• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 20 خرداد 1398
کد مطلب : 58162
+
-

سمنان، الگوی همگرایی صنعت و پژوهش در کشور

استاندار: تعامل دانشگاه و صنعت استان سمنان در ماه‌های گذشته با تشکیل اتاق مسأله در شهرک صنعتی بزرگ سمنان افزایش یافته است

صنعت
سمنان، الگوی همگرایی صنعت و پژوهش در کشور

 پیوند کاربردی و اثربخش دانشگاه و صنعت با وجود فشارهای خارجی، علاوه بر بی‌اثر کردن تحریم‌ها، مسیر توسعه اقتصادی و رشد علمی کشور را دو چندان می‌کند.در استان ۷۰۲ هزار نفری سمنان حدود ۲ هزار و ۲۰ واحد صنعتی و حداقل ۴۰ دانشگاه، مرکز پژوهشی و مؤسسه آموزش عالی وجود دارد، در روزهای گذشته بهره‌برداری از «اتاق مسأله» مقدمه‌ای برای گسترش همکاری شرکت شهرک‌های صنعتی استان و دانشگاه در سمنان شده است.


تلاش برای مسأله‌محور شدن دانشگاه‌ها

به گزارش ایرنا، رئیس دانشگاه سمنان گفت: رویکرد دانشگاه‌های استان سمنان در برنامه‌های آموزشی باید مسأله‌محور و قابل اجرا باشد.
«مسعود نصیری زرندی» افزود: یکی از ضعف‌های اساسی در آموزش دانشجویان آموزش‌های نظری است که لازم است استادان دانشگاه برای توسعه اقتصادی استان این نگرش‌ها را کنار بگذارند.

وی اضافه کرد: پایان نامه‌ها و پژوهش‌های دانشجویان و استادان دانشگاه باید به سمت رویکردهای عملی باشد تا مطالعه‌های علمی دانش‌آموختگان در سال‌های متوالی به درد بنگاه‌های اقتصادی و صنعتی استان بخورد.
رئیس دانشگاه سمنان گفت: اجرای طرح‌های پژوهشی و عملی برای رونق تولید و شکوفایی بخش صنعت از برنامه‌های مهم دانشگاه‌های کشور برای سال جاری است.


توسعه سمنان با پیوند دانشگاه و صنعت

رئیس دانشگاه سمنان اضافه کرد: دانشگاه و صنعت برای توسعه کشور مکمل یکدیگر هستند که باید از این دو بازوی توانمند به صورت یکسان برای رونق کسب و کار بهره برد.وی اضافه کرد: با توجه به افزایش فشارهای خارجی، دانشگاه‌ها ظرفیت بسیار بالایی برای توسعه اقتصادی و بومی‌سازی ماشین‌آلات خط تولید در بخش صنعت دارند.

نصیری زرندی بیان کرد: استادان دانشگاه سمنان بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده موظف به انجام تحقیقات میدانی برای تحقق رونق تولید و همکاری گسترده با بخش صنعت استان هستند.وی اضافه کرد: راه‌اندازی دفتر «اتاق مسأله» برای همکاری بیشتر صنعت و دانشگاه مسیر توسعه اقتصادی استان را هموارتر می‌کند و صنعتگران از این ظرفیت مهم برای توسعه کسب و کار بهره ببرند.رئیس دانشگاه سمنان گفت: افزایش پژوهش‌های علمی می‌تواند ایران را در بخش‌های مختلف اقتصادی خودکفا کند و صنعتگران برای بهره‌وری بیشتر در تولید کالا به دانشگاهیان اعتماد کنند.


ارائه برنامه دانشگاه‌ها برای رونق صنعت 

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری سمنان گفت: دانشگاه‌ها برای توسعه اقتصادی و رونق کسب و کار در بخش صنعت استان سمنان برنامه‌های علمی و پژوهشی ارائه دهند.«حشمت‌الله عسگری» افزود: ظرفیت‌های اقتصادی استان سمنان در بخش‌های مختلف اقتصادی به خصوص معدن مغفول مانده که دانشگاه‌ها با برقراری ارتباط با صنعتگران و معدنکاران و تدوین طرح‌های پژوهشی برای رونق این بخش باید پیشگام شوند.

وی بیان کرد: با شناسایی ظرفیت‌های علمی و معرفی دانشگاه‌های استان سمنان به صنعتگران باید بخش صنعت با نگاه علمی به تولید کالا مشغول شود.معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری سمنان ادامه داد: امسال تعامل خوبی بین صنعتگران و دانشگاهیان رخ داده است.معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار سمنان اظهار کرد: صنعتگران استان در بعضی موارد از ظرفیت‌های علمی و دانشگاهی استان اطلاعات و شناخت کافی ندارد که هیأت‌های علمی دانشگاه‌ها با حضور در نشست‌های اتاق بازرگانی این توانمندی‌ها را به تولیدکنندگان معرفی کنند.عسگری اضافه کرد: اولویت مهم مسئولان دستگاه‌های اجرایی در استان سمنان در سال جاری استفاده از رویکردهای علمی و دانشگاهی برای رونق تولید و توسعه اقتصادی است.

وی گفت: اولویت مسئولان استان سمنان برای اجرای طرح‌های پژوهشی با توجه به شناخت کافی استادان بومی از ظرفیت‌ها، استفاده از اعضای هیأت علمی و پژوهشگران سمنان خواهد بود.معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار سمنان افزود: بانک اطلاعاتی صنعت و دانشگاه با راه‌اندازی بانک مسأله در شرکت شهرک صنعتی بزرگ سمنان آغاز شد.


استقبال اتاق بازرگانی 

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان گفت: اتاق بازرگانی سمنان از ورود دانشگاه‌ها به بخش صنعت استان استقبال می‌کند.«علی اصغر جمعه‌ای» افزود: صنعت کشور به دلیل فشارهای خارجی با مشکلات متعدد دست و پنجه نرم می‌کند که با ورود پژوهشگران به این بخش امید برای افزایش بهره‌وری با وجود تحریم‌ها وجود دارد.
وی اضافه کرد: یکی از دلایل مهم و اساسی در شکوفا نشدن بخش صنعت و معدن استان و افزایش خام فروشی، توجه نکردن به رویکردهای علمی و دانشگاهی است.

جمعه‌ای ادامه داد: درِ اتاق بازرگانی استان سمنان همواره به روی پژوهشگران و دانشگاهیان باز است و در نشست‌های مختلف برای پیوند و ارتباط صنعت و دانشگاه تلاش می‌شود.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان گفت: بدون نگرش علمی توسعه پایدار نصیب کشور نخواهد شد و باید مسئولان با درایت برای حمایت از این بخش اقدام کنند.


بدون پژوهش علمی، صنعت توسعه نمی‌یابد

استاندار سمنان گفت: بدون پژوهش‌های علمی و توجه به دانشگاه صنعت کشور توسعه نمی‌یابد.
«علیرضا آشناگر» افزود: زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری برای توسعه و اشتغال پایدار با همراهی دانشگاه‌ها در سمنان میسر است و باید با نگرش‌های علمی برای شکوفایی استان اقدام کرد.
وی بیان کرد: اکنون بیشتر پایان‌نامه‌های دانشجویان در قفسه کتابخانه‌ها خاک می‌خورد، در حالی که باید دانشگاه‌ها در مسیر تحقیقات میدانی برای توسعه کشور برنامه عملی ارائه دهند.

آشناگر اضافه کرد: اکنون بخش قابل توجهی از ذخایر معدنی سمنان به صورت خام عرضه می‌شود که با فعالیت دانشگاه‌ها در این بخش می‌توان برای راه‌اندازی واحدهای فرآوری در استان اقدام کرد.
وی بیان کرد: توسعه زیرساخت‌ها برای رونق اقتصادی در استان بدون حمایت دانشگاهی‌ها از بخش صنعت امکانپذیر نیست و با برنامه‌‌ریزی اصولی مسئولان باید پای استادان دانشگاه را به کارخانه‌ها باز کنند.
استاندار سمنان گفت: تعامل دانشگاه و صنعت استان سمنان در ماه‌های گذشته با تشکیل اتاق مسأله در شهرک صنعتی بزرگ سمنان افزایش یافته که امیدوارم این همکاری‌ها مستمر باشد.


تلاش برای پیوند دانشگاه و صنعت

مدیر کل دفتر برنامه ریزی، نوسازی و تحول اداری استانداری سمنان گفت: دولت برای پیوند دانشگاه و صنعت و توسعه اقتصادی در کشور با وجود فشارهای خارجی و تحریم در تلاش است.
«حسن سعدالدین» ادامه داد: نگرش صنعتگران استان در استفاده از ظرفیت‌های دانشگاهی برای رونق تولید تغییر کرده و با تلاش مضاعف می‌توان این دو رکن مهم علمی و اقتصادی را به یگدیگر پیوند داد.

وی با بیان این‌که یکی از رویکردهای مهم و اساسی در افزایش تعامل دانشگاه و صنعت درک مشترک است گفت: پایان نامه‌های دانشجویان باید در مسیر کاربردی و عملیاتی تدوین شود.
سعدالدین اضافه کرد: دولت با برنامه‌‌ریزی آمادگی دارد همه موانعی را که سبب جدایی صنعت از تولید می‌شود بردارد و با حضور فیزیکی دانشگاهی‌ها در واحدهای صنعتی و پژوهش‌های میدانی می‌توان برای توسعه کشور گام برداشت.

مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی، نوسازی و تحول اداری استانداری سمنان گفت: استفاده نکردن از ظرفیت‌های علمی کشور در شرایط کنونی خودتحریمی است و مسئولان با تلاش مضاعف برای بهره‌گیری از همه ظرفیت‌ها برای رونق اقتصادی در تلاش هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید