• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
سه شنبه 21 خرداد 1398
کد مطلب : 58529
+
-

پایانی تلخ برای 9 ماه انتظار مادر بشاگردی

‌رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان: بررسی‌ها در خصوص فوت مادر بشاگردی ادامه دارد و در صورت وجود قصور، با خاطیان برخورد قانونی خواهد شد

طی چند روز گذشته، خبری تلخ و حزن‌انگیز مبنی بر فوت یک مادر ۲۶ ساله در شهرستان بشاگرد منتشر شد. مادری که به غیر نوزاد تازه متولدشده، 2 فرزند ۹ و 5 ساله دیگر نیز دارد. 

 حرف و سخن بسیاری درباره مرگ این مادر گفته می‌شود. از تأخیر 7 ساعته تا رسیدن بیمار به بیمارستان سردشت بشاگرد که ۷۰ کیلومتر با درمانگاهی که بیمار به آن‌جا منتقل شده فاصله دارد تا نبود آمبولانس برای اعزام بیمار که هر کدام از این موارد جای بررسی دقیق و موشکافانه دارد.  

بستگان بیمار از جمله همسرش به خبرنگاران گفته‌اند تاریخ زایمان وی برای هفته جاری بوده، در حالی که مسئولان بهداشت و درمان بشاگرد می‌گویند، تاریخ زایمان این بیمار دهم خردادماه بوده است. 

 رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان بشاگرد در این‌باره به خبرنگاران گفت: این مادر از اهالی روستای خوشاب بخش گافر و پارامون این شهرستان است که در دوران بارداری تحت مراقبت بوده و4 بار توسط ماما و 3 بار نیز توسط پزشک معاینه شده است. 


تأخیر در رسیدن مادر به بیمارستان

دکتر «عباس علیمراد» بیان کرد: تاریخ زایمان این مادر دهم خرداد بوده است. این موضوع بارها از سوی ماما و پزشک معالج تأکید شده تا در تاریخ مقرر به بیمارستان مراجعه کند. 

وی افزود: درد زایمان این بیمار از ساعت ۱۵ عصر پانزدهم خرداد آغاز و زایمان ساعت ۱۹ توسط مامای محلی انجام شد که به دلیل خارج نشدن جفت، بیمار ساعت ۲۳ شب به درمانگاه روستای سیت‌وماستی در مرکز دهستان منتقل می‌شود. 

علیمراد ادامه می‌دهد: پزشک درمانگاه بلافاصله دستور اعزام بیمار به بیمارستان سردشت بشاگرد را صادر کرده، اما بیمار ساعت ۱۰:40 صبح ۱۶ خرداد به بیمارستان رسیده است.  

رئیس شبکه بهداشت و درمان بشاگرد تصریح کرد: متأسفانه با وجود تلاش‌های انجام‌شده، بیمار به دلیل فشار خون پایین و ایست قلبی جان خود را از دست داده است. 


بررسی مرگ مادر بشاگردی 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی هرمزگان با ابراز تأسف از مرگ مادر جوان بشاگردی گفت: در حال بررسی موضوع هستیم. 

دکتر «حسین فرشیدی» بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان به عنوان مدافع حقوق بیماران در جایگاه حمایت از منشور حقوق بیمار اجازه نخواهد داد حقی از بیماران ضایع شود. 

وی افزود: شاخص مرگ مادر از شاخص‌های مهمی است که از طریق دانشگاه رصد می‌شود و با خاطیان برابر قانون برخورد خواهد شد.  

فرشیدی با اشاره به اهمیت موضوع بارداری و توجه به توصیه‌های پزشکان، گفت: بسیاری از موارد مرگ و میر مادران باردار می‌تواند ناشی از عدم مراقبت کافی و به موقع قبل از بارداری و در طی بارداری باشد که باید نسبت به این موضوع توجه ویژه شود.  

وی تصریح کرد: از مردم می‌خواهیم برای کمک به دانشگاه علوم پزشکی به منظور کاهش مرگ و میر مادران باردار نسبت به انجام مراقبت‌های پیش از بارداری، حین بارداری و پس از بارداری توجه ویژه‌ای داشته باشند. 

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان خاطرنشان کرد: دانشگاه بستر خدمات پیشگیری را به‌طور وسیع در قالب خانه‌های بهداشت و مراکز بهداشتی‌درمانی شهری و روستایی فراهم کرده است. 


شاخص سلامت مادر و نوزاد در ایران

بر اساس اهداف توسعه پایدار و آخرین بیانیه سازمان جهانی بهداشت که در سال ۲۰۱۴ میلادی منتشر شد تا سال ۲۰۳۰ میلادی متوسط مرگ مادر (MMR) در جهان باید به کمتر از ۷۰ در ۱۰۰ هزار تولد برسد که هدف نهایی پایان دادن یا پیشگیری از مرگ‌های قابل اجتناب مادران است. 

ایران در ردیف کشورهایی است که گام‌های بسیار خوبی برای رشد شاخص سلامت مادر و نوزاد برداشته است. 

بر اساس آمارهای اعلام‌شده از سوی مسئولان وزارت بهداشت، کشور ما توانسته به هدف توسعه هزاره در سال ۲۰۱۵ مبنی بر کاهش ۷۵ درصدی مرگ و میر مادران باردار در بازه ۲۵ ساله برسد. 

این در حالی است که با وجود تلاش‌های در حال انجام برای رشد شاخص سلامت مادر و نوزاد، خبرهایی از مرگ مادر یا نوزاد به گوش می‌رسد که پایانی بسیار تلخ برای ۹ ماه انتظار است. 


شاخص‌های مرگ و میر مادران و نوزادان هرمزگانی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اظهار کرد: بر اساس ارزیابی‌های انجام‌شده وضعیت استان در طی 5 سال گذشته در شاخص‌های مرگ و میر مادران و نوزادان بهبود یافته است. 

دکتر «کاووس دیندارلو» اردیبهشت امسال در مراسم گرامیداشت روز ماما (۱۵ اردیبهشت) اظهار کرد: با استناد به آمارها در 5 سال گذشته، شاخص مرگ و میر مادران هنگام زایمان از 40 مورد به ازای هر 100هزار زایمان به ۲۵ مورد و مرگ و میر نوزادان تازه‌متولد‌شده نیز به ۱۰ مورد در هر هزار تولد رسیده است.

 به گفته وی کاهش مرگ و میر مادران به ۱۵ مورد در هر 100هزار و کاهش مرگ نوزادان به کمتر از 7 مورد در هزار تولد برای استان هدف‌گذاری شده است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید