• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
سه شنبه 21 خرداد 1398
کد مطلب : 58737
+
-

کدام شهرهای کره‌زمین قربانی هجوم حشرات شدند؟

حمله‌های جهانی

مروری بر عجیب‌ترین حضور حشره‌ها در مناطق پرجمعیت

حمله‌های جهانی

سمیرا رحیمی

بشر و هوش و خرد به‌ظاهر غیرقابل رقابتش از پس هر پدیده و چالشی هم که بر‌بیاید، معمولا در برابر پدیده‌ها و رویداد‌های طبیعی قدرت ابراز وجود ندارد. این درحالی است که تنوع و تعدد پدیده‌های طبیعی فراتر از حد تصور است و هجوم حشرات، پدیده‌ای مشابه آنچه در جنوب ایران درحال وقوع است، یکی از مهارناپذیرترین نمونه‌های این پدیده‌هاست. هجوم یا حمله حشرات به معنی حضور تعداد زیادی از گونه‌ای حشره در منطقه‌ای متفاوت از زیستگاه اصلی آن گونه ‌است. برای مثال ملخ‌های صحرایی و دریایی که به استان‌های جنوبی ایران حمله کرده‌اند، بومی صحراهای عربستان هستند.
تنها ایران نیست که درطول ماه‌های اخیر درگیر هجوم حشرات بوده‌‌است. منطقه‌ای صنعتی- کشاورزی در اروپای شرقی نیز به تازگی درگیر پدیده هجوم حشراتی از خانواده «سن‌های بدبو» شده‌است. منطقه مستقل آبخازیا که یکی از قطب‌های کشت و صادرات فندق به شمار می‌رود، به‌شدت با هجوم گونه‌ای از حشرات سن‌های بدبو درگیر است، به‌گونه‌ای که وضعیت این منطقه اضطراری اعلام شده‌است. به گفته وزارت کشاورزی این منطقه، در سال2018 بیش از 80درصد از محصولات 15هزار هکتار زمین کشاورزی آبخازیا در اثر هجوم این حشرات نابود شده‌اند. مقامات وزارت کشاورزی این منطقه، تغییرات اقلیمی را عامل هجوم این حشره که زیستگاه اصلی آن چین، تایوان، کره و ژاپن است، اعلام کرده‌اند.
سال2014، برای چند شهر بزرگ جهان، سال ناخوشایندی بود، شهرهایی مانند هیوستون در ایالت تگزاس آمریکا و آلبوکرکی در نیومکزیکو با هجوم ملخ‌ها و مورچه‌های دیوانه رَزبری مواجه شده‌بودند.
در این سال، میلیاردها مورچه دیوانه رَزبری - یکی از تهاجمی‌ترین گونه‌های مورچه که با مورچه‌های آتشین مقایسه می‌شود - به شهر هیوستون حمله کردند. این حشرات بیشتر از مواد غذایی، به تجهیزات الکترونیک علاقه نشان می‌دادند و با جویدن سیم‌های برق، تجهیزات الکترونیک را دچار اتصالی می‌کردند. جمعیت مورچه‌ها در برخی از مناطق هیوستون به اندازه‌ای بود که با هر قدم هزاران مورچه زیر پا له می‌شدند. به گفته تام رزبری - کاشف این‌ مورچه‌ها- این گونه از دهه 1930 از طریق بارهای کشتی از آمریکای جنوبی به تگزاس منتقل شده‌اند و از سال2008 به بعد بیش از 27محله مختلف در تگزاس را به‌خود آلوده کرده‌اند. زمانی که پای مورچه‌ها به خانه‌ای باز شود، به سیستم برق خانه هجوم می‌برند، عایق‌بندی خانه را می‌جوند، لپ‌تاپ‌ها را نابود می‌کنند و یک ویرانه از خود به جا می‌گذارند. سرعت تولید‌مثل این مورچه‌ها به اندازه‌ای بالاست که 15تا 20میلیارد مورچه دیوانه می‌توانند در زمانی اندک یک‌هکتار زمین را پوشش دهند. در هجوم‌های پیشین این مورچه‌ها به هیوستون تگزاس، حتی دفتر مرکز ناسا در امان نماند. البته نوع بالدار آنها، در سال2017 به یکی از مهم‌ترین شهرهای بریتانیا نیز حمله‌ور شدند و رقابت‌های تنیسی که در این شهر درحال برگزاری بود را با اختلال مواجه ساختند.
آلبوکرکی نیومکزیکو نیز در همان سال با چنان هجوم ملخی مواجه شد که به گفته مقامات این شهر، این حمله طی 20سال گذشته بی‌سابقه بوده و از اواسط دهه1990 تا آن روز چنین تهاجمی از ملخ‌ها در این شهر دیده نشده‌بود. حجم ملخ‌ها به اندازه‌ای زیاد بود که تصویر آنها در رادارهای هواشناسی مکزیک ثبت شد و همچنین سازمان هواشناسی مکزیک اعلام کرد  که تراکم ملخ‌ها در آسمان این شهر به اندازه‌ای بالاست که ملخ‌ها در تصاویر ماهواره‌ای به شکل توده‌های بارانی دیده می‌شوند. ملخ‌ها برای ساکنان شهر وضعیتی تهوع‌آور ایجاد کرده بودند، به سروصورت مردمی که درحال راه‌رفتن، دوچرخه‌سواری یا دویدند بودند هجوم می‌آوردند. به خانه‌های آنها هجوم می‌بردند، به شیشه جلوی خودروی آنها کوبیده شده و چمن‌های خانه‌های مسکونی را غارت می‌کردند. خشکسالی و گرمای شدید اصلی‌ترین عامل این هجوم ملخی اعلام و تنها راه‌حلی که برای آن ارائه شد، انتظار برای پایان‌یافتن تهاجم بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید