• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
شنبه 11 خرداد 1398
کد مطلب : 57372
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/RGmR
+
-

آغاز استعفاهای انتخاباتی

مقامات و مدیران مشمول قانون انتخابات مجلس تا پایان وقت اداری پنجشنبه این هفته فرصت دارند برای داوطلبی انتخابات مجلس یازدهم از مسئولیت‌های خودشان استعفا دهند. ثبت‌نام‌ها 6ماه دیگر آغاز می‌شود و ضرب‌الاجل استعفاها نیز حداقل 6ماه مانده به ثبت‌نام‌ها تعیین شده است. یک هفته برای استعفاها مهلت گذاشته شده و برنامه زمان‌بندی انتخابات مجلس یازدهم تا 16خردادماه را برای این کار درنظر گرفته است. تاکنون گزارش جامعی از حجم استعفاها در دست نیست ولی هفته گذشته خبر استعفای معاون سیاسی و اجتماعی استانداری تهران نخستین خبر جدی از استعفاها بود. این در حالی است که در جریان فعالیت‌های انتخابات مجلس دهم تنها در وزارت کشور 63نفر از مدیران کل این وزارتخانه اعم از استاندار، فرماندار و شهردار برای شرکت در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از سمت خود استعفا داده بودند.

آیا مدیران دولتی به مجلس می‌روند؟
موج گسترده مهاجرت وزرا و مدیران سابق دولت تدبیروامید به مجلس یازدهم دور از ذهن نیست. درحالی‌که دولت دوازدهم به نیمه راه رسیده و کمتر از 2سال دیگر تا پایان فعالیت خود زمان دارد، بعید نیست برخی مدیرانش ضمن استعفا، انتخابات دوم اسفندماه امسال را فرصتی برای تداوم مسئولیت‌های خود در قامت نمایندگی مجلس تا سال1402 بدانند. نمونه این اتفاق اعلام موجودیت جبهه پایداری در مردادماه سال90 بود که با هدف حضور مدیران، وزرا و معاونان و چهره‌های سیاسی حامی دولت احمدی‌نژاد در انتخابات مجلس نهم رقم خورد و طیف گسترده‌ای از آنان توانستند مجلس نهم را از آن خود کنند. براساس آمارهای منتشر‌شده از سوی سازمان امور اداری و استخدامی کشور تعداد مقامات مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری حدود هزار نفر است که درصورت اعلام حضور آنان در انتخابات طی هفته جاری باید شاهد موج استعفای بیشتری در میان آنان باشیم. حدود 210نفر از مقامات بازنشسته دولت تدبیروامید حاصل از قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان را هم باید به آن اضافه کرد. 

فهرست مختصر مقامات مشمول استعفا

ماده29 قانون انتخابات مجلس فهرست بلندبالایی از 28عنوان ردیف شغلی شامل وزرا، معاونان، مدیران کل، رؤسا و دادستان‌های قضایی، روسای سازمان‌های دولتی، هیأت مدیره شرکت‌های دولتی، شاغلین در نیروهای مسلح و وزارت اطلاعات، فرمانداران، بخشداران، مدیران بانکی و روسای برخی نهادهای حاکمیتی غیردولتی مانند بنیادهای مستضعفان، شهید، 15خرداد و مسکن را درصورت شرکت در رقابت‌ها ملزم به استعفا کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید