• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 20 خرداد 1398
کد مطلب : 58257
+
-

نمره قبولی استاندار به کشت و صنعت مغان

استاندار اردبیل: واگذاری این ناحیه صنعتی به بخش خصوصی از نمونه‌های خوب واگذاری است

در استان
نمره قبولی استاندار به کشت و صنعت مغان

استاندار اردبیل اعلام کرد خریدار شرکت کشت و صنعت و دام‌پروری مغان در زمینه رعایت حقوق کارکنان و افزایش حقوق و عقد قرارداد با آن‌ها بسیار خوب عمل کرده و با سرمایه‌گذاری حدود ۳۰۰ میلیارد تومانی در حال نصب تجهیزات صنایع تبدیلی است. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری اردبیل «اکبر بهنامجو» با اشاره به کاهش 36 درصدی کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی راکد استان با حمایت‌های صورت‌گرفته، تزریق اعتبار و تسهیلات لازم‌ عنوان کرد: هم‌اکنون 1۱۵۰ واحد تولیدی در استان وجود دارد که ۳۶ درصد آن‌ها غیر‌فعال است. 

فعال کردن واحدهای راکد و افزایش بهره‌وری واحدهای تولیدی فعال برنامه جدی مدیریت استان است و این راهکار را برای رونق تولید بسیار موثر می‌دانیم و در جهت اجرای این سیاست حرکت می‌کنیم. وی بیان کرد: بازدیدهای هفتگی از واحدهای تولیدی در شهرستان‌های مختلف صورت می‌گیرد تا مشکلات واحدهای تولیدی غیر‌فعال و راکد حل شود تا وارد مدار تو‌لید شوند یا تولید و بهره‌وری آن‌ها افزایش پیدا کند. 

تعدادی از واحدهای تولیدی استان هم با وجود بهره‌مندی از ظرفیت‌های خوب برای تولید محصولات و وجود زیرساخت‌های لازم مانند آب، برق و گاز تعطیل هستند که با رفع مشکلاتی مانند نوسازی تجهیزات، اعطای تسهیلات سرمایه در گردش و حل مشکلات اداری به مدار تولید برمی‌گردند. این مسئول لازمه ایجاد اشتغال پایدار برای جوانان و رونق تولید را احیای واحدهای راکد و افزایش میزان تولید عنوان کرد و گفت: با برنامه‌ریزی انجام یافته و رفع موانع تولید در‌صدد هستیم اشتغال بیشتری در استان ایجاد کنیم. 


بخش باری فرودگاه پارس‌آباد راه‌اندازی می‌شود

استاندار اردبیل همچنین با اشاره به سیاست‌های صادرات‌محور در استان اردبیل از راه‌اندازی بخش باری فرودگاه پارس‌آباد مغان خبر داد و بیان کرد: این اقدام مهم با مشارکت خریدار کشت و صنعت مغان در برنامه قرار دارد و تا ۲ ماه آینده طراحی آن آماده می‌شود و در سال آینده راه‌اندازی خواهد شد. بهنامجو تاکید کرد: با توسعه زیر‌ساخت‌های حمل‌و‌نقل و به‌ویژه راه‌اندازی بخش باری فرودگاه‌های استان، امکان صادرات محصولات ارزشمند استان به کشورهای حوزه خلیج فارس فراهم می‌شود. 

وی با بیان این‌که طرح راه‌آهن اردبیل با ۵۰ درصد پیشرفت با شتاب در حال اجراست، اظهار کرد: علاوه بر ۷۵۰ میلیارد تومان فاینانس داخلی که توسط بانک ملی تأمین شده مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان نیز اوراق از طریق دولت به این طرح اختصاص یافته است. تأمین منابع مالی راه‌آهن یکی از نتایج سفرهای مکرر به تهران است. ما دنبال تخصیص و جذب کامل و صددرصدی منابع مالی به استان هستیم و با همین پیگیری‌ها در ردیف‌های بودجه ملی بیش از ۱۰۰ درصد تخصیص گرفته و جذب کرده‌ایم. 


افتتاح طرح‌های مهم در سفر رئیس‌جمهوری 

استاندار اردبیل همچنین با اشاره به سفر رئیس‌جمهوری به استان در تابستان پیش رو گفت: تلاش خواهیم کرد در جریان این سفر امتیازات و اعتبارات خوبی بگیریم. جلسات کارشناسی قبل از سفر آغاز شده و با برگزاری نشست‌های تخصصی در دفتر ریاست جمهوری به دنبال استفاده بیشتر از این سفر هستیم.  وی افزود: چند طرح بزرگ کشاورزی، اقتصادی و تولیدی در این سفر به بهره‌برداری خواهد رسید که هر کدام نقش مهمی در رونق تولید و ایجاد اشتغال در استان خواهند داشت و برای تکمیل طرح‌های دیگر هم برنامه‌‌ریزی می‌کنیم. 

به گفته بهنامجو، طرح اراضی پایاب سد خداآفرین در جریان سفر رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری رسیده و بخش دیگری از آن زیر کشت می‌رود. این طرح که با ۲ مشکل کمبود حدود ۳۰۰ میلیارد تومان و تعیین تکلیف حقوق عرفی و قانونی بهره‌برداران مواجه بوده و در دست بررسی و رفع شدن است. 

وی همچنین از افتتاح فاز دوم کارخانه لاستیک‌سازی آرتاویل تایر در جریان این سفر خبر داد و گفت: با پرداخت تسهیلات لازم تجهیزات این کارخانه در دست نصب است که با بهره‌برداری از آن علاوه بر تولید لاستیک ۴۰۰ نفر هم شاغل خواهند شد. کارخانه کامیون‌سازی در شهرستان مشگین‌شهر هم از طرح‌های مهم و اشتغال‌زایی است که با قابلیت تولید روزانه بیش از ۴۰ دستگاه کامیون تا سفر رئیس‌جمهوری آماده بهره‌برداری می‌شود و زیرساخت‌های لازم برای راه‌اندازی آن فراهم شده است. 


حقوق عشایر تامین می‌شود

استاندار اردبیل همچنین در زمینه وضعیت کشت و صنعت‌های فعال در مغان و عشایر محدوده‌نشین آن‌ها گفت: حقوق قانونی و عرفی افراد محدوده‌نشین در اراضی پایاب خداآفرین، کشت و صنعت مغان و کشت و صنعت پارس تامین می‌شود، از قبل انقلاب تاکنون عشایر در مشکل هستند و به حق و حقوق خود نرسیده‌اند. 

وی تاکید کرد: طبق قولی که در حضور نمایندگان و عشایر دادم ظرف ۶ ماه گذشته مستندات لازم جمع‌آوری و به مقام‌های دولت ارائه شده و نماینده محترم ولی‌فقیه در استان نیز با حساسیت پیگیر موضوع هستند.  وی بیان کرد: در سال ۸۷ وعده‌ای به عشایر داده شد که منجر به قرارداد نشده است و ما پیگیر طرح موضوع در هیأت دولت و نهایی کردن حقوق ایشان هستیم. خریدار شرکت کشت و صنعت مغان به صورت کتبی اعلام کرده در صورتی که طبق قانون بخشی از اراضی واگذار ده به وی در اختیار محدوده‌نشینان و عشایر قرار گیرد، با رضایت کامل این اراضی را در اختیار قوه قضائیه و مردم قرار خواهد داد. 

بهنامجو همچنین به بحث واگذاری کشت و صنعت مغان اشاره کرد و گفت: خریدار اول شرکت کشت و صنعت مغان دارای اهلیت و صلاحیت کافی نبود و با دقت دستگاه‌های نظارتی و تذکر مقام‌ها و شورای تامین استان این واگذاری لغو و این شرکت با همان قیمت نفر اول به نفر دوم که صلاحیت و اهلیت لازم را دارد واگذار شد. خریدار شرکت کشت و صنعت و دام‌پروری مغان هم در زمینه رعایت حقوق کارکنان و افزایش حقوق و عقد قرارداد با آن‌ها بسیار خوب عمل کرده و هم با سرمایه‌گذاری حدود ۳۰۰ میلیارد تومانی در حال نصب تجهیزات صنایع تبدیلی است. 

وی به برخی مسائل درباره این واگذاری اشاره و عنوان کرد: تحقیق و تفحص حق قانونی و نظارتی مجلس است و با بررسی روند واگذاری و وضعیت این شرکت گزارش خود را به دستگاه‌های نظارتی ارائه خواهد داد؛ ما این واگذاری را از نمونه‌های خوب واگذاری می‌دانیم و امیدواریم موجب رونق شرکت شود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید