• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
یکشنبه 19 خرداد 1398
کد مطلب : 57981
+
-

قلعه‌گبری شیرینو در لامرد ثبت ملی شد

قلعه‌گبری شیرینو در لامرد ثبت ملی شد

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لامرد، از ثبت اثر تاریخی «قلعه گبری شیرینو» واقع در بخش مرکزی این شهرستان خبرداد.«مسعود تقی‌زاده» به ایلنا گفت: این اثر تاریخی مربرط به دوره ساسانی و قرون اولیه اسلامی است که پس از طی مراحل قانونی، با شماره ثبت ٣٢١٧٩، در فهرست آثار ملی کشور قرار گرفت.وی ادامه داد: قلعه گبری شیرینو از قلعه‌های بخش مرکزی لامرد است که در ارتفاعات جنوبی این شهر و در تنگه‌ای موسوم به تنگه شیرینو در شرق لامرد قراردارد.

رئیس میراث فرهنگی لامرد عنوان کرد: با توجه به بررسی‌ها و جمع‌آوری و مقایسه سفال‌ها و معماری قلعه ازسوی کارشناسان، می‌توان قدمت این قلعه را اواخر دوران ساسانی و قرون اولیه اسلامی تخمین زد. معماری ویژه و شیوه جمع‌آوری آب‌های سطحی و تعبیه حوضچه‌های آب در پایین سطح قلعه که کنار دیواره شمالی این قلعه واقع شده، از ویژگی‌های این اثر تاریخی و سفال‌های جمع‌آوری شده از این قلعه، عمدتا از نوع خمره و ظروف نگهداری آذوقه است.

تقی‌زاده با بیان اینکه کاربری دقیق این اثر تاریخی نیاز به بررسی و کاوش‌های باستان‌شناسی دارد، اظهارکرد: دره شرقی که قلعه برآن مشرف است، گذرگاه و محل ورود به قلعه محسوب می‌شود و این دره با توجه به ساختار سنگی آن محلی مناسب برای ایجاد سد و ذخیره آب در آن دوره تاریخی بوده است.

وی با قدردانی از همکاری گروه کارشناسان و تیم باستان‌شناسی در ثبت این اثر تاریخی افزود: این اثر تاریخی- فرهنگی درسال ۹۵ ازسوی کارشناسان شناسایی و پرونده ثبتی آن در اواخر سال ۹۷ به اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان ارسال شد و درنهایت ثبت آن درآخر دی سال گذشته به پایان رسید.تقی‌زاده اضافه‌کرد: با تلاش محققان، باستان‌شناسان و کارشناسان، ٢١ اثر تاریخی شاخص درلامرد شناسایی شده و مراحل نهایی ثبت آن رو به پایان است.

این خبر را به اشتراک بگذارید