• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
دو شنبه 20 خرداد 1398
کد مطلب : 58256
+
-

صادرات کشاورزی حمایت می‌شود

معاون امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی: برنامه‌ عملیاتی برای افزایش صادرات کشاورزی از مرزها تعریف خواهد شد

صادرات
صادرات کشاورزی حمایت می‌شود

آذربایجان غربی با داشتن یک میلیون هکتار زمین زراعی، آب کافی، زمین‌های حاصلخیز، توسعه واحدهای گلخانه‌ای و کشت گیاهان دارویی و البته موقعیت مرزی در همسایگی 3 کشور یکی از مستعدترین استان‌های ایران برای توسعه کشاورزی به خصوص در تولید محصول استراتژیک گندم است. به گزارش همشهری، در این منطقه در حال حاضر سالانه 5/6 میلیون تن محصولات کشاورزی و بیش از 750 هزار تن گندم تولید می‌شود؛ مساله‌ای که ضرورت پیاده‌سازی سیستم مدیریت واحد صادرات را در این استان  دوچندان می‌کند. 


۱۲ هزار میلیارد تومان ارزش تولیدات گلخانه‌ای 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به افزایش تولیدات گلخانه‌ای در این استان عنوان کرد: ارزش این تولیدات به ۱۲ هزار میلیارد تومان رسیده که از این مقدار حدود هزار میلیارد تومان به دلیل حوادث غیر‌مترقبه از بین رفته است.«رسول جلیلی» با بیان این‌که تمرکز جهاد کشاورزی استان بر توسعه واحدهای گلخانه‌ای و کشت گیاهان دارویی به عنوان یکی از مهم‌ترین پیشگام‌های توسعه کشاورزی است‌، گفت: داشتن جوانان توانمند با تفکر اقتصادی قوی و قرار گرفتن استان در منطقه استراتژیک جغرافیایی می‌تواند بیشترین توسعه را در بخش کشاورزی در این منطقه ایجاد کند.

جلیلی  افزود: برای افزایش صادرات در بخش کشاورزی باید توسعه کشت‌های گلخانه‌ای، سیستم‌های نوین آبیاری تحت فشار و دامداری‌های بزرگ را به عنوان راهکار کلیدی که در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی قرار دارد، انجام دهیم.وی همچنین با بیان این‌که سال گذشته ۱۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار برای واردات نهاده‌های دامی (خوراک دامی) هزینه شد، اظهار کرد: باید سطح کشت این محصولات در استان توسعه یابد و به کشورهای دیگر صادرات داشته باشیم. 


وجود 621 نظام بهره‌برداری در استان 

جلیلی تمرکز بر مدیریت واحد صادراتی را نقطه قوت افزایش تولید و توسعه صادرات استان بیان کرد و گفت: گسترش نظام خرده‌دهقانی موجب کاهش بهره‌وری تولیدات کشاورزی شده است و در این زمینه نیازمند تقویت تشکل‌های کشاورزی هستیم. توسعه کشاورزی پایدار در گرو تقویت این تشکل‌هاست. 
وی با بیان این‌که بیش از 2 هزار نفر بهره‌بردار در بخش کشاورزی استان مشغول فعالیت هستند، ادامه داد: باید بخش کشاورزی در قالب نظام‌های بهره‌برداری شرکت‌های تعاونی تولید، سهامی و زراعی، کشت و صنعت در قالب تجمیع و یکپارچه‌سازی زمین‌ها و اجرای شیوه‌های نوین الگوی کشت برای دستیابی به تولیدات پایدار هدایت شود. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تاکید کرد: در حال حاضر ۲۸۰ تشکل، ۱۴۰ تعاونی روستایی، ۱۱۸ اتحادیه، یک شرکت سهامی زراعی، ۳۰ شرکت کشت و صنعت خصوصی و ۵۲ شرکت تعاونی تولید روستایی نظام‌های بهره‌برداری روستایی استان را تشکیل می‌دهند. باید از تمام ظرفیت‌های شرکت‌های تعاون روستایی با مدیریت واحد برای توسعه بخش کشاورزی و صنایع جانبی و تبدیلی آن استفاده کرد،‌ چراکه تعاون روستایی با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود خود می‌تواند در افزایش بهره‌وری و بهبود کیفیت تولید در بخش کشاورزی مفید واقع شود.


پیاده‌سازی مدیریت واحد صادرات 

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار آذربایجان غربی نیز گفت: مدیریت واحد صادرات عامل رونق اقتصادی است. بنابراین با همکاری تمام ادارات دست‌اندرکار در امور صادرات سیستم مدیریت واحد صادرات در آذربایجان غربی پیاده‌سازی می‌شود. «رضا حسینی» با تاکید بر اهمیت حضور محصولات تولیدی استان در بازارهای جهانی اظهار کرد: برای تحقق این مهم باید برنامه عملیاتی از سوی جهاد کشاورزی و اتاق بازرگانی آذربایجان غربی ارائه و مشخص شود که محل فروش و عرضه یک میلیون و 500 تن محصولات باغی که تولید خواهد شد، کدام بازارها خواهد بود. 

همچنین، باید مشخص شود چه الزامات و حمایت‌هایی از سوی دولت برای عرضه محصولات صورت گیرد. نحوه حمل ‌و نقل آسان این محصولات به بازارها نیز باید مشخص شود.
به گفته این مسئول، باید تمام نهادها در زمینه ساماندهی بازارچه‌های محصولات کشاورزی و باغی همکاری لازم را انجام دهند تا به هیچ عنوان این محصولات کنار جاده‌ها دپو نشوند و برای مقابله جدی با این موضوع کارهای لازم صورت می‌گیرد. تولیدکنندگان آب‌میوه و کنسانتره هم باید بتوانند مواد اولیه مورد نیاز خود را مستقیما از باغ‌ها و مزارع خریداری کنند. 

وی با اشاره به این‌که باید نحوه جذب تجار و ارتباطات بین‌المللی شناسایی شود، گفت: شناسایی بازارهای هدف و برقراری ارتباط مناسب با آنها و اقدامات و الزامات باید انجام شود تا صادرات از مرزهای آذربایجان غربی بیشتر از قبل و به آسانی و در زمان کمی صورت گیرد. همچنین، توزیع در داخل کشور باید بررسی شود. معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار آذربایجان غربی تاکید کرد: برای انجام صادرات هرچه بیشتر از مرزهای استان با هیات‌‌مدیره بانک تجارت هماهنگی‌های لازم انجام شده و این بانک آمادگی خود را برای حمایت مالی از صادرات اعلام کرده است و هم‌اکنون نیازمند مشخص شدن برنامه‌های عملیاتی هستیم.


ایجاد ارزش افزوده برای تولیدات کشاورزی استان 

حسینی با اشاره به این‌که باید در صادرات به مدیریت واحد برسیم، بیان کرد: وظایف هر دستگاه در این باره باید مشخص شود تا هر کدام در اداره امور و انجام وظایف خود سرعت عمل داشته باشند و نتیجه خوبی به دست آورند. این امر نیازمند همکاری سازمان‌ها و ادارات با یکدیگر است.وی با بیان این‌که راه‌اندازی بازارچه‌های محلی در رونق صنعت گردشگری استان تاثیرگذار است، افزود: اگر اراضی لازم از سوی منابع طبیعی در اختیار ما قرار بگیرد، با راه‌اندازی این بازارچه‌ها برای مردم منطقه شغل ایجاد می‌شود. همچنین، عرضه میوه‌ها و محصولات کشاورزی به صورت بهداشتی صورت می‌گیرد و ارزش افزوده بسیاری برای آذربایجان غربی خواهد داشت. 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار در خصوص تعرفه صادرات کالا از ایران به کشورهای همسایه گفت: باید بررسی‌های لازم صورت گیرد تا با استناد به آمار از وضعیت همکاری‌ها آگاهی پیدا کنیم و بتوانیم هزینه‌ها را کاهش دهیم.
وی با اشاره به کارت‌های الکترونیکی مرزنشینان ادامه داد: باید برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شود تا حق ‌و حقوق تعریف ‌شده برای مرزنشینان به آنان تعلق گیرد. همچنین، باید تعداد کارت‌های فعال الکترونیکی در استان بررسی شود تا معافیت‌ها به افراد دارای آن اختصاص پیدا کند، چراکه این کارت‌ها بهترین ظرفیت منطقه هستند و دریافت آنها پروسه اداری چندان سخت و طولانی ندارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید