• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
یکشنبه 12 خرداد 1398
کد مطلب : 57519
+
-

رسوایی برای پروژه ضدایرانی ارتش سایبری آمریکا

افشای حملات یک حساب توییتری وابسته به وزارت‌خارجه آمریکا به فعالان و خبرنگاران، باعث قطع بودجه آن شد

گزارش
رسوایی برای پروژه ضدایرانی ارتش سایبری آمریکا



وزارت خارجه آمریکا، بودجه یک گروه زیر‌مجموعه‌اش را که با هدف مقابله سایبری با ایران تشکیل شده است، به‌خاطر فعالیت‌های تندروانه و عجیب آن قطع کرده است. به گزارش گاردین، اکانت توییتری «ایـران دیـس‌اینـفورمـیـشـن پـراجـکـت» (Disinformation Project) فراتر از برنامه‌هایی که برایش تعریف شده بود، به روزنامه‌نگاران، ‌فعالان حقوق بشر و چهره‌های آکادمیکی حمله کرده است که به‌نظر گردانندگان آن، به اندازه کافی رویکردی خصمانه نسبت به ایران نداشته‌اند.
این پروژه، توسط مرکز مشارکت جهانی وزارت خارجه آمریکا تاسیس شده و هدف آن مقابله با پروپاگاندا و دروغ‌پراکنی دول خارجی عنوان شده است. با این حال، حساب توییتری این پروژه اخیرا در رویکردی تعجب‌آور روزنامه‌نگاران بی‌بی‌سی، کارشناسان اندیشکده‌های مستقل و فعالان جامعه مدنی را هدف قرار داده بود و آنها را متهم می‌‌کرد که حامی و سخنگوی غیررسمی دولت ایران هستند.
در یک مورد، آنها به این خاطر به یکی از کارشناسان سازمان دیده‌بان حقوق بشر حمله کردند که تأثیرات تحریم‌های آمریکا بر زندگی روزمره مردم ایران را بررسی کرده بود.
این گروه همچنین به افراد و گروه‌هایی که از توافق هسته‌ای ایران دفاع می‌کنند هم حمله می‌کند. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، سال گذشته بعد از مدت‌ها انتقاد شدید از این توافق، دولت آمریکا را از آن خارج کرد. آنها مشخصا شورای ملی ایرانیان آمریکا (نایاک) را مورد هدف قرار داده‌اند و هشتگ مشخصی ‌را هم برای حمله سایبری به این شورا در توییتر به راه انداختند.
یکی از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سؤال گاردین درباره این گروه و قطع بودجه آن در بیانیه‌ای گفته است: «عمده فعالیت ایران دیس‌اینفورمیشن پراجکت با هدفی که وزارت خارجه تعیین کرده بود، همخوان بوده است. با این حال، اخیرا توییت‌هایی را مشاهده کرده‌ایم که در خارج از هدف تعیین‌شده مقابله با پروپاگاندا‌ و دروغ‌پراکنی دول خارجی بوده است.»
در این بیانیه همچنین آمده است: «امروز وزارتخانه بودجه این پروژه را تا زمانی که مسئولان آن اطمینان بدهند که فعالیت‌هایشان در آینده در محدوده مورد توافق خواهد بود، معلق خواهد کرد.»
بسیاری از توییت‌های مناقشه‌برانگیز این گروه هم روز جمعه حذف شدند.
برت برون که در دولت باراک اوباما مدیر مرکز مشارکت جهانی بوده، گفته است که این مرکز در ابتدا برای مقابله با دروغ‌پراکنی و پروپاگاندای روس‌ها و داعش ایجاد شد. با این حال، در دولت ترامپ، بودجه و نیروهایش را از دست داد و حالا بودجه عملیاتی‌ای حدود 20میلیون دلار دارد. لئا گابریل، یک افسر اطلاعاتی سابق نیروی دریایی و روزنامه‌نگار سابق شبکه فاکس‌نیوز در ‌ماه فوریه استخدام شده است تا این مرکز را اداره کند.
برون درباره فعالیت‌های فعلی این مرکز می‌گوید: «از این مرکز دیگر برای مقابله با پروپاگاندا و دروغ‌پراکنی داعش و روسیه استفاده نمی‌شود، بلکه پول از آن بیرون کشیده می‌شود تا به توافق (هسته‌ای) ایران و ایران حمله شود. ما می‌دانیم که جنگ‌افزارهای اطلاعاتی تهدیدی جدی و ویران‌کننده است اما دولت ترامپ به این مرکز به‌عنوان جایی برای اجرای پروژه‌های سیاسی مورد نظر خود نگاه می‌کند.»
سارا لئا ویتسون، مدیر اجرایی شمال آفریقا و خاورمیانه سازمان دیده‌بان حقوق بشر ازسرعت عمل وزارت خارجه آمریکا برای قطع بودجه این پروژه استقبال کرده است. او در این‌باره گفته است: «گروه‌هایی مانند این با استفاده از حقوق بشر به‌عنوان یک سلاح سیاسی علیه یک دشمن خاص، ایده حمایت از حقوق بشر را تضعیف می‌کنند.»


مکث
ارتباط ایرانی


پروژه ایران دیس‌اینفورمیشن، بدون تردید با جریان‌ها و افرادی که مدت‌هاست فعالیت‌های سایبری شدیدی علیه ایران به راه انداخته‌اند، در ارتباط است. حتی برخی نشانه‌ها هم از این ارتباط وجود دارد. گفته می‌شود مریم معمارصادقی یکی از فعالان ضدایرانی و بنیانگذار بنیاد توانا، که حامی حمله نظامی به ایران است، یکی از مدیران این گروه است. با این حال، وزارت خارجه آمریکا، علاوه بر آنکه بودجه این پروژه را مشخص نکرده، مدیران آن را هم معرفی نکرده است. مریم معمارصادقی در بخش معرفی حساب خود در توییتر، حساب کاربری این پروژه را هم درج کرده است.
وب‌سایت این پروژه هم تحلیل‌های اختصاصی سعید قاسمی‌نژاد را منتشر کرده است. قاسمی‌نژاد هم که رویکردی بسیار ضدایرانی دارد، مشاور‌ اندیشکده بنیاد دفاع از دمکراسی‌هاست. این اندیشکده، یکی از تندروترین گروه‌های ضدایرانی در واشنگتن است.
حساب توییتری این گروه، چنان مواضع تندروانه‌ای داشته ‌که در یک مورد، حتی به رادیو فردا، دیگر پروژه ضدایرانی وزارت خارجه آمریکا هم حمله کرده است؛ هفته گذشته حساب کاربری این گروه در توییتر، ‌یکی از توییت‌های رادیو فردا را بازنشر و آن را متهم کرد که در کارزار نشر اخبار نادرست، با دولت ایران همکاری می‌کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید