• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
یکشنبه 19 خرداد 1398
کد مطلب : 57947
+
-

بوم‌گردی؛ جایگزین زمین‌فروشی در روستاها

سرپرست معاونت گردشگری: تاکنون 50 متقاضی دریافت تسهیلات بوم‌گردی در استان تشکیل پرونده داده‌اند

گردشگری
بوم‌گردی؛ جایگزین زمین‌فروشی در روستاها

توسعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی به‌عنوان سرآغاز رونق گردشگری روستایی، بهره‌مندی از تجربیات جدید برای ایرانگردان، جهانگردان و خلق فرصت‌های جدید شغلی، نیازمند توجه و سرمایه‌گذاری بیشتر است.  

به گزارش ایرنا، اقامتگاه‌های بوم‌گردی در دل طبیعت زیبای روستاها می‌تواند فرصتی برای فرار از خستگی‌های زندگی ماشینی در زیر آسمان پرستاره، ‌دور از آلودگی‌های زیست‌محیطی و با آرامشی رویایی برای گردشگران باشد.  کارشناسان بخش گردشگری می‌گویند بوم‌گردی با ایجاد فرصت پیشرفت و توسعه اقتصادی می‌تواند جایگزینی برای سایر منابع درآمدی ساکنان مناطق روستایی باشد و از روی آوردن اهالی به راه‌های دیگر کسب درآمد، مانند فروش زمین‌های کشاورزی و بهره‌برداری بی‌رویه از منابع طبیعی، جلوگیری کند.

براساس گزارش‌های میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد سالانه حدود 3میلیون گردشگر داخلی و خارجی از این استان دیدن می‌کنند که روستاها مهم‌ترین هدف گردشگری این خطه محسوب می‌شود. 


راه‌حل یک چالش اساسی

به گفته این کارشناسان، توسعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی راهکاری برای حل مشکل کوتاه بودن زمان اقامت گردشگران به‌عنوان مهم‌ترین چالش این صنعت در کهگیلویه و بویراحمد است. تنوع اقلیم و طبیعت بکر از ویژگی‌های کهگیلویه و بویراحمد است. این استان می‌تواند همزمان در یک نقطه مانند کاکان بویراحمد دارای جاذبه‌های زمستانی مانند اسکی باشد و در مناطق گرمسیری گچساران، باشت، کهگیلویه و بهمئی دارای جاذبه‌های منحصر به فرد گردشگری دیگر باشد. به همین دلیل توسعه زیرساخت‌ها می‌تواند صنعت گردشگری این خطه را متحول کند.  تنوع آب و هوایی، وجود جاذبه‌های طبیعی متنوع، مناظر بدیع و چشم‌نواز در کنار تولیدات صنایع دستی، ویژگی‌های منحصر به فرد روستاهای کهگیلویه و بویراحمد است که در صورت بهره‌وری می‌تواند شرایط را برای توسعه اقتصادی این مناطق فراهم کند. 

این استان با ۱۴ منطقه نمونه و ۱۱ روستای هدف گردشگری، محل مناسبی برای روستاگردی و سرمایه‌گذاری در حوزه اقامتگاه‌های بوم‌گردی است. بخش عمده‌ای از ۳۰۰ جاذبه گردشگری کهگیلویه و بویراحمد مجاور مناطق روستایی قرار دارد که برخی روستاهای هدف گردشگری از جمله تنگ تامرادی، کریک و مارین با استقبال چشمگیر گردشگران مواجه‌اند. 


روستاهای مستعد توسعه بوم‌گردی 

روستای شاه‌بهرام با وجود جنگل‌های پوشیده از درختان بلوط، بنه، کلخنگ، زبان گنجشک و انواع بادام، یک غار به طول ۲۰۰ متر و قرار گرفتن در مجاورت رودخانه، از زیباترین جلوه‌های روستاگردی و مکانی برای سرمایه‌گذاری در زمینه احداث اقامتگاه بومگردی است. 

روستای شوش
روستای سیاحتی شوش واقع در مجاورت پل تاریخی پریم در ورودی باشت از محور استان فارس از دیگر مناطق گردشگری جنوب کهگیلویه و بویراحمد است. وجود ساحل رودخانه، تلاقی معماری ۲ پل قدیم و جدید در حالی که گرداگرد این روستا را باغ‌های انبوه با پوشش گل و گیاه در برگرفته، جلوه کم‌نظیری از زیبایی‌های طبیعی و انسان‌ساخت ایجاد شده است. 


روستای کلگه امیرشیخی

روستای کلگه امیر شیخی با پوشش درختان جنگلی بلوط، بنه، زالزالک و پوشش گیاهی فراوان در پای 3هزار متری کوه خامی از چشم اندازهای بسیار زیبا و سرسبزی است که میزبان طبیعت‌گردان زیادی است. 


روستای مارین

روستای مارین در شمال شهرستان گچساران به‌دلیل وجود بقعه متبرکه بی‌بی حمیده(س)، باغ میوه‌های رنگارنگ و بافت پلکانی روستا به بهشت گمشده جنوب ایران معروف شده و همه ساله در فصل بهار میزبان گردشگران از تمام نقاط کشور است. بافت پلکانی واحدهای مسکونی که هر خانه بر خانه‌های پایین دست اشراف دارد یکی از جاذبه‌های تماشایی این روستاست. این بافت مسکونی بومی و منحصربه‌فرد سبب شده گردشگران روستای مارین را به نام «ماسوله جنوب» ایران بشناسند. 


روستای کریک

روستای کریک در دنا یکی از مهم‌ترین روستاهای هدف گردشگری کهگیلویه و بویراحمد است که در ۳۵ کیلومتری یاسوج مرکز این استان واقع شده است. بافت کم‌نظیر پلکانی روستای کریک با سازه‌های گلی و مهندسی جذاب با قدمت دیرینه سبب شده سالانه گردشگران داخلی و خارجی زیادی روانه این روستای زیبا و دیدنی شوند. 

روستای «ده شیخ» دنا از دیگر روستاهای کهگیلویه و بویراحمد است که کشف غاری منحصربه‌فرد در مجاورت آن، این روستا در ۵۵ کیلومتری یاسوج را به یک کانون بوم‌گردی جدید در جنوب کشور تبدیل کرده است. 
روستای طسوج
منطقه سیاحتی طسوج چرام به لحاظ وجود چشمه‌سارها و رویش انواع گل و گیاه و طبیعت دلفریب از روستاهای هدف گردشگری کهگیلویه و بویراحمد است که جلوه‌های بدیعی را در خود جای داده است. 


روستای میمند

روستای تاریخی میمند در ۸۰ کیلومتری یاسوج با مناظر چشم‌نواز، صنایع‌دستی و مزارع برنج، با مناظر چشم‌نواز چون نگین زیبایی سالانه پذیرای گردشگران پرشماری است. 


گردشگری؛ فرصتی برای فروش سوغات محلی

خوراکی‌هایی مانند گردو، مویز، کشک، قره‌قروت، روغن حیوانی، عسل، گیاهان دارویی و خوراکی‌های خشک شده مانند چویل، کرفس، قارچ کوهی، بیلهر، کنگر و کارده از مهم‌ترین سوغاتی‌های کهگیلویه و بویراحمد است که عمدتاً در مناطق روستایی تولید می‌شود.  دست‌بافته‌ها و صنایع‌دستی مانند مهلو و میخک که به‌صورت دستبند، گردنبند، انگشتر، گلیم‌هایی که به صورت تابلو فرش تهیه می‌شود و سبدهایی که به صورت حصیری در اندازه‌های مختلف تهیه می‌شود از دیگر سوغاتی‌هایی است که گردشگران می‌توانند با آنها سفر خود را ماندگار ‌کنند. 


آواها و نواها

صدای دلنشین لالایی زنان روستایی و عشایری، نوای دلکش نی، اشعار شاد با نام یاریار، نواهای غمگین موسوم به غمنامه و اشعار جذابی که روستاییان در هنگام برداشت محصول همخوانی می‌کنند از جاذبه‌های مردم‌شناسی است که سفر به روستاهای کهگیلویه و بویراحمد را منحصر‌به‌فرد می‌کند.  سرپرست معاونت گردشگری و سرمایه‌گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: با توجه به اهمیت بوم‌گردی در توسعه گردشگری، دولت از سرمایه‌گذاری در چنین طرح‌هایی حمایت می‌کنند.

«سلمان خوش‌قدم» توضیح داد: پرداخت تسهیلات بانکی ارزان قیمت از مهم‌ترین این حمایت‌هاست. وی عنوان کرد: برای احداث هر واحد اقامتگاه بوم گردی یک‌میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال تا ۲ میلیارد ریال تسهیلات بانکی پرداخت می‌شود.  وی تخفیف در هزینه زیرساخت‌هایی مانند آب و برق، کمک به تبلیغات و جذب گردشگر و اعطای مجوز در کمترین زمان را از دیگر حمایت‌های دولت برای توسعه این اقامتگاه‌ها ذکر کرد. 
خوش‌قدم تصریح کرد: تا پایان سال جاری ۱۵ اقامتگاه بوم‌گردی در این استان بهره‌برداری خواهد شد. وی

اظهار داشت: هم‌اکنون ۱۲ اقامتگاه بوم‌گردی در مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد در دست ساخت است. او توضیح داد: هم‌اکنون ۵۰ متقاضی دریافت تسهیلات بوم‌گردی در استان تشکیل پرونده داده‌اند و تاکنون ۳۵ طرح برای دریافت تسهیلات بانکی به بانک‌های عامل معرفی شده است. خوش‌قدم تصریح کرد که یکی از اولویت‌های اساسی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور و مدیریت اجرایی استان تقویت و توسعه واحدهای بوم‌گردی در این استان است.  سرپرست معاونت گردشگری و سرمایه‌گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: تاکنون 8 واحد بوم‌گردی در سطح استان بهره‌برداری شده که بیشتر در مناطق روستایی بوده‌ است.  

وی روستاهای کریک، تمنک، ده‌شیخ، قلات بویراحمد و دامنه‌های خامی را از جمله مناطقی نام برد که دارای اقامتگاه‌های بومگردی در حال بهره‌برداری هستند. جمعیت شهری کهگیلویه و بویراحمد از ۵۲ درصد به ۵۴ درصد کل جمعیت این استان در سال‌های اخیر افزایش یافته که این امر ضرورت توسعه پایدار روستاها را بیشتر کرده است.  

شهرستان‌های بویراحمد و دنا در منطقه سردسیری قرار گرفته‌اند و شهرستان‌های گچساران، باشت، چرام، کهگیلویه، لنده و بهمئی هم در منطقه گرمسیری واقع شده‌اند. افزون بر ۲ هزار و ۶۰۰ اثر تاریخی، فرهنگی و طبیعی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که از این تعداد ۷۵۰ مورد در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید