• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
چهار شنبه 11 بهمن 1396
کد مطلب : 5778
+
-

جشنواره باکیفیت اما ارزان‌قیمت!

چند خرده‌روایت از نشست خبری جشنواره فیلم فجر

جشنواره
جشنواره باکیفیت اما ارزان‌قیمت!

 

مسعود میر/ خبرنگار

 

بلیت‌های مردمی جشنواره هفته گذشته توزیع شد و کارت اهالی رسانه هم دیروز به دست‌شان رسید تا با پایان نشست خبری جشنواره، همه‌‌چیز برای آغاز جشنواره سی‌و‌ششم فیلم فجر مهیا شود. دبیر جشنواره دیروز در پردیس سینمایی ملت که قرار است در ایام برپایی جشنواره هم میزبان گروه‌های رسانه‌ای باشد، قول داد تا جشنواره‌ای برگزار کند که در بودجه‌اش نسبت به سال‌های گذشته صرفه‌جویی شده است اما به کیفیت و روند برگزاری‌اش خدشه‌ای وارد نشود.

 

 

میلاد؛ از یادت نمی‌کاهم

 

بالاخره بعد از سال‌ها برج‌میلاد و جشنواره فیلم فجر قرار است از امسال راه‌شان را از هم جدا کنند. انتخاب پردیس ملت به‌عنوان سینمای رسانه و باغ‌کتاب تهران به‌عنوان سینمای مختص مهمانان و اهالی سینما خبر از خاطره شدن برج میلاد در تاریخ برگزاری جشنواره می‌داد اما ظاهرا برگزارکنندگان این رویداد سینمایی حداقل برای امسال نتوانسته‌اند از میلاد به‌طور کامل دل بکنند و گواه این ماجرا هم برگزاری افتتاحیه و اختتامیه جشنواره در برج میلاد است؛ البته دبیر جشنواره بارها تأکید کرد که امسال نخستین سال است که این تغییرات را با تیم همراهش تجربه می‌کند و امیدوار است که در سال‌های آتی شرایط بهبود یابد. ابراهیم داروغه‌زاده چرایی این انتخاب برای برگزاری مراسم خاص جشنواره در برج میلاد و البته اختصاص پردیس ملت به اهالی رسانه را تنها به یک دلیل اصلی گره می‌زند؛ ظرفیت بیشتر. سؤال اینجاست که چرا هر سال تعداد اهالی رسانه و مهمانان سفارشی به نام خبرنگار رشد می‌کنند؟ مگر در یکی، دو سال گذشته چند رسانه به جمع خانواده رسانه‌ای کشور پیوسته‌اند که رشد جمعیت خبرنگار چنین عجیب و بی‌توقف ادامه دارد؟

 

 

یادبود دقیقه

09

روزهای آغاز دی‌ماه خبر بزرگداشت محمدعلی نجفی در جشنواره منتشر شد. نیمه دی‌ماه هم نام منوچهر اسماعیلی به‌عنوان یکی دیگر از آنهایی که برایشان در جشنواره سی‌وششم بزرگداشت برگزار می‌شود به رسانه‌ها رسید. سومین نفر هم اکبر عبدی بود تا با اعلام نامش تکلیف بزرگداشت‌های این دوره جشنواره معلوم شود. دیروز اما ناگهان موضوع یک بزرگداشت دیگر از طریق دبیر جشنواره در نشست خبری علنی شد. داروغه‌زاده در حالی خبر برپایی یک بزرگداشت در مراسم افتتاحیه برای مرحوم علی معلم را داد که اگر بنا بود برای این منتقد باسابقه و البته همکار همیشگی جشنواره یادبودی برگزار شود باید خیلی پیش‌تر از این حرف‌ها این تصمیم گرفته و البته رسانه‌ای می‌شد. کافی است تاریخ درگذشت علی معلم را با خود مرور کنید تا این نکته برایتان روشن‌تر شود.

 

 

سیمرغ و پروانه

 

ظاهرا مسئولان برگزاری جشنواره نیت کرده‌اند که برای پررنگ کردن بخش جشن در جشنواره فیلم فجر از هیچ تلاشی فروگذار نکنند و در آخرین اقدام هم درصدد نمایش بعضی فیلم‌های جشنواره برای کودکان هستند. داروغه‌زاده دیروز گفت: «با همکاری شورای سیاستگذاری سینمای کودک 5فیلم ازجمله «فیلشاه» در بخش «سیمرغ پروانه‌ها» به‌طور رایگان در سانس صبح اکران می‌شوند.» البته نمایش فیلم برای گروه‌های سنی مختلف هیچ ایرادی ندارد فقط سؤال مهم این است که کدام جشنواره در دنیا چنین قواعدی دارد و در کجای دنیا جشنواره‌ای که برای مخاطبان جدی سینما برگزار می‌شود چنین تجربه‌های حیرت‌آوری را از سر می‌گذراند؟ آیا بناست به نام جشن سینمای ایران و ادای دین سینمای کشور به جشن‌های دهه فجر، تمام قواعد برگزاری یک جشنواره را زیر و رو کنیم؟ دبیر جشنواره البته لابه‌لای حرف‌هایش بارها تأکید می‌کند که «جشنواره فیلم ما با هیچ کجای دنیا قابل مقایسه نیست و جشنواره فیلم فجر جشنواره‌ای بومی است.»

 

 

اشتباه عجیب، عذرخواهی مسئولانه

 

دبیر جشنواره سی‌وششم در جمع اهالی رسانه به‌خاطر اظهارنظر قبلی خودش درباره عدم‌برگزاری مراسم افتتاحیه عذرخواهی کرد و گفت: «واقعیت این است که اشتباه کردم و گفتم افتتاحیه نداریم و از این بابت عذرخواهی می‌کنم. جشنواره‌های دنیا مراسم افتتاحیه ندارند و معمولا با یک فیلم مهمان، جشنواره را آغاز می‌کنند و با توجه به هزینه‌ها گفتیم مراسم افتتاحیه نداریم، ولی به 2نکته توجه نکرده بودیم که برخلاف دیگر جشنواره‌های دنیا که مراسم‌های مختلف دارند در فجر به غیر از افتتاحیه و اختتامیه مراسم دیگری نداریم. نکته دیگر این است که شروع جشنواره فیلم فجر با جشن‌های انقلاب است و برگزاری افتتاحیه باعث می‌شود با جشن‌های انقلاب آغاز به‌کار کنیم. آن روز که گفتیم افتتاحیه نداریم به برگزاری بزرگداشت‌ها توجه نکرده بودیم.»

این خبر را به اشتراک بگذارید