• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
شنبه 18 خرداد 1398
کد مطلب : 57855
+
-

ساخت کشتارگاه‌ در 5 شهر آذربایجان شرقی

این کشتارگاه‌ها در آذرشهر، عجبشیر، ملکان، هشترود و هریس ساخته می‌شوند

گزارش
ساخت کشتارگاه‌ در 5 شهر آذربایجان شرقی

سید مرتضی احمدپور|  تبریز – خبرنگار:


برخورد قهری و تعطیلی کشتارگاه‌های غیر‌بهداشتی و سنتی در آذربایجان ‌شرقی در سال‌های اخیر نتوانسته ذبح زیر‌زمینی را در استان متوقف کند. در حالی که در سال‌های گذشته اکثر 60 شهر استان دارای کشتارگاه سنتی و محلی بود، با تعطیلی تدریجی کشتارگاه‌های سنتی در استان تنها 3 کشتارگاه صنعتی در استان احداث شده است و البته 12 کشتارگاه نیز به شیوه نیمه‌صنعتی فعالیت می‌کند.

البته به گفته مدیر کل دام‌پزشکی استان قرار است 5 شهر آذرشهر، عجبشیر، ملکان، هشترود و هریس به کشتارگاه ‌های صنعتی مجهز شوند تا سهم آذربایجان شرقی در تولید گوشت قرمز اعم از گوشت گاوی یا گوسفندی در مقایسه با استان‌های همجوار همچنان در رتبه‌های برتر باقی بماند.  نبود کشتارگاه در برخی شهرهای استان موجب شده که ذبح دام در روستاها و شهرهای کوچک به شیوه سنتی انجام  و به دغدغه‌ برای مردم تبدیل شود.


کشتارگاه‌های محروم از تسهیلات بانکی 

یکی از سرمایه‌گذاران ملکانی که در سال‌های گذشته برای احداث کشتارگاه در این شهرستان پیش‌قدم شده درباره نبود کشتارگاه در این شهرستان و شهرهای اطراف آن می‌گوید: در حالی که ملکان دروازه ورودی دام زنده و گوشت از غرب کشور و محل اصلی صدور گوشت به استان همجوار محسوب می‌شود، اما نبود کشتارگاه در این شهر که تعداد دام کوچک در آن کم هم نیست، موجب می‌شود که بخش قابل توجهی از کشتار به صورت زیر‌زمینی صورت گیرد.
«خلیل بهرپور» به حقایق تلخی در مورد ذبح دام به شیوه زیر‌زمینی اشاره می‌کند و می‌افزاید: با این‌که دام تلف‌شده باید به صورت بهداشتی دفن شود در اکثر موارد نه‌تنها این کار انجام نمی‌شود، بلکه دام تلف‌شده ذبح می‌شود و با قیمت کمتر به فروش می‌رسد. این فروش در شهرهای بزرگ و در قصابی‌های متعددی انجام می‌شود که معمولا دور از دید بازرسان فعالیت می‌کنند.

به گفته این سرمایه‌گذار، در صورتی که کشتارگاه‌ها در استان افزایش پیدا کند، زمینه فعالیت سودجویان کاهش پیدا می‌کند، چراکه در حال حاضر کشتار موردی دام و حمل دام به کشتارگاه‌های موجود به‌صرفه نیست و سودجویان با همین توجیه دام‌های مرده و بیمار را به مصرف‌کنندگان می‌فروشند.این مسئول از اوضاع دشوار احداث کشتارگاه در استان خبر می‌دهد و می‌گوید: افرادی که متقاضی احداث کشتارگاه هستند نباید از تسهیلات بانکی استفاده کنند و جالب این‌که تعهد کتبی هم می‌دهند که در آینده از تسهیلات بانکی استفاده نمی‌کنند.بهرپور ادامه می‌دهد: این افراد ملزم به دریافت موافقت از جهاد کشاورزی استان و دریافت استعلامات لازم از ادارات مختلف و تحویل به ستاد ساماندهی کشتارگاه‌های استان هستند و تعهدات متعددی به سازمان دام‌پزشکی کشور می‌دهند.


خطر در کمین کارگران کشتارگاه‌های غیرقانونی 

مدیر کل دام‌پزشکی استان با بیان این‌که کشتار دام در کشتارگاه‌های غیر‌قانونی‌ای که زیر نظر دام‌پزشک فعالیت می‌کنند خطرات متعددی دارد می‌گوید: بر خلاف تصور موجود، خطر تنها برای مصرف‌کنندگان نیست، بلکه کارگران کشتارگاه‌های غیرمجاز هم ممکن است به بیماری‌هایی مانند تب کریمه -کنگو مبتلا شوند. این در حالی است که در هر 15 کشتارگاه صنعتی و نیمه‌صنعتی موجود در استان دام قبل از ورود به چرخه کشتار معاینه می‌شود.

