• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 13 خرداد 1398
کد مطلب : 57713
+
-

هزینه‌های اجاره و خرید خانه در محله‌های حاشیه شهر تهران چقدر است؟

هزینه حاشیه‌نشینی

این روزها تعداد زیادی از اجاره‌نشین‌های تهران به سمت خرید یا اجاره خانه در حاشیه‌های شهر می‌روند

هزینه حاشیه‌نشینی

شبنم سیدمجیدی


آنها که مرکز شهر تهران زندگی می‌کردند، کم‌کم بار زندگی را بستند و به مناطق جنوبی‌تر شهر عقب‌نشینی کردند، آنهایی هم که در جنوب تهران ساکن بودند، بعد از اینکه در سال جدید نتوانستند هزینه‌های بالارفته اجاره و رهن را تامین کنند، به حومه تهران کوچ کردند. وضعیت به‌گونه‌ای است که اکثر مهاجران شهرهای دیگر هم که به بهانه کار به تهران کوچ می‌کنند، چاره‌ای ندارند جز اینکه در یکی از نقاط حاشیه‌ای شهر ساکن شوند. آنها که رؤیای خرید خانه‌ای در سر داشتند، با افزایش روزبه‌روز قیمت‌ها در تهران مجبور شدند این آرزوی خود را در خارج از تهران برآورده کنند.
طبق گزارش بانک مرکزی در فروردین‌ماه ۱۳۹۸تعداد معاملات مسکن تهران به ۳۴۰۰ واحد در این‌ماه رسید که نسبت به‌ماه قبل و‌ ماه مشابه سال قبل به‌ترتیب ۷۳ و ۳۲ درصد کاهش یافته است. این به‌معنای نبود متقاضی خانه نیست بلکه به‌معنای کوچ آنها به نقاط دیگر است.
بومهن، پردیس، پرند، اندیشه، رودهن، کهریزک، ورامین و دماوند همان مناطق حومه تهران به‌شمار می‌آیند که سیل تقاضای خانه روانه آنها شده است. در ادامه قیمت‌های چند منطقه حاشیه‌ای را که بیشترین متقاضی را دارند بررسی می‌کنیم.

بومهن
بومهن در ۵۴ کیلومتری شمال‌شرقی سمت چپ جاده تهران به دماوند در دامنه سرد‌سیر واقع شده است. در بومهن می‌شود با 50میلیون تومان یک خانه 60متری با همه امکانات را که سال ساخت آن 95 باشد رهن کامل کرد. اگر ودیعه کمتری داشته باشید، باز هم گزینه‌هایی برای شما فراهم است. مثلاً یک خانه 75متری 4سال ساخت با ودیعه 40میلیون تومان و ماهی 600هزار تومان اجاره قابل رهن است. اگر به‌دنبال خانه‌ای کوچک‌تر اما با قیمت مناسب‌تر باشید، باز هم اینجا گزینه‌هایی وجود دارد. با 20میلیون تومان پول پیش و 600هزار تومان اجاره می‌توانید خانه‌ای را برای یک سال در این منطقه داشته باشید.
خرید خانه نیز به همین میزان در این منطقه کاملا ممکن است. با 150میلیون تومان می‌توان یک خانه 100متری 5سال ساخت خرید. خانه‌های با متراژ پایین‌تر و در خیابان‌های فرعی‌ طبیعتاً قیمت‌های مناسب‌تری هم خواهند داشت. البته در بعضی مناطق قیمت‌ها بالاتر هم می‌رود و تا 250میلیون تومان هم خانه‌هایی وجود دارد.

پردیس
شهر جدید پردیس در 17کیلومتری شرق تهران در مسیر جاده هراز واقع شده است. خیلی‌ها می‌گویند این منطقه در شرق تهران، قرار است نقش کرج را در غرب بازی کند اما به دلایل مختلفی اینگونه نشد. شاید با افزایش جمعیت، این منطقه در آینده مسیر رشد را با سرعت بیشتری طی کند.
خرید خانه در پردیس می‌تواند بسیار متنوع باشد؛ یعنی در این منطقه خانه‌هایی یک میلیاردتومانی تا 200میلیون تومانی پیدا می‌شود؛ البته اگر در تهران یک میلیارد تومان قیمت یک خانه معمولی در متراژ کم در محله‌ای متوسط باشد، در پردیس قیمت یک خانه 150متری نوساز با تمام امکانات و ویوی جذاب است. اما یک خانه معمولی 90متری با یک سال سن را می‌شود با 250میلیون تومان خرید. واحدهای مسکن مهر طبیعتا قیمت‌های مناسب‌تری هم دارند.
برای اجاره هم می‌توان خانه‌هایی با ودیعه 40میلیون تومان تا 100میلیون تومان رهن پیدا کرد؛ مثلا یک خانه 85متری در فاز 3پردیس 80میلیون تومان رهن کامل است یا با 45میلیون تومان ودیعه و پرداخت 200هزار تومان ماهانه یک واحد 90متری نوساز با همه امکانات را می‌توان اجاره کرد.

پرند
پرند از توابع رباط‌کریم در جنوب غربی تهران است. یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های مسکن‌مهر در این منطقه به سرانجام رسیده است و همین باعث شده تا پرند به یکی از ارزان‌ترین مناطق برای خرید یا اجاره خانه در اطراف شهر تهران تبدیل شود. مثلا یک واحد مسکن‌مهر با 75متر زیربنا و 4سال سن در فاز 6پردیس با 15میلیون تومان پول پیش و 600هزار تومان اجاره قابل رهن است. برای واحدهای بامتراژ بالاتر طبیعتاً باید مبلغ بیشتری پرداخت شود اما میانگین کلی قیمت‌ها از 60میلیون تومان پول پیش و 600هزار تومان اجاره برای یک واحد 100متری بالاتر نمی‌رود.
در پرند می‌شود با 100میلیون تومان صاحب یک خانه معقول با متراژ 60شد. البته خانه‌هایی در مناطق بهتر و با متراژهای بالاتر تا 900میلیون تومان هم ممکن است پیدا شود.

اندیشه
شهر جدید اندیشه در 20کیلومتری تهران و شمال غربی شهریار قرار دارد. 6 فاز دارد که گفته می‌شود فاز 3 آن از بیشترین امکانات برخوردار است. شاید نسبت به بقیه مناطق حومه‌ای تهران قیمت‌های به نسبت بالاتری دارد. فاز یک آن قدیمی‌ترین منطقه آن است که بافت سنتی‌تری دارد. تفاوت قیمت‌ها در فازهای مختلف این شهر قابل مشاهده است. در فاز یک اندیشه می‌توان با 200میلیون تومان یک واحد 50متری خرید اما طبیعتا هرچه متراژ و امکانات بالاتر برود، قیمت‌ها نیز بیشتر می‌شود. به‌طور کلی میانگین قیمت متری 5تا 6میلیون تومان است. خانه‌هایی با متراژ 150متر با حدود یک‌میلیارد تومان قیمت معامله می‌شوند.
اجاره نیز در این منطقه از 30میلیون تومان پول پیش با یک‌میلیون تومان اجاره ماهانه برای یک واحد 60متری آغاز می‌شود و تا 140میلیون تومان رهن کامل برای یک واحد 150متری در فاز یک بالا می‌رود.

رودهن
رودهن منطقه‌ای است در ۳۰‌کیلومتری شرق تهران و در شهرستان دماوند که در دهه‌های اخیر از بافت روستایی خود خارج و به یکی از مقاصد اصلی سکونت مهاجران در اطراف تهران تبدیل شد. به‌دلیل آب و هوای خوب و نزدیکی به تهران، قیمت‌ها شاید از دیگر مناطق حاشیه‌ای، کمی بیشتر باشد اما همچنان نسبت به تهران قیمت‌های معقولی دارد. اجاره‌ها از 50میلیون تومان پول پیش و 300هزار تومان اجاره ماهانه برای یک واحد 80متری آغاز می‌شود و ممکن است به 300میلیون تومان رهن کامل برای یک واحد 170متری هم برسد. قیمت خانه نیز در این منطقه متنوع است؛ چرا که ساختمان‌های بسیار لوکس جدید در مناطق خوش آب و هوای آن ساخته شده که قیمت‌های نسبتاً بالایی دارند. مثلا یک خانه 90متری با امکانات کامل 600میلیون تومان خرید و فروش می‌شود اما به‌طور قطع با 200تا 300میلیون تومان هم می‌توان در این منطقه خانه خوبی خرید.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید