• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
یکشنبه 19 خرداد 1398
کد مطلب : 58062
+
-

خطر آتش‌سوزی در کمین مزارع و اراضی‌ملی کهگیلویه

اخبار
خطر آتش‌سوزی در کمین مزارع و اراضی‌ملی کهگیلویه

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه با اشاره به سوختن 5/1 هکتار از مزارع گندم در دهدشت، گفت: خطر آتش‌سوزی در کمین مزارع و اراضی‌ملی این شهرستان است. 

به گزارش تسنیم «هدایت‌الله آویزش» افزود: یک ‌مورد آتش‌سوزی از کنار محوطه محل دفن زباله‌های شهری دهدشت ایجاد شد که حدود 5/3 هکتار از اراضی‌ملی و 5/1 هکتار از مزارع گندم را فرا گرفت.

وی با اشاره به ماده ‌قانونی حفاظت از جنگل‌ها و مراتع در زمان بحران افزود: براساس ماده 47 قانون حفاظت از جنگل‌ها و مراتع ‌ملی در هنگام بحران تمام دستگاه‌ها و ادارات موظف هستند برای نجات اراضی‌ملی همکاری کنند. آویزش افزود:‌ باتوجه به فصل برداشت محصولات‌کشاورزی و نیز آتش‌زدن پسماندها توسط کشاورزان نیاز است اقدامات پیشگیرانه‌ و قاطعی توسط اداره جهادکشاورزی شهرستان به‌عنوان دستگاه متولی در این زمینه انجام شود.

وی تصریح کرد: در شهرستان کهگیلویه تاکنون فقط یک ‌مورد آتش‌سوزی در سطح اراضی ملی داشتیم که با کمک همه نهادها به‌خصوص جمعیت ‌هلال ‌احمر شهرستان مهار شد. آویزش ادامه داد: هم‌اکنون نیز باخبر شدیم در صحرای‌کلاچو از توابع بخش‌مرکزی به‌دلیل آتش‌زدن پسماندهای کشاورزی بخشی از مزارع‌گندم دچار آتش‌سوزی شد.

وی افزود: باتوجه به فراوانی نزولات آسمانی در منطقه و رویش بیش‌از حد گیاهان و علف‌های‌هرز و از سوی دیگر به دلیل گرمی‌هوا و همچنین بی‌احتیاطی و بی‌دقتی کشاورزان در آتش‌زدن پسماندهای کشاورزی، امسال در کهگیلویه سال بسیار پرخطری است. آویزش بیان کرد: اکثر آتش‌سوزی‌ها در سطح کهگیلویه ناشی از بی‌احتیاطی کشاورزان و آتش‌زدن کاه‌ و‌ کلش‌ مزارع کشاورزی است و ضروری است که در این مورد تصمیمات قانونی و قضایی گرفته شود.

وی ادامه داد: جهادکشاورزی در زمینه آگاه‌سازی کشاورزان و هشدار به‌آنها درخصوص خطرات ناشی از آتش‌زدن پسماند مزارع اقدامات خوبی انجام داده است اما باتوجه به تعداد آتش‌سوزی‌ها، ضروری است تصمیمات جدیدتری گرفته شود. رئیس منابع‌طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه با اشاره به همکاری همه نهادها در مواقع بحرانی تصریح کرد: در زمان وقوع ‌بحران در سطح شهرستان علاوه بر مدیریت بحران، باید همه دستگاه‌ها برای همکاری اعزام شوند و در چنین مواقعی نباید تنها منتظر ادارات متولی باشیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید