• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 11 بهمن 1396
کد مطلب : 5768
+
-

شهر در رسانه ها

مسئول برف کیست؟!

روزنامه «شرق» در سرمقاله خود با عنوان «چه‌کسی مسئول برف‌روبی است؟» به مسئله «بحران مشارکت اجتماعی» پرداخته است؛ نویسنده با اشاره به عدم‌همیاری شهروندان در برف‌روبی معابر فرعی، می‌نویسد: «اگر به این موضوع بحران‌های آلودگی هوا، مصرف بی‌رویه آب، مصرف زیاد غذاهای مضر، اعتیاد و موارد دیگر نیز اضافه شود، مشخص می‌شود شهروندان ایرانی برای «مشارکت‌های اجتماعی» آموزش داده نشده‌اند.» در سرمقاله این روزنامه با اشاره به شهروندان، وظیفه برف‌روبی را از وظایف شهرداری می‌دانند، آمده است: «آسیب‌شناسی «مشارکت برف‌روبی» در رسانه صداوسیما مهم است. صداوسیما به‌عنوان رسانه‌ انحصاری، وظایفی ایجابی بر عهده دارد که نمونه آن، «جلب مشارکت اجتماعی» در زمان مدیریت بحران‌هاست.»

حقوق عابران بر سواران

روزنامه «اعتماد» در یادداشتی درباره حقوق عابران پیاده در شهرها نوشته و آن را در زمره حقوق بشر تلقی کرده است. نگارنده معتقد است: «به همان میزان که خودرو و شهروند سواره بر شهر حق دارد به همان میزان هم عابر پیاده باید محق محسوب شود.» در این یادداشت با اشاره به تضییع حقوق عابران پیاده توسط خودروها، آمده است: «از عوارضی که خودرونشینان پرداخت می‌کنند باید سهمی هم برای عابران پیاده درنظر گرفته شود، هزینه‌ای که باید صرف تعریض و تسهیل معابر پیادگان شود، چون آنها هم مانند سرنشینان خودروها حق این سهولت و امنیت در رفت‌وآمد را دارند.»

سمن‌های بی‌عمل

روزنامه «شهروند» در گزارشی به تعداد پر شمار مؤسسات و انجمن‌های محیط‌زیستی استان تهران پرداخته که در کارنامه خود هیچ‌گونه فعالیتی در راستای وظایف اعلام شده خود ندارند! شهروند با اشاره به عدم‌فعالیت این سمن‌ها، به طرح سؤال پرداخته که «سمن‌هایی که طی این سال‌ها به شکل قارچ‌گونه‌ای رشد کرده‌اند، دقیقا دارند چه کار می‌کنند؟ «١٠٣» سمن‌ محیط‌زیستی استان تهران کجای کارند؟» این گزارش درباره مزیت جمعیت‌های مردم نهاد نسبت به مؤسسات دولتی نوشته که «نیروهای این جمعیت‌ها درگیر بوروکراسی‌های کشدار نیستند. داوطلبانِ این انجمن‌ها بسیاری از رویه‌ها را راحت‌تر از نیروهای دولتی می‌پذیرند و با رغبت بیشتری در مناطق پرخطر حاضر می‌شوند؛ چون واقعا از دلِ مردم بیرون آمده‌اند.» نویسنده در پایان با انتقاد از عدم کارکرد موثر سمن‌های محیط‌زیستی تهران، کنایه‌وار می‌نویسد: «کاش ما خودمان یک «ان‌جی‌او»یی تأسیس کنیم که هدفش بررسی کارکرد سازمان‌های مردم‌نهاد باشد!»

 

قرارداد مؤسسه «اوج» با شهرداری لغو شده است

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران در گفت‌وگو با روزنامه «قانون» از لغو مجوز تبلیغات یک مؤسسه در دوره مدیریت قبلی خبر داده است؛ مؤسسه مورد اشاره همان مؤسسه فرهنگی با نام «اوج» است که تابلوها و بنرهای تبلیغاتی آن با مضامین سیاسی در سطح شهر تهران مانند طرح‌های موسوم به «صداقت آمریکایی» در سال‌های گذشته جنجال برانگیز شده بود. قانون به نقل از مدیرعامل زیباسازی نوشته که «دیگر هیچ بیلبوردی در تملک مؤسسه اوج نیست». وی همچنین گفته که «مجوز بهره‌برداری از این تابلوها، در دوره قبلی مدیریت شهری داده شده و در همان دوره نیز لغو شده است. بنابراین در ماه‌های اخیر، تصمیمی از سوی مدیریت فعلی شهرداری در این‌باره گرفته نشده است.»

این خبر را به اشتراک بگذارید