• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
شنبه 18 خرداد 1398
کد مطلب : 57853
+
-

اعتبارات به جاده‌های چابهار نمی‌رسد

مدیر کل راه و شهر‌سازی جنوب استان: بسیاری از مشکلات راه‌های روستایی از جمله روکش آسفالت، نصب تابلوهای ایمنی و ایجاد بزرگراه، نیازمند اختصاص اعتبار است

عمران
اعتبارات به جاده‌های چابهار نمی‌رسد

فرشته بامری|  خبرنگار:


جاده‌ها یکی از راه‌های ارتباطی شهر و روستاست. با وجود خدمات‌رسانی دستگاه‌های دولتی به شهر و روستاها هنوز هستند روستاهایی در جنوب سیستان و بلوچستان که یا جاده آسفالت ندارند یا جاده‌های آنها آسفالت نامناسبی دارند. یکی از این روستاها، جاده روستای صیادی کلات نیز در بارندگی‌های اخیر تخریب شده و نیازمند آسفالت و بهسازی است. 

چاله‌هایی که پس از بارندگی ایجاد شده وضعیت روکش آسفالت این جاده روستایی را نامناسب و ناایمن کرده است. این جاده‌ها در حالی که حتی برای پیاده راه رفتن هم شرایط مناسبی ندارند به‌دلیل قرار گرفتن در محور ترانزیت با حجم بالای عبور و مرور خودروهای سنگین روبه‌رو است. اهالی منطقه مدعی‌اند این جاده سال‌هاست نیازمند بهسازی و ساماندهی روکش آسفالت است و علی‌رغم پیگیری‌های انجام‌شده هیچ اقدامی از سوی مسئولان صورت نگرفت تا این‌که بارندگی‌های اخیر دچار خسارت تخریب شدید شد و اکنون با شرایط بدی مواجه است. 


بزرگ‌ترین اسکله صیادی جنوب شرق کشور

 «فرزاد پایدار»، یکی از اهالی زرآباد، گفت: جاده دسترسی به روستای کلات از توابع بخش زرآباد که بزرگ‌ترین اسکله صیادی جنوب شرق کشور در آن قرار دارد، بسیار باریک و پرپیچ‌وخم است و باید تعریض شود. وی افزود: این جاده قدمتی20 ساله دارد و محلی برای تردد انواع تانکرهای آب‌رسان سیار، نفت‌کش‌ها، کامیون‌های باری و انواع خودروهای سنگین است اما تاکنون حتی یک‌بار هم آسفالت آن تعمیر نشده است. پایدار ادامه داد: صیادان و اهالی منطقه برای رفت و آمد در این مسیر با مشکلات جدی مواجه هستند. تردد زیاد کامیون‌های باری و جابه‌جایی انواع آبزیان (ماهی و میگو) و مواد فاسدشدنی، ضرورت بهسازی هرچه سریع‌تر این جاده را بیشتر می‌کند. 


ضرورت ایجاد شانه‌های خاکی 

 «سعید بندانی»، یکی از صیادان منطقه، در ادامه بیان کرد: نبود شانه مناسب یکی از دلایل مهم تصادفات در جاده‌های این شهرستان است. جاده‌های فرعی و حتی اصلی شانه مناسبی ندارند و سال‌هاست این جاده در انتظار روکش آسفالت است. وی تصریح کرد: اگر رانندگان حین عبور از این جاده مراقب نباشند وسیله نقلیه آن‌ها به راحتی در چاله‌های عمیقی که پس از باران ایجادشده واژگون می‌شود. 

وی با اشاره به حجم ترددهای این جاده، ادامه داد: این جاده شانه خاکی ندارد تا هنگام ترافیک بتوان از شانه جاده استفاده کرد. شانه جاده امکانی ضروری برای استفاده از خودروهای مشخص مانند آمبولانس، آتش‌نشانی، پلیس در شرایط اضطراری است. این شهروند بیان کرد: وجود محلی برای توقف اضطراری خودروها و معبری برای گذر اضطراری برای پرهیز از حوادث جاده‌ای ضرورت مهمی است که می‌تواند امدادرسانی سریع در جاده‌های پرترافیک را محقق کند. 


کمبود اعتبار

مدیر کل راه و شهر‌سازی جنوب استان درباره مشکلات مطرح‌شده به همشهری گفت: جاده روستای کلات حدود ۸ کیلومتر است. اجرای عملیات بهسازی جاده منوط به تأمین اعتبار است که به محض اختصاص بودجه لازم کار بازسازی این محور آغاز می‌شود. 
 «ابراهیم جاوشیری» افزود: هم‌اکنون 299 کیلومتر از جاده‌های روستایی شهرستان چابهار خاکی و نیازمند آسفالت است. روکش آسفالت، بناهای فنی و نصب علائم راهنمایی و رانندگی در آن‌ها از اقداماتی است که باید انجام شود. 

وی با اشاره به این که در مجموع در شهرستان چابهار 1047 کیلومتر راه وجود دارد، بیان کرد: از آن‌جا که راه مناسب و آسفالته از محورهای مهم توسعه برای هر منطقه است، باید هرچه سریع‌تر برای حل مشکلات مردم چابهار در زمینه آسفالت و بازگشایی راه‌ها اعتبارات لازم اختصاص یابد. 

جاوشیری تصریح کرد: راه مرز ریمدان به‌طول بیش از 50 کیلومتر باید 2 بانده شود تا صادرات و واردات کالا از چابهار به کشور پاکستان تسهیل شود؛ همچنین راه‌های روستایی بخش‌های دشتیاری، پلان و مرکزی نیز نیازمند بهسازی هستند. وی افزود: راه چابهار به سمت نوار ساحلی گواتر به پسابندر هم باید به بزرگراه تبدیل شود. 
مدیر کل راه و شهرسازی جنوب سیستان و بلوچستان به احداث پل باهوکلات و مطالعات بزرگراه چابهار-نیکشهر و ایرانشهر اشاره کرد و گفت: با توجه به جایگاه اقتصادی و ترانزیتی چابهار باید اعتبارات لازم برای 2 بانده شدن راه‌ها و احداث بزرگراه اختصاص پیدا کند. 

جاوشیری افزود: بسیاری از مشکلات راه‌های روستایی نظیر روکش آسفالت، بناهای فنی، نصب تابلوهای علائم راهنمایی و رانندگی و ایجاد بزرگراه، نیازمند اختصاص اعتبار لازم است.  وی در ادامه گفت: برای نخستین‌بار در حوزه راه و شهرسازی جنوب استان ۱۶ کیلومتر از راه‌های روستایی حوزه دشتیاری شهرستان چابهار زیرسازی و آسفالت گرم شده است.  مدیر کل راه و شهرسازی جنوب استان بیان کرد: زیرسازی و آسفالت گرم راه‌های روستایی حوزه دشتیاری شهرستان چابهار مربوط به روستاهای کوه روستایی چیلسر، ریمدان ملانصرت، ریمدان کمال، بل‌ریمدان، سندنورمحمد و کله‌راهی است. آسفالت راه‌های روستایی در حوزه دشتیاری همچنان ادامه دارد. وی بیان کرد: بخش دشتیاری با مرکزیت نگور در فاصله ٦٠ کیلومتری مرکز شهرستان چابهار در جنوب سیستان و بلوچستان قرار دارد که بزرگ‌ترین بخش ایران از لحاظ مساحت محسوب می‌شود. 


احداث 70کیلومتر راه روستایی

مدیر کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان همچنین درباره برنامه‌های اجرایی این نهاد در سالی که گذشت اظهار کرد: در سال گذشته۷۰ کیلومتر راه روستایی در استان احداث شده است. در باند دوم بزرگراهی در صورت تخصیص اعتبار تا پایان امسال ۳۰ کیلومتر بهره‌برداری می‌شود. 
 «مسعود مالکی» درباره باند دوم بزرگراه چابهار - میلک گفت: با توجه به بهره‌برداری ۹۰ کیلومتر از ۲۰۰ کیلومتر محور زاهدان به زابل، ۳۰ کیلومتر آن در دست اجراست. امیدواریم در صورت تأمین اعتبار ۱۲۰ میلیارد ریالی، عملیات اجرای ۷۵ کیلومتر دیگر هم آغاز شود. 

وی افزود: ساخت ۱۸۶ کیلومتر باند دوم زاهدان به بم در حوزه سیستان و بلوچستان قرار دارد که ۱۰۲ کیلومتر آن در دست اجراست، از این مقدار ۴۲ کیلومتر با حضور رئیس‌جمهور در آذر و اسفند ۹۶ بهره‌برداری شد، ۸۶ کیلومتر انتهای حوزه هم حدود ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که در صورت تأمین اعتبار به پایان می‌رسد. 

مدیر کل راه و شهرسازی استان بیان کرد: یکی دیگر از برنامه‌های امسال آغاز احداث ۴۵ کیلومتر باند دوم از زاهدان به خاش است که کار مطالعاتی آن به پایان رسیده و امیدواریم در یکی 2 ماه آینده آغاز شود.  مالکی درباره پروژه ریلی استان در سال ۹۷ گفت: طول خط ریلی چابهار به زاهدان ۶۲۰ کیلومتر است و این پروژه در ۲ فاز تعریف شده است. فاز اول آن 48 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و حدود ۲۰ کیلومتر نیز از سمت چابهار آماده ریل‌گذاری است. 


خط دریایی چابهار به مسقط

مالکی بیان کرد: در حوزه دریایی، خط دریایی چابهار به مسقط راه‌اندازی شده است؛ همچنین راه‌اندازی خط دریایی از چابهار به بنادر پاکستان مثل بندر گوادر و لاهور در دست بررسی قرار گرفت. 
وی ادامه داد: بندر چابهار بندری است که از نظر ترانزیت کالا برای کشور اهمیت زیادی دارد. در صورت اتمام خطوط ریلی و جاده‌ای، استان پتانسیل بالایی برای ورود و صدور کالا از بندر چابهار به کشورهای همسایه مثل پاکستان و افغانستان و همچنین آسیای میانه دارد. 


آسیب‌های10 تا 100 درصدی جاده‌ها در سیل

 «ابراهیم جاوشیری»، مدیر کل راه و شهرسازی جنوب استان، گفت: متاسفانه باران‌های سیل‌آسای اخیر خسارت‌های زیادی به ابنیه فنی راه‌ها، پل‌ها و شریان‌های فرعی و اصلی استان به مبلغ 148 هزار میلیارد ریال وارد کرده است. وی خواستار اختصاص اعتبارات بهسازی شد و افزود: بخشی از این ابنیه، راه و سازه‌ها تخریب و آسیب‌های 10 تا 100 درصدی را داشته‌اند که باید ترمیم، بهسازی یا نوسازی شوند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید