• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
سه شنبه 21 خرداد 1398
کد مطلب : 58725
+
-

مرگ‌ومیر ماهی‌ها در سد «گلابر» زنجان

در پی  مرگ‌و‌میرماهی‌های سد گلابر زنجان، رئیس حفاظت  محیط‌زیست شهرستان ایجرود عامل مرگ ماهی‌ها را یک ویروس‌ بومی عنوان کرد که بر اثر بارندگی‌های اخیر سر از آب‌های این سد درآورده است.  او می‌گوید که این ویروس با گرم‌شدن آب دریاچه از بین خواهد رفت.
حامد تقی‌بیگ‌لو در گفت‌وگو با همشهری گفت: عارضه مرگ ماهی‌ها حدود یک ‌ماه قبل شناسایی شد. در ابتدا تصور بر این بود که متخلفان در آب سم «مرگ‌ماهی» ریخته باشند. این افراد گاهی اوقات با ریختن سم، ماهی شکار می‌کنند و متأسفانه این سم اثرات ماندگاری دارد. اما وقتی تعداد تلفات افزایش یافت، برای آزمایش‌های شیمیایی و میکروبی از آب و لاشه ماهی‌ها نمونه‌برداری کردیم. نتایج دامپزشکی نشان داد که این ماهی‌ها علاوه بر اینکه آلوده به انگل هستند، مبتلا به ویروس هم شده‌اند. نوع انگل موجود، 2سالی می‌شود که آبزیان این دریاچه را آلوده کرده اما کشنده نیست؛ با این‌حال، باعث تضعیف ماهی‌ها می‌شود. به گفته او، ماهی‌ها دچار چند نوع استرس مضاعف هستند؛ اول اینکه انگل بدن آنها را ضعیف کرده است. دوم اینکه ویروس بومی منطقه با توجه به بارندگی‌های اخیر و تغییر شرایط دما فعال شده و بر کپور‌ماهی‌های سایز متوسط استرس تحمیل کرده است. از سوی دیگر تخم‌ریزی ماهی‌‌ها عموما باعث ایجاد استرس در این گونه‌ها می‌شود. ماهی‌های سایز بزرگ در مقابل این انگل مقاومند و ماهی‌های ریز فرایند تخم‌ریزی ندارند، ولی کپورماهی‌های متوسط توان مقابله با این استرس‌ها را ندارند.
تقی‌بیگ‌لو با تأکید بر اینکه در 10روز اخیر تلفات کاهش پیدا کرده است، گفت: به‌دلیل وسعت سد گلابر نمی‌توانیم بگوییم چه تعداد لاشه ایجاد شده است، اما در روز‌های اول در هر 10متر ساحل دریاچه سد 1 تا 2 لاشه می‌شد دید‌ که با توجه به وسعت دریاچه عدد بالایی است. لاشه‌های باقیمانده‌ را عمدتا پرنده‌ها و حیوانات دیگر خورده‌اند. البته این ویروس قابل انتقال به‌ گونه دیگر نیست و با افزایش دما این ویروس از بین خواهد رفت. 

این خبر را به اشتراک بگذارید