در پی انتشار گزارش دیروز همشهری درباره «سواریهای دیزلی در راه ایران»، معاون رئیسجمهور و رئیس سازمان محیطزیست واکنش نشان داد. عیسی کلانتری درباره اینکه «مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو» از حدود یک دهه پیش، مطالعاتی روی موتور سواری دیزلی انجام داده و گویا در این زمینه سرمایهگذاری ۵۰میلیون یورویی نیز داشته و هماکنون نیز دنبال تولید و توسعه موتورهای دیزلی است، به ایسنا گفت: بررسی کارشناسان سازمان حفاظت محیطزیست نشان میدهد که موتورهای دیزلی بسیار آلودهکننده هستند و ترکیبات آلایندگی آن بهویژه ذرات معلق سرطانزاست. رئیس سازمان حفاظت محیطزیست با اشاره به اینکه وجود ۱۰۰ هزار خودروی سنگین دیزلی در تهران به معضلی لاینحل تبدیل شده است، تصریح کرد: در شرایطی که هنوز نتوانستهایم مسئله این خودروهای سنگین دیزلی تهران را با وجود مصوبات متعدد و قانون هوای پاک حلوفصل کنیم، چطور میتوانیم سواری دیزلی را هم وارد چرخه مصرف کنیم؟ هنوز وزارت صنعت و وزارت کشور به تعهداتشان برای نصب فیلتر دوده و یا گازسوزکردن خودروهای سنگین عمل نکردهاند و قطعا تولید سواریهای دیزلی مشکلات گذشته را صدچندان خواهد کرد. وی با تأکید بر اینکه کنترل آلایندگی موتورهای دیزلی پیچیدهتر از موتورهای بنزینی است، گفت: بهتر است به جای تولید موتورهای دیزلی، بخش خصوصی و دولتی در زمینه تولید و توسعه سواریهای پایهگازسوز که اتفاقا مطالعات آن هم در کشور انجام شده، اقدام کنند. ضمن اینکه طبق استانداردهای جهانی موتورهای پایهگازسوز در رده خودروهای پاک قرار میگیرند. معاون رئیسجمهور همچنین با اشاره به تأثیر کیفیت سوخت گازوئیل در کارکرد موتور و قطعات کاهش آلایندگی خودروهای دیزلی، تأکید کرد: با وجود تلاش وزارت نفت، تعداد زیادی از جایگاههای سوخت کشور از گازوئیل استاندارد یورو۴ برخوردار نیستند و اگر خودروهای دیزلی حتی یکبار هم از سوخت غیراستاندارد با گوگرد بالای ۵۰ ppm استفاده کنند، علاوه بر اختلال در کارکرد موتور، قطعات کاهش آلایندگی نیز بلافاصله تخریب میشوند.
یکشنبه 12 خرداد 1398
کد مطلب :
57493
لینک کوتاه :
newspaper.hamshahrionline.ir/n4y4
+
-
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روزنامه همشهری می باشد . ذکر مطالب با درج منبع مجاز است .
Copyright 2021 . All Rights Reserved