• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 11 خرداد 1398
کد مطلب : 57428
+
-

روایت سازمان ملل از شکنجه روانی آسانژ

آمریکا
روایت سازمان ملل از شکنجه روانی آسانژ

یکی از بازرسان حقوق بشر سازمان ملل دیروز اعلام کرد که جولین آسانژ، بنیانگذار سایت افشاگر ویکی‌لیکس، دچار شکنجه روانی شده است. به‌گزارش رویترز، نیلس ملسر گزارشگر سازمان ملل در امور شکنجه که حدود 3 هفته پیش در یک زندان فوق امنیتی در لندن با آسانژ ملاقات کرده معتقد است که اتهامات قضایی علیه او در آمریکا شرایط را بدتر می‌کند. ملسر همچنین با تحویل آسانژ به آمریکا هم مخالفت کرده است.
آسانژ، قرار بود روز پنجشنبه از طریق تماس ویدئویی از زندان، در جلسه استماع درخواست استردادش به آمریکا حاضر باشد اما چنان بیمار بود که به گفته وکیلش، نتوانست در این جلسه حاضر شود. ملسر در بیانیه‌ای درباره شرایط عمومی آسانژ آورده است: «آقای آسانژ برای چند سال، ‌به‌صورت عامدانه در معرض انواع رفتار و تنبیه‌های بی‌رحمانه و غیرانسانی قرار گرفته است، رفتارهایی که تنها می‌توان آنها را شکنجه روانی خواند.»
این استاد حقوق سوئیسی که یک کارشناس مستقل است، به همراه دو کارشناس پزشکی در زندان با آسانژ ملاقات کردند و شرایط روحی و جسمانی او را بررسی کردند. ملسر گفته است: «کاملا مشخص است که سلامتی آقای آسانژ به‌خاطر محیط بسیار خشن و غیردوستانه‌ای که سال‌ها در آن بوده آسیب جدی دیده است. علاوه بر نشانه‌های جسمی، آقای آسانژ نشانه‌هایی را بروز داده است که نشان می‌دهد در معرض شکنجه روانی بوده است، نشانه‌هایی ازجمله استرس شدید و اضطراب مزمن.» آمریکا معتقد است که آسانژ در یکی از بزرگ‌ترین افشاگری‌های اطلاعاتی تاریخ مقصر است و به همین‌خاطر به‌دنبال استرداد اوست. آسانژ 7سال پیش در لندن، به سفارت اکوادور پناهنده شد اما حدود یک و‌ماه نیم پیش پناهندگی‌اش لغو شد و پلیس لندن او را دستگیر کرد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید