• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
یکشنبه 19 خرداد 1398
کد مطلب : 58003
+
-

تامین زمین برای مزرعه خورشیدی و گیاهان دارویی در گچساران

نماینده مردم شهرستان‌های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی گفت: 600 هکتار از اراضی ملی برای ایجاد مزرعه خورشیدی و کشت گیاهان دارویی  اختصاص داده می‌شود. 
به گزارش ایسنا، «غلامرضا تاجگردون» در نشست نقشه راه اشتغال و سرمایه‌گذاری شهرستان‌های گچساران و باشت افزود: ایجاد اشتغال و ایجاد زنجیره تولید در شهرستان گچساران و باشت از اهمیت خاصی برخوردار است. 
وی اظهارکرد: رفع بیکاری و ایجاد اشتغال یکی از دغدغه‌های مردم این دو منطقه است. 

نماینده شهرستان‌های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: حضور سرمایه‌گذاران در این امر مهم بسیار تأثیرگذار است. 
تاجگردون تصریح کرد: در دو شهرستان گچساران و باشت با توجه به پتانسیل‌های موجود اقدامات ارزنده‌ای در زمینه خاک و آب و کشاورزی انجام شده است. 
وی ادامه داد: تأمین آب 7هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی شهرستان‌های گچساران و باشت و ایجاد 3هزار فرصت شغلی یکی از این اقدامات است. 

این نماینده مجلس عنوان کرد: شرکت‌های مپها، گیتی‌پسند و بهین‌کود در سطح شهرستان‌های گچساران و باشت آمادگی خود را جهت سرمایه‌گذاری در ایجاد مزرعه خورشیدی، انرژی‌های پاک، تولید انواع کودهای آلی و ارگانیک، کشت گیاهان دارویی و تولید عسل‌های ارگانیک صادراتی اعلام کردند. 
تاجگردون بیان کرد: به دلیل داشتن آب و هوای خوب و خاک حاصلخیز، کشاورزی ارگانیک و کشت گیاهان دارویی در کشور این طرح پایلوت کشوری در شهرستان گچساران اجرایی می‌شود. 
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست گفت: تاکنون پرونده پرداخت ۴۴۰ میلیارد ریال تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری شهرستان گچساران به بانک‌های عامل معرفی شده که از این میزان ۱۷۹‌میلیارد ریال پرداخت شده است. 

«پروانه نیکمرام» اضافه کرد: از ابتدای پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی و عشایر در شهرستان گچساران ۶۶۵ فرصت شغلی ایجاد شده است. 
«رضا برزگر»، رئیس هیأت مدیره شرکت مپها نیز در این نشست گفت: مزرعه خورشیدی با مشارکت بخش خصوصی و با ایجاد 3هزار و ۵۰۰ شغل در گچساران راه‌اندازی می‌شود.
وی عنوان کرد: این طرح با مشارکت شرکت فونسیک آلمان برای تولید برق احداث می‌شود و برای اجرای این طرح در مراحل اولیه نیاز به ۷۰ مگاوات انرژی برق است. 

«علی داوودی مهر»، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: با توجه به اختلاف ارتفاع در شهرستان‌های گچساران و باشت از بی‌بی حکیمه تا خامی و ظرفیت سالیانه 5/2 میلیارد متر مکعب ذخیره آب، ایجاد نیروگاه‌های برق‌آبی یکی از راهکارهای ایجاد اشتغال و کارآفرینی در این شهرستان است.
وی تصریح کرد: ایجاد نیروگاه‌های برق‌آبی در ۱۶۰‌نقطه استان کهگیلویه و بویراحمد جانمایی شده که تعداد زیادی از آنها در شهرستان‌های گچساران و باشت است. 
داوودی مهر اضافه کرد: طرح ایجاد نیروگاه‌های برق آبی در مناطق شاه‌بهرام، حاج قلندر و پیچاب مطالعه شده است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید