• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 19 خرداد 1398
کد مطلب : 58042
+
-

فروش 60 درصد میوه‌ها در بازار خاکستری

باوجود الزام میوه‌فروشان به دریافت فاکتور رسمی، 60 درصد بارفروشان فاکتور ارائه نمی‌دهند

بازار
فروش 60 درصد میوه‌ها در بازار خاکستری

علی ابراهیمی _ روزنامه‌نگار

رشد 2تا 3برابری قیمت برخی میوه‌های نوبرانه مانند گیلاس، زردآلو و... از میدان مرکزی میوه و تره‌بار تا خرده‌فروشی‌های سطح شهر تخلفی است که به‌دلیل خودداری بارفروشان از ارائه فاکتور رسمی رایج شده است.

2هفته پیش مصطفی دارایی نژاد، رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه‌و‌تره‌بار در گفت‌وگو با همشهری اعلام کرد، قیمت اغلب میوه‌های تابستانی در 15روز آینده شکسته می‌شود. با وجود این، بررسی‌های خبرنگاران همشهری از رشد 2تا 3برابری قیمت‌ میوه‌هایی مانند زردآلو، گیلاس، هلو و آلبالو از میدان مرکزی میوه‌و‌تره‌بار تا مغازه‌های فروش میوه در سطح شهر حکایت دارد.

به‌عنوان نمونه گیلاس قرمز در میدان مرکزی میوه و تره‌بار در کف قیمت 20هزار تومان، سقف قیمت 25هزار تومان و گیلاس قرمز ممتاز 32هزار تومان برای هر کیلوگرم قیمت‌گذاری شده، در نتیجه میوه‌فروشان باید با احتساب نرخ سود حداکثر 35درصدی این محصول را به مشتریان عرضه کنند، اما قیمت این میوه در برخی میوه‌فروشی‌های سطح شهر به 40تا 70هزار تومان نیز می‌رسد؛ موضوعی که در مورد سایر انواع میوه‌های نوبرانه نیز مصداق دارد و همواره هزینه آن به مصرف‌کنندگان تحمیل شده است.

کشف قیمت، نه قیمت‌گذاری
اسدالله کارگر، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه وسبزی تهران در گفت‌وگو با همشهری با بیان اینکه میوه و تره‌بار عملا امکان قیمت‌گذاری ندارد، گفت: با وجود این، یکشنبه هر هفته در میدان مرکزی میوه و تره‌بار، کشف قیمت انواع میوه با حضورکارشناسان جهادکشاورزی، تعزیرات حکومتی، اتحادیه فروشندگان و بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره‌بار، انجام و از طریق سایت اتحادیه‌ و تعزیرات حکومتی اعلام می‌شود. اسدالله کارگر، افزود: ملاک فروش در میوه‌فروشی‌ها، فاکتور خرید عمده از میدان مرکزی میوه و تره‌بار است. بر مبنای این فاکتور فروشندگان مجازند با لحاظ سودحداکثر 35درصدی، میوه را به مشتری عرضه کنند. به گفته او، با وجود این دریافت سود، کف و سقف دارد و میوه‌فروش‌ها متناسب با شرایط بازار و وجدان کاری خود معمولا سود 15تا 20و حداکثر 35درصدی را برای میوه‌های مختلف لحاظ می‌کنند.

گرانفروشی نوبرانه هم تخلف است
رئیس اتحادیه فروشندگان میوه وسبزی تهران با اشاره به رشد چند برابری قیمت میوه‌های نوبرانه از میدان مرکزی تا میوه‌فروشی‌های سطح شهر گفت: در مورد نوبرانه‌ها چون قیمت به روز است، کشف قیمت صورت نمی‌گیرد؛ زیرا قیمت این اقلام معمولا ظرف 2تا 5روز با کاهش 50تا 60درصدی مواجه می‌شود، چنان‌که اکنون نیز افت تدریجی قیمت اقلامی مانند زردآلو، هلو، گیلاس و آلبالو را شاهد هستیم. کارگر تأکید کرد: با وجود این، مبنای برخورد با تخلف گرانفروشی نوبرانه‌ها نیز فاکتور خرید میوه‌فروشان از میدان مرکزی میوه و تره‌بار است اما 60درصد بارفروشان میوه و تره‌بار از ارائه فاکتور خودداری می‌کنند و درصورت مشاهده اعتراض به خرده‌فروش‌ها می‌گویند می‌توانید از جای دیگری میوه را خریداری کنید. او هشدار داد: اگر اعضای اتحادیه، فاکتور خرید میوه، از میدان مرکزی را نداشته باشند، مرتکب تخلف شده و جریمه می‌شوند. کارگر، افزود: براساس قانون نیز میوه‌فروشان به دریافت فاکتور خرید میوه از میدان مرکزی ملزم هستند؛ زیرا در هر صورت میوه‌فروشان باید سندی را به بازرسان ارائه کنند که در آن مبنای خرید و قیمت فروش میوه، براساس نرخ کشف شده و سود مصوب، مشخص باشد. به گفته او، مردم می‌توانند فروش انواع میوه ازجمله میوه‌های نوبرانه، خارج از چارچوب قیمت مصوب را از طریق شماره تلفن 55662380اتحادیه اعلام کنند تا با متخلفان برخورد شود.

خودداری بارفروشان از ارائه فاکتور

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه وسبزی تهران با تأیید این نکته که برخی بارفروشان با وجود الزام قانونی از ارائه فاکتور رسمی فروش، خودداری می‌کنند، گفت: اتحادیه از 4مهر‌ماه 95تا‌کنون 3موضوع خالص فروشی در میدان مرکزی میوه و تره‌بار، صدور فاکتور رسمی و تخلف دریافت پول زیرچوبی (پولی که کارگران میدان از اعضای اتحادیه فروشندگان میوه دریافت می‌کنند) را در نشست‌های مکرر با حضورتمام دستگاه‌های نظارتی مانند سازمان صنعت و معدن تجارت، اتاق اصناف، فرمانداری، تعزیرات مطرح کرده است. کارگر افزود: در این مورد با دستگاه‌های مسئول توافق شده اما متأسفانه در مرحله اجرا با مشکلاتی مواجهیم چنان‌که هنوز فقط 40درصد بارفروشان فاکتور فروش ارائه می‌کنند. به گفته او، در برخی موارد نیز پدیده فاکتور‌سازی‌ در توافق بارفروش و میوه‌فروش برای فروش میوه به قیمت بالاتر به مشتریان را شاهد هستیم که این موضوع نیز تخلف است.

این خبر را به اشتراک بگذارید