید از سوی نهادهای مسئول نظارت بیشتری اعمال شود و نباید خرید و فروش قرص برنج بدون مجوز صورت بگیرد تا شاهد به خاک سیاه نشستن خانواده‌ها ‌نباشیم.بی‌شک وجود عطاری‌های متخلفی که قرص برنج را خیلی راحت در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌دهند، در افزایش آمار تلفات تأثیر جدی داشته است که باید جلوی آنها گرفته شود.


افزایش قربانی‌ها

«کامبیز سلطانی‌نژاد» متخصص سم‌شناسی و عضو هیات علمی مرکز تحقیقات پزشکی قانونی سال گذشته اعلام کرد: تهران و استان‌های شمالی حاشیه خزر بیشترین سهم مصرف قرص برنج را در کشور دارند که البته کرمانشاه شامل آن نمی‌شود، اما بر اساس اعلام پزشکی قانونی استان مصرف قرص برنج و مسمومیت با آن در کرمانشاه نیز هر سال نسبت به سال پیش از آن از روند افزایشی برخوردار بوده که قابل انکار نیست.

به گفته دکتر «سلیم خانی» مدیر کل پزشکی قانونی استان، در سال 97 در مجموع32 نفر بر اثر مصرف قرص برنج در استان مسموم شدند که از این تعداد 9 نفر زن و 23 نفر مرد بودند. سال گذشته 16 نفر نیز بر اثر مسمومیت با گاز منوکسید کربن فوت شدند که 4نفر آنها زن و 12 نفر آنها مرد بودند. در مجموع سال گذشته ۹۸ مورد مسمومیت داشتیم که ۳۲ نفر زن و ۶۶ مورد مرد بودند.  وی با بیان این‌که هنوز آمار 3 ماه اول سال جمع‌آوری نشده است، به همشهری می‌گوید: سال گذشته بیش از 46 هزار مورد برای معاینه به پزشکی قانونی استان مراجعه کردند.

خانی در ادامه با اشاره به کاهش فوتی‌های ناشی از حوادث کار در استان اضافه می‌کند: در سال گذشته 32 نفر مرد بر اثر حوادث ناشی از کار جان خود را از دست دادند و در مراکز پزشکی قانونی استان کرمانشاه  معاینه شدند. این تعداد در مقایسه با سال قبل از آن‌که آمار تلفات 35 نفر بود، با کاهش مواجه بود. سال 97 آمار مصدومان ناشی از حوادث کار با 787 مورد شامل 22 زن و 765 مرد نسبت به سال 96 که 651 مورد شامل 18 زن و 633 مرد بوده، افزایش داشته است.  وی به آمار نزاع در سال گذشته نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: سال گذشته حدود 17 هزار نفر در حوزه نزاع به پزشکی قانونی مراجعه کردند.

این خبر را به اشتراک بگذارید