• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
چهار شنبه 8 خرداد 1398
کد مطلب : 57233
+
-

200خانه تاریخی در اهواز زیر تیغ تخریب

پرونده ثبت ملی 180بنا و خانه تاریخی اهواز راکد مانده و سوداگران در حال تخریب هویت معماری اهواز هستند

میراث ‌فرهنگی
200خانه تاریخی در اهواز زیر تیغ تخریب

خانه‌های تاریخی اهواز از 5سال قبل یکی پس از دیگری تخریب شده‌اند. جالب آنکه اهواز بیش از 200خانه قاجاری و واجد ارزش ثبت در فهرست آثار ملی دارد اما هیچ یک از آنها تاکنون ثبت ملی نشده‌اند و در این شرایط، تخریب جای تثبیت هویت معماری شهر اهواز نشسته است.
به گزارش همشهری، در تازه‌ترین اتفاق خانه تاریخی قدوسی در هسته تاریخی شهر اهواز که یک بنای قاجاری با آجرکاری‌های فاخر و برخوردار از تزیینات معماری ارزشمند بود همین یک ماه پیش به‌دلیل بی‌توجهی مالک و شدت بارندگی‌ها فروریخت و حالا تبدیل به زباله‌دانی شده است.
بازدید همشهری از این خانه قاجاری و البته فاقد شماره ثبت ملی که نشان‌دهنده بی‌توجهی مسئولان میراث‌فرهنگی شهر اهواز به حفاظت از بناهای تاریخی آن شهر است، مشخص کرد که بخشی از این خانه تاریخی با بی‌توجهی عمدی مالک و بخشی از آن نیز با بارندگی‌های اخیر در خوزستان تخریب شده است.
خانه تاریخی قدوسی در شهر اهواز در کوی فردوسی این شهر قرار گرفته و ترفند تخریب آن شبیه به تخریب بناهای تاریخی کشور است.
بدین شکل که دیواره‌های بیرونی بنا را دست نخورده نگاه داشته‌اند تا ظاهرفریبی بنا احتمال تخریب آن ‌را در اذهان عمومی به صفر برساند اما دیواره دیگر خانه فروریخته است و ستون‌های تاریخی بنا تخریب شده‌اند. ارسی‌های چوبی نیز یا به سرقت رفته‌اند یا تخریب شده‌اند.
در فضای داخلی نیز تخریب‌ها به‌شدت صورت‌گرفته تا شاید با فروریختن سریع‌تر خانه تاریخی قدوسی بتوان بنای نوساز دیگری جایگزین آن کرد.
مجتبی گهستونی، فعال میراث‌فرهنگی در استان خوزستان به همشهری می‌گوید که اهواز دارای حدود 250خانه تاریخی بود که هیچ یک از آنها تاکنون به ثبت ملی نرسیده‌اند و براساس ارزیابی‌های صورت‌گرفته از سوی دوستداران میراث‌فرهنگی در 5سال اخیر حدود 30خانه تاریخی به‌طور کامل تخریب شده و جای آنها را بناهای نوساز گرفته‌اند.
او دلیل این اتفاق را در افزایش قیمت زمین و مسکن در شهر اهواز می‌داند که مالکان خانه‌های تاریخی ثبت ملی نشده این شهر را به وسوسه تخریب بنای تاریخی و ساخت‌وساز بنای جدید با انتفاع مالی انداخته است.
به گفته گهستونی به‌دلیل تداوم بی‌توجهی‌ها به بناهای تاریخی اهواز از سوی مسئولان و مالکان خانه‌های تاریخی، اهواز فاقد فضاهای فرهنگی و تاریخی مناسب برای مردم و گردشگران است.غلام جلیلی‌نیا، رئیس اداره‌میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی وگردشگری اهواز درخصوص وضعیت بافت تاریخی اهواز می‌گوید: حدود 250خانه و بنا در شهر اهواز وجود دارد که واجد ثبت در فهرست آثار ملی است که پرونده 180بنا تکمیل شده و به سازمان میراث‌فرهنگی ارسال شده است.
او می‌گوید: متأسفانه نجات‌بخشی و مرمت بناها در اهواز به‌دلیل محدودیت اعتبار بسیار محدود انجام می‌شود.
به گفته جلیلی‌نیا، برای حفاظت از بافت و بناهای تاریخی شهر اهواز حتما باید مدیریت شهری وارد میدان شود اما آنها می‌گویند مشکلات بیشتری در شهر اهواز وجود دارد که باید ابتدا آنها مرتفع شود و بعد به موضوع حفاظت از بافت و بناهای تاریخی شهر اهواز ورود کنند.
درحالی‌که مذاکرات برای حفاظت از خانه‌های تاریخی شهر اهواز با مدیریت شهری ادامه دارد و پرونده ثبت ملی 180بنا و خانه تاریخی این شهر خاک می‌خورد، مالکان خانه‌های تاریخی به‌دلیل افزایش قیمت زمین و مسکن در شهر اهواز مخفیانه در حال تخریب بناهایی هستند که بدنه بیرونی آنها دست نخورده مانده است و بناهای تاریخی آن شهر از درون ویران می‌شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید