فاز نخست پایانه متروی آزادگان تا پایان سال به بهرهبرداری میرسد. کمبود واگن یکی از مشکلات بزرگ مترو در شهر تهران محسوب میشود. البته شرکت متروی تهران در تلاش است واگنهای مترو را افزایش دهد و پایانه آزادگان نیز یکی از نیازهای فعلی خط 3مترو بهحساب میآید. علی امام، مدیرعامل شرکت ساخت راهآهن شهری در این رابطه به شهرنوشت گفت: «مراحل پایانی مناقصه انتهای جنوبی پایانه آزادگان (خط3) در حال انجام است. درصورت تأمین منابع تا پایان سال 98فاز اول پایانه آزادگان به بهرهبرداری خواهد رسید.» او در مورد آخرین اطلاعات از 70واگن ترخیص شده از گمرک، عنوان کرد: «از 10 رام قطار، یک رام آن آماده شده است. علت طولانی شدن تحویل رام اول به شرکت بهرهبرداری مترو، انجام آزمایشها و تستهای اولیه روی آن بود. ماه گذشته (اردیبهشت) آزمایشهای رام اول به پایان رسید و درحال حاضر این رام به شرکت بهرهبرداری مترو جهت استفاده در خطوط تحویل داده شده است. قرار است هر 40 روز یا یک ماه، یک رام قطار به فاز بهرهبرداری برسد و وارد خط شود. به تناسب نیاز شرکت بهرهبرداری مترو، 10 رام قطار در خطهای 6و 7توزیع خواهد شد.»
امام در پاسخ به این سؤال که چرا قطاری به خط3 اختصاص نمییابد، تأکید کرد: «کمبود واگن برای همه خطوط حتی خطوط 1و 2وجود دارد. اما اولویت، خطهای تازه افتتاح شده است. درست است که مشکل طولانی بودن زمان حدفاصلهای 2 قطار در خط 3بهعلت پرتردد بودن بسیار مشهود است اما رفع مشکلات آن به تأمین منابع مالی بازمیگردد. بخش بسیاری از قطعات قطارها از خارج کشور و بخش دیگر در داخل کشور تأمین میشود. درحال حاضر غیراز 70واگن ترخیص شده از گمرک، قرارداد 630واگنی که وزارت کشور منعقد کرده درحال پیگیری برای اخذ مجوزهای لازم از وزارت دارایی است. اما بهعلت نبود بودجه، بانک مرکزی آن را تأیید نکرده است.» مدیرعامل شرکت مترو همچنین در مورد آخرین وضعیت زیرگذر اتصالی متروی راهآهن به ایستگاه راهآهن، گفت: «مسئولیت زیرگذر ایستگاه- مترو به دو بخش تقسیم میشود که یک بخش آن در حوزه اختیارات شرکت متروی تهران و بخش دوم در مسئولیت ایستگاه راهآهن تهران است. وظایف شرکت مترو اعم از نصب پله برقی و جایگیری تجهیزات در اواخر سال97 به پایان رسید، اما همچنان بخش دیگری که در حوزه ایستگاه راهآهن است تکمیل نشده است.»
هر ماه یک رام قطار جدید در مترو فعال میشود
در همینه زمینه :