• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
دو شنبه 20 خرداد 1398
کد مطلب : 58367
+
-

اعتراض جهانی به اعدام یک نوجوان در عربستان

صدور حکم اعدام برای یک نوجوان در عربستان سعودی به جرم حضور در تظاهرات ضددولتی، اعتراض مجامع جهانی حقوق بشری را به همراه داشته و نگرانی درباره نقض آشکار حقوق بشر در این کشور را بالا برده است.
به گزارش الجزیره، مرتجی قریریص، نوجوانی که در 13سالگی بازداشت شده، به‌خاطر کارهایی که در سنین بسیار پایین انجام داده‌ با حکم سنگین اعدام مواجه است. سازمان عفو بین‌الملل از عربستان سعودی خواسته است حکم اعدام برای این نوجوان را که 5سال پیش دستگیر شده است لغو کند. برخی از اتهامات قریریص، به زمانی برمی‌گردد که او تنها 10سال داشته است. دادستانی عربستان سعودی تابستان گذشته حکم اعدام برای این نوجوان را پیشنهاد کرده است. هنوز یک جلسه از دادگاه او باقی مانده است اما سازمان‌های حقوق بشری نگران هستند که حکم اعدام او قطعی باشد. دادستانی عربستان برخی از اتهامات او را شرکت در تظاهرات ضددولتی، شرکت در مراسم تشییع برادرش علی قریریص که در یک تظاهرات در سال 2011کشته شده، پرتاب کوکتل‌مولوتوف به ایستگاه پلیس و شلیک به نیروهای امنیتی اعلام کرده است.

براساس گزارش عفو بین‌الملل، مرتجی قریریص بعد از دستگیری، یک‌ماه در سلول انفرادی نگهداری شده و تا زمانی که نخستین جلسه دادگاهش برگزار شد، به وکیل دسترسی نداشته است. بر همین اساس، بازجویان قریریص به او وعده داده بودند که اگر اعتراف کند، بخشوده خواهد شد. اعدام قریریص، آخرین مورد از سختگیری بسیار شدید دولت عربستان علیه مخالفان خود است. عربستان سعودی، فعالیت‌های اعتراضی شیعیان در این کشور را با شدت بیشتر سرکوب می‌کند. عربستان، حدود 2ماه پیش سر از تن 37مخالف که تقریبا تمامی آنها شیعه بودند جدا کرد و یکی از آنها را در ملاء عام آویزان کرد. موضوع اعدام قریریص در شرایطی بحث‌برانگیز شده که از عربستان سعودی خبر می‌رسد 3 روحانی که پیش‌تر به مرگ محکوم شده‌اند، احتمالا در همین هفته اعدام خواهند شد.
علاوه بر این حکم‌های سنگین، ‌گزارش‌هایی هم از آزار و اذیت زندانیان منتشر شده و الجزیره در گزارشی، ‌به شکنجه سیستماتیک زندانیان سیاسی پرداخته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید