• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
پنج شنبه 9 خرداد 1398
کد مطلب : 57277
+
-

یک راهنمای جمع ‌وجور برای انتخاب عینک آفتابی مناسب با شروع فصل گرما و آفتاب سوزان

چشم‌هایتان را پشت ویترین بگذارید

چشم‌هایتان را پشت ویترین بگذارید


نیلوفر ذوالفقاری


روزهای ابری و باران بهار رو به پایان است و دیگر خورشید سوزان، برای ساعت‌های طولانی مهمان آسمان این روزهاست. همانطور که برای بیرون رفتن از خانه موقع برف و باران ناچاریم خودمان را با چتر، بارانی و لباس گرم مجهز کنیم، در روزهای آفتابی هم لازم است مراقب سلامت خودمان، به‌خصوص سالم ماندن چشم‌ها باشیم.  نور تند آفتاب می‌تواند به سلامت چشم‌های ما آسیب بزند، اما خوشبختانه می‌توانیم با انتخاب یک عینک آفتابی مناسب از این آسیب پیشگیری کنیم. این هفته فوت و فن‌های انتخاب یک عینک آفتابی مناسب را با هم مرور می‌کنیم تا حالا که فصل خرید آن است بدانیم باید برای این انتخاب حواسمان به چه نکاتی باشد؟

چرا عینک آفتابی؟
عینک آفتابی وسیله‌ای لوکس، تجملاتی و غیرلازم نیست و استفاده از آن هم ربطی به زیبایی، خوش‌تیپی و کلاس ندارد؛ هرچند که انتخاب درست آن باعث زیبایی و خوش‌تیپی هم می‌شود. مهم‌ترین دلیل برای رفتن سراغ یک عینک آفتابی استاندارد، تلاش برای جذب اشعه‌های مضر آفتاب است. به همین دلیل است که ناچارید در زمان خرید عینک آفتابی دقت کنید که انتخاب شما حداقل تا ۹۹‌درصد قدرت جذب اشعه‌های ماورای بنفش خورشید را داشته باشد. در غیراین صورت با زدن عینک از آسیب اشعه‌ها در امان نخواهید بود. بد نیست بدانید نور خورشید 3 نوع اشعه از خود منعکس می‌کند. اشعه‌UVA، UVB و‌UVC. اشعه‌های UVA و UVB به پوست و چشم‌ها آسیب می‌رسانند اما اشعه UVC قادر نیست از اتمسفر اطراف زمین عبور کند. یک عینک آفتابی استاندارد قادر است ۹۹ تا ۱۰۰درصد اشعه‌های ماورای بنفش UVA و UVB را جذب کند و مانع رسیدن آنها به چشم شود.

 یک عینک و چندین رنگ
موقع خریدن عینک آفتابی می‌بینید که رنگ‌های مختلفی از لنزها در بازار موجود است. هر کدام از رنگ‌ها ویژگی خاصی به عینک اضافه می‌کنند؛ مثلا خاکستری یک رنگ مشهور خنثی است که به چشم‌ها اجازه می‌دهد رنگ‌ها را به خالص‌ترین شکل ببینند. رنگ خاکستری درخشش خورشید را کاهش می‌دهد و برای رانندگی و ورزش‌های خارج از خانه بسیار مناسب است. لنزهای سبز، برخی نورهای آبی را فیلتر می‌کنند و درخشش نور را کاهش می‌دهند. رنگ‌های زرد و نارنجی کنتراست را در شرایط مبهم، مه‌آلود و کم‌نور افزایش می‌دهند. این رنگ‌ها تمایل دارند رنگ اشیا را هم در داخل ساختمان و هم در فضای باز تیزتر کنند. رنگ‌های سرخ در مقایسه با مسدودکردن نور آبی، کنتراست را افزایش می‌دهند. این رنگ‌ها مشهور به آرامش‌بخش‌بودن برای چشم‌ها هستند. قرمزها همچنین به قابلیت دید هنگام رانندگی کمک می‌کنند.

قابی برای چشم‌های شما
عینک آفتابی باید تمام قسمت چشم‌ها و ناحیه اطراف چشم را به خوبی بپوشاند، اما این به آن معنا نیست که هر چه عینک آفتابی بزرگ‌تر باشد بهتر است. عینک باید اندازه صورت‌تان باشد. اگر عینک آفتابی بزرگ‌تر از اندازه صورت شما باشد مرتب لیز می‌خورد و نمی‌تواند به خوبی از چشم‌ها و پوست نازک اطراف آنها محافظت کند .فریم باید به راحتی روی بینی و گوش‌های شما قرار گیرد، بدون اینکه به پوست شما فشار کند یا روی آن ردی بیندازد. وزن عینک هم باید به‌طور مساوی بین گوش‌ها و بینی توزیع شود. فریم باید به اندازه کافی سبک باشد تا از اصطکاک اضافی در نقاط تماس اجتناب شود. فرم عینک باید طوری باشد که مژه‌های شما با فریم تماس پیدا نکنند. البته ممکن است قادر به تنظیم مناسب فریم‌های فلزی یا سیمی با خم کردن دقیق کادر روی پل یا شقیقه باشید و بتوانید با فشار دادن آنها به یکدیگر ، فریم را با اندازه صورت خود تطبیق دهید.

 آزمون اصل بودن عینک آفتابی
راه‌های مختلفی برای مطمئن شدن از کیفیت و اصل بودن عینک آفتابی وجود دارد. دقت کنید هر دو شیشه عینک کاملا شبیه به هم و صاف باشند. عینک آفتابی‌های بی‌کیفیت شیشه‌هایی موج‌دار دارند و صاف و یکدست نیستند. برای اینکه مطمئن شوید شیشه‌های عینک آفتابی صاف هستند و ناهمواری ندارند عینک را به چشم بزنید و به یک خط صاف مثل لبه میز نگاه کنید و در همان حال سرتان را به اطراف حرکت دهید. اگر عدسی استاندارد باشد، این خطوط با حرکت چشم شما همچنان صاف باقی می‌مانند و در غیراین صورت، کج و معوج می‌شوند. عینک آفتابی‌های با کیفیت پایین تنها می‌توانند 40درصد اشعه‌ها را جذب کنند و مانع از رسیدن آنها به چشم شوند. برای سنجش این موضوع، میزان محافظت عدسی عینک از چشم‌ها در مقابل اشعه فرابنفش خورشید با دستگاهی به نام‌UV متر اندازه‌گیری می‌شود. یک روش دیگر این است که عینک آفتابی را با کنترل یا ریموت تلویزیون امتحان کنید. ریموت را جلوی شیشه‌های عینک بگیرید و کانال تلویزیون را عوض کنید، اگر کنترل عمل نکرد شیشه‌های عینک شما تقلبی است.

از دستفروش نخرید
موقع خرید عینک آفتابی هم مثل هر خرید دیگری، میزان بودجه شما اهمیت زیادی دارد. این به آن معنا نیست که حتما باید هزینه زیادی روی دست خودتان بگذارید تا صاحب یک عینک آفتابی استاندارد شوید. البته برندهای معروف و شناخته‌شده عینک‌های گران‌قیمت و باکیفیتی عرضه کرده‌اند، اما گزینه‌های ارزان‌تری هم در بازار وجود دارد. یادتان باشد به هیچ وجه برای خرید عینک آفتابی سراغ دستفروشان نروید. البته تنوع عینک‌های فروشی این افراد زیاد و قیمت آن هم خیلی کم است، اما با خریدن این عینک‌ها نه‌تنها از چشم‌هایتان محافظت نمی‌کنید، بلکه باعث آسیب رساندن به آنها می‌شوید. لنزهای بی‌کیفیت باعث می‌شوند اشعه‌های مضر آفتاب مستقیم وارد چشم شما شوند. حتما برای خرید عینک آفتابی به فروشگاه‌های معتبر یا افراد مطمئن مراجعه کنید. چند سالی است که سایت‌های فروش اینترنتی هم عینک آفتابی می‌فروشند. موقع خرید آنلاین حتما سراغ سایت‌های معتبر بروید و حواستان باشد پشتیبانی این سایت‌ها فعال باشد.

عینک استاندارد برای بچه‌ها
تا قبل از سن 18سالگی افراد به اندازه نیمی از عمر خود در برابر اشعه ماورای بنفش نور خورشید قرار می‌گیرند. بنابراین بچه‌ها هم باید عینک آفتابی داشته باشند. بعضی والدین از عینک آفتابی‌های ارزان‌قیمت برای محافظت چشم بچه‌ها در برابر نور خورشید استفاده می‌کنند که بیشتر از 40درصد اشعه ماورای بنفش را نمی‌توانند جذب کنند و بسیار برای چشم مضر هستند. به عقیده پزشکان متخصص چشم، ضرر استفاده نکردن از عینک آفتابی بسیار کمتر از عینک آفتابی‌های غیراستاندارد و بی‌کیفیت است.

ساعات اوج مصرف آفتابی‌ها
بعضی افراد تصور می‌کنند در ساعات اولیه صبح و همچنین عصرها که نور خورشید شدت کمتری دارد نیازی به استفاده از عینک آفتابی نیست. این در حالی است که در همین ساعات چون خورشید به‌صورت مورب می‌تابد اشعه بیشتری وارد چشم می‌شود، اما در سایر اوقات روز، مثلا در ظهر که شدت تابش نور خورشید به حداکثر خود می‌رسد نور مستقیم وارد چشم نمی‌شود بلکه بیشتر روی سر متمرکز می‌شود.

عینک طبی خود را  آفتابی کنید
افراد عینکی معمولا این مشکل را دارند که نمی‌توانند برای زدن عینک آفتابی، عینک طبی خود را از روی چشم بردارند. لنزهای فتوکرومیک برای افرادی که از عینک طبی استفاده می‌کنند مناسب است. عینک‌های با لنز فتوکرومیک در محیط‌های بسته روشن و زیر نور آفتاب تیره می‌شوند. عینک‌های فتوکرومیک، به میزان صددرصد جلوی ورود اشعه‌های زیانبار ماواری بنفش UVA و UVB نور خورشید به چشم را می‌گیرند. این لنز‌ها به‌طور خودکار خود را با شدت نور تنظیم می‌کنند اما این تغییر به سرعت اتفاق نمی‌افتد و در آب و هوای سرد به زمان بیشتری نیاز است.


کرم صدآفتاب، خرید ضروری در سبد تابستانه
پوست‌تان آفتاب نخورد


حالا که خورشید بیشتر ساعات روز وسط آسمان است و آفتاب مستقیم روی پوستمان می‌تابد، باید قبل از خرید هر محصول بهداشتی و آرایشی، سراغ خرید کرم ضدآفتاب برویم که از همه واجب‌تر است. در بازار انواع مختلفی از این کرم وجود دارد اما برای خرید ضدآفتاب هم بایدها و نبایدهایی وجود دارد که باید حواسمان به آنها باشد.

ضدآفتاب است و SPF آن
پرتوهای فرابنفش به‌عنوان متهم ردیف اول در ابتلا به سرطان پوست شناخته می‌شوند. ضدآفتاب‌ها با فیلترکردن پرتوهای فرابنفش از احتمال ابتلا به سرطان پوست و سایر عوارض ناشی از قرارگیری در معرض این پرتوهای مخرب می‌کاهند. قدرت ضدآفتاب‌ها برای مقابله با این طیف از پرتوها را با معیار SPF می‌سنجند که فاکتور محافظتی در برابر نور خوشید این مقدار معمولا بین 15تا بالای 50 است. برخلاف تصور عموم SPF بالاتر به این معنی نیست که می‌توانید مدت‌زمان طولانی‌تری بدون استفاده مجدد از ضدآفتاب در معرض نور خورشید بمانید. SPF هر مقداری که باشد بازهم باید هر 2ساعت ضدآفتاب‌تان را تجدید کنید.

پوستتان از چه نوع است؟
در خرید ضدآفتاب باید به نوع پوست‌مان هم دقت کنیم. برای پوست‌های خشک ضدآفتاب‌های کرِمی و نرم‌کننده مناسب‌ترند. اما اگر پوست چربی دارید، احتمالا از ضدآفتاب‌های سبک‌ و مات رضایت بیشتری خواهید داشت. برای پوست‌های مستعد جوش و آکنه هم که حتما می‌دانید باید از ضدآفتاب‌های فاقد چربی استفاده شود. بهتر است ضدآفتاب‌تان را نیم‌ساعت قبل از خروج از منزل استفاده کنید و هر 2ساعت مجددا از نو بمالید. اما اگر پوست‌تان آب خورد یا عرق کردید زودتر دست‌به‌کار شوید. درمورد ضدآفتاب‌های ضدآب هم فکر نکنید که در برابر آب و عرق مقاوم هستند و نیازی به تکرار ندارند. اگر ضدآفتابی دارید که از مدت‌ها قبل برایتان باقی مانده است، حتما قبل از استفاده مجدد به تاریخ انقضای محصول نگاهی بیندازید. انقضای ضدآفتاب‌ها اغلب 2تا 3سال پس از تولید است.

برندهای باکیفیت ایرانی
باز هم موقع خرید شد و همه سراغ دو دو تا چهارتا می‌روند که اصلا هم بی‌اهمیت نیست. بازار لوازم بهداشتی پر است از انواع ضدآفتاب با برندهای مختلف که خریداران را سردرگم می‌کند. بعد از اینکه نوع ضدآفتاب مناسب پوست خود را تشخیص دادید، می‌توانید آن را بین برندهای گران‌قیمت خارجی یا برندهای باکیفیت ایرانی پیدا کنید. این روزها خیلی از متخصصان پوست کرم‌های ضدآفتاب ایرانی را به مراجعان خود معرفی می‌کنند چون معتقدند کیفیت آنها مناسب و قابل دفاع است. یادتان باشد اگر خرید یک ضدآفتاب گران‌قیمت برایتان مقدور نیست، ناچار نیستید مصرف این محصول ضروری را حذف کنید. می‌توانید سراغ برندهایی با قیمت مناسب‌تر بروید اما حواستان باشد از جای مطمئن و حتما اصل بخرید.

این خبر را به اشتراک بگذارید