• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 7 خرداد 1398
کد مطلب : 57112
+
-

تقویت احتمال بازگشت شورای رقابت به قیمت‌گذاری خودرو

با نظر مثبت سازمان بازرسی کل کشور و مجلس، بازگشت شورای رقابت به قیمت‌گذاری خودروهای انحصاری منوط به‌نظر نهایی سران 3 قوه شد


علی ابراهیمی/ روزنامه‌نگار
با رأی مثبت و تأیید نظر شورای رقابت در سازمان بازرسی کل کشور، احتمال بازگشت این شورا به قیمت‌گذاری همه خودروهای انحصاری قوت گرفت.

به گزارش همشهری، هرچند هنوز سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار خود را مرجع تعیین قیمت خودرو تلقی می‌کنند، اما یکشنبه هفته جاری، رئیس سازمان بازرسی کل کشور در نامه‌ای به معاون اول رئیس‌جمهوری خواستار لغو مصوبه ستاد تنظیم بازار و بازگشت شورای رقابت به عرصه قیمت‌گذاری خودرو شد. ناصر سراج در نامه‎‌ای به معاون اول رئیس‌جمهوری خواستار لغو مصوبه 17دی97 ستاد تنظیم بازار مبنی بر فروش فوری 20درصد از تولید روزانه خودروسازان با قیمت حاشیه بازار و همچنین بازگشت شورای رقابت به عرصه نظارت بر قیمت‌گذاری خودرو شد.

در این نامه آمده است: پایش قیمت خودروها در بازار حاکی از آن است که به‌رغم وعده و پیش‌بینی‌های مدیران شرکت‌های خودروسازی و وزیر صنعت مبنی بر کاهش تدریجی قیمت‌ها براساس قیمت‌گذاری حاشیه بازار، این موضوع نه‌تنها به کاهش قیمت محصولات خودروسازان منجر نشده، بلکه شاهد افزایش شدید قیمت‌ها در بازار هستیم که به نارضایتی عمومی منجر شده است. رئیس سازمان بازرسی کل کشور در این نامه با اشاره به ماده‌58 قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل‌44 قانون اساسی که تعیین مصادیق و تصویب دستورالعمل تنظیم قیمت، مقدار و شرایط دسترسی به بازار کالاها و خدمات انحصاری را بر‌عهده شورای رقابت گذاشته، حذف شورای رقابت از مرجع تعیین قیمت خودروهای تولید داخل را تفسیری اشتباه از مصوبه نهمین جلسه شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی دانسته و متذکر شده فرایند قیمت‌گذاری خودرو باید به روند پیشین و شورای رقابت بازگردد.

شورای رقابت در انتظار تصمیم سران قوا
سعید باستانی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با همشهری با بیان اینکه براساس نص صریح قانون شورای رقابت، متولی قیمت‌گذاری خودروها و همه کالاهای انحصاری است، گفت: با توجه به ممنوعیت واردات خودرو و حیطه اختیارات شورای رقابت که قبلا مختص به ‌خودروهای انحصاری و پرتیراژ داخلی کمتر از 45میلیون تومان بود، اما اکنون به همه خودروهای انحصاری تولید و مونتاژ داخل تعمیم یافته ‌و این شورا باید قیمت همه این خودروها را تعیین و ابلاغ کند.

سعید باستانی با اشاره به نامه سازمان بازرسی کل کشور به سران قوا درباره ضرورت بازگشت شورای رقابت به قیمت‌گذاری خودرو، افزود: با توجه به اینکه شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران 3 قوه اختیارات فراقانونی برای تصمیم‌گیری در موارد خاص داده شده است، حتی با نظر مثبت سازمان بازرسی کل کشور و مجلس نیز، امکان بازگشت شورای رقابت به قیمت‌گذاری خودروهای انحصاری منوط به‌نظر نهایی سران 3 قوه است. اگر سران قوا دیدگاه سازمان بازرسی را رد و بر قیمت‌گذاری سازمان حمایت تأکید کنند نیز ممکن است اصلاحاتی در این شیوه قیمت‌گذاری فعلی ایجاد کنند و در هر صورت باید منتظر پاسخ سران قوا در مورد قیمت‌گذاری خودرو بود.

او با بیان اینکه در طرح ساماندهی صنعت خودرو نیز بر ضرورت قیمت‌گذاری خودروهای انحصاری در شورای رقابت تأکیده شده، افزود: با اصلاحات نهایی این طرح و رفع ابهامات، تا زمانی که انحصاری در بازار خودرو وجود نداشته باشد، شیوه قیمت‌گذاری خودروسازان مبنی بر هزینه تمام‌شده مبنای قیمت خودرو است اما اکنون به‌دلیل انحصار در تولید و عرضه همه خودروهای داخلی و با توجه به تکالیف قانونی شورای رقابت، از این پس باید شورای رقابت همه خودروهای داخلی مشمول انحصار را قیمت‌گذاری کند. باستانی شیوه قیمت‌گذاری کنونی خودرو بر مبنای هزینه تمام‌شده و قیمت‌های حاشیه بازار را ناکارآمد دانست و گفت: نباید هزینه‌های سربار تحمیل شده به قیمت‌ نهایی محصولات خودروسازان از جیب مشتریان پرداخت شود بلکه باید خودروسازان کاهش هزینه تمام‌شده را مدنظر قرار داده و در نهایت هزینه و قیمت تمام‌شده واقعی خودرو از مردم دریافت شود.

شروط قیمت‌گذاری کدخدا‌منشی
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه شورای رقابت برای قیمت‌گذاری خودرو نیازمند مصوبه جدیدی از مجلس نیست و در طرح ساماندهی صنعت خودرو نیز این وظیفه شورا تأکید شده، گفت: طرح ساماندهی صنعت خودرو در نخستین جلسه بعد ‌ماه مبارک رمضان در مجلس بررسی و تا اواخر خرداد‌ماه نهایی خواهد شد. از آنجا که مجلس از این ماده واحده عبور کرده و رفع ابهام‌های شورای رقابت امکان‌پذیر نیست، اما این ابهام‌ها با ایرادهای احتمالی شورای نگهبان بررسی و اصلاح خواهد شد. باستانی در مورد دیدگاه رئیس شورای رقابت مبنی بر قیمت‌گذاری خودرو در کارگروهی متشکل از خبرگان بازار، گفت: این شیوه به نوعی همان کدخدامنشی در تعیین قیمت است و همانند روش‌های قبلی قیمت‌گذاری خودرو مبنای علمی کارآمدی برای آن وجود ندارد.

   وزیر صنعت: 50هزار خودرو کف پارکینگی در بازار عرضه می‌شود

رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: 50هزار خودروی متوقف‌مانده در کف پارکینگ