«امیرحسین بهداد» می‌افزاید: در حال حاضر در برخی مناطق شهری و روستایی ذبح دام به شیوه سنتی و بدون مراجعه به دام‌پزشکی صورت می‌گیرد و کشتار دام خارج از کشتارگاه‌های مورد تایید می‌تواند موجب انتشار تب کریمه - کنگو مخصوصا با توجه به فرارسیدن فصل گرما شود. البته بیماری‌های دیگری هم وجود دارد، اما این بیماری اکنون به صورت موردی اهمیت بیشتری دارد.

وی تاکید می‌کند: برخی شهرهای کوچک کشتارگاه ندارند و شهروندان و روستاییان مجبور به ذبح دام به صورت فردی و در محیط غیربهداشتی هستند. در کنار تعطیلی کشتارگاه‌های غیرمجاز، برای توسعه کشتارگاه‌های استان مصوب شده که در 5 شهر استان شامل آذرشهر، عجبشیر، ملکان، هشترود و هریس کشتارگاه احداث شود و برای ارتقای کیفیت کشتارگاه‌های اهر، بناب، مرند، بستان‌آباد و شبستر هم برنامه‌ریزی می‌شود. با احداث کشتارگاه جدید و نصب سیستم پیش‌سردخانه‌ای کیفیت گوشت‌های تولیدی استان بهتر می‌شود.


برخورد قهری؛ افزایش حمایت‌ها 

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری با اشاره به گزارش‌هایی مبنی بر تخلف در برخی کشتارگاه‌های استان بیان می‌کند: در حالی که کمبود کشتارگاه در استان دغدغه مسئولان استان و کارشناسان بهداشتی است افزایش قیمت گوشت در ماه‌های اخیر برخی تخلفات را موجب شده و بر این دغدغه‌ها افزوده است. بنابراین نیاز است جدیت بیشتری بر روند فعالیت کشتارگاه‌ها شود. «جواد رحمتی» ادامه می‌دهد: کشتار غیر‌مجاز و عدم رعایت موارد بهداشتی نمی‌تواند توجیهی داشته باشد و نمی‌توان سهل‌انگاری کرد و کشتارگاه‌های غیر‌مجاز باید تعطیل شوند.

اما از سوی دیگر باید گوشت بهداشتی شهروندان هم تامین شود تا زمینه فعالیت سودجویان و فعالیت زیر‌زمینی فراهم نشود. وی عنوان می‌کند: کشتار موردی دام در روستاها می‌تواند با شیوه‌های مدیریتی که دامداران را هم منتفع کند به کشتارگاه‌های مجاز منتقل شود. در این زمینه دام‌پزشکی و شبکه بهداشت ملزم به تعیین راهکارهای لازم و همکاری برای تامین گوشت سالم هستند. این مسئول با اشاره به مقررات راه‌اندازی کشتارگاه بیان می‌کند: مقررات موجود پس از طی مراحل کارشناسی صورت گرفته و بخش عمده‌ای از مقررات خارج از اختیارات استان است. ضمن این‌که سوددهی احداث کشتارگاه زیاد است و انگیزه کافی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد. در عین حال، افزایش سطح حمایت‌ها موجب تسهیل در احداث کشتارگاه‌های جدید در استان شده است.


سختگیری درباره فرایند کشتار و عرضه دام

مسئولان آذربایجان شرقی همواره تاکید دارند که فرایند کشتار تا عرضه دام در استان باید منطبق بر استانداردها باشد. نایب رئیس ستاد ساماندهی امور کشتارگاه‌های دام استان در این باره اظهار می‌کند: باید در کشتارگاه‌ها نظارت کافی و جدی صورت بگیرد و در شهرستان‌هایی که کشتارگاه وجود ندارد گوشت مورد نیاز از کشتارگاه‌های نزدیک با ماشین‌های یخچال‌دار حمل شود. «جواد رحمتی» می‌افزاید: در این زمینه باید با کشتارگاه‌‌هایی که اصول بهداشتی را رعایت نکنند برخورد قاطع شود و تعطیل شوند. همچنین در صورت عدم رعایت استانداردها در کشتار دام و طیور با همکاری نیروی انتظامی برخورد قانونی می‌شود. اجازه نمی‌دهیم کشتارهای غیرمجاز باعث رکود و تعطیلی کشتارگاه‌های دارای مجوز شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید