• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 12 بهمن 1396
کد مطلب : 5871
+
-

یادداشت آقای هواشناس

مراقب بهمن باشید

مراقب بهمن باشید

 

محمد اصغری:

این روزها هموطنان زیادی از ما پرسند که آیا با وجود این همه بارش، کمبودها جبران شده‌؟ پیش از هر چیز باید بگوییم ‌ بهتر است به ‌جای «جبران» از واژه «ترمیم» استفاده کنیم. نکته دوم اینکه به‌قدری در چهار ماه اول سال زراعی جاری، شرایط بارش‌ها خوب نبوده که فقط درصد کمی در این چند روز ترمیم شد. به‌طوری که ‌ حدود 132 روزی که از اول سال آبی گذشته و به‌طور آماری، پربارش‌ترین روزهای سال را سپری کردیم، فقط 19درصد یک ‌سال آبی را از آسمان دشت کرده‌ایم. در طول این هفته به‌ ترتیب لاهیجان با 141، پیرانشهر با61، ساری با 60، ایستگاه فرودگاه امام با 58، مینودشت با53، هشتگرد با 38، کوهین با37، رضوان با 33، بیله‌سوار با32 و سقز با 27میلی‌متر، رکورددار میزان بارش بودند.

امروز، روز آرامی در برابر ماست ضمن اینکه به‌طور نسبی با روند افزایش دما روبه‌رو هستیم. با توجه به برفی که روی زمین نشسته روند کاهش سردی هوا به‌کندی صورت می‌گیرد. بنابراین باغداران عزیز بهتر است نسبت به محافظت از نهال‌ها و درختان جوان هوشیار باشند. به گلخانه‌داران و دامداران عزیز هم توصیه می‌کنیم که اقدامات لازم را در جهت گرمایش مراکز تولیدی خود انجام بدهند. با توجه به حجم برفی که روی زمین نشسته احتمال ریزش بهمن در گردنه‌ها وجود دارد.بنابراین مسافران عزیز با احتیاط رفت‌وآمد کنند.

فردا هم جو آرام و پایداری خواهیم داشت. این وضعیت در این موقع از سال، غالبا همراه با روند افزایش چگالی آلاینده‌ها به‌ویژه در شهرهای صنعتی است.  بنابراین ترجیحا از حضور در مناطق شلوغ چشم‌پوشی کنید. از غروب یکشنبه با نفوذ موج جدیدی باید منتظر بارش برف و باران باشیم. به‌نظر می‌آید این بار بالاترین بارش‌ها در دامنه‌های زاگرس مرکزی؛ مثل استان‌های چهارمحال‌ و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، ایلام، شمال‌ خوزستان و کرمانشاه رخ دهد. با اینکه قضاوت کمی زود است، ولی- اگر خدا بخواهد -این‌بار هموطنان عزیز ما در بخش‌های جنوبی کشور هم از برکات آسمانی بی‌بهره نمی‌مانند.

خروجی انواع مدل‌ها نشان می‌دهد که هرچه به پایان بهمن نزدیک می‌شویم، بارندگی‌ها در قسمت‌های جنوبی بارزتر خواهند بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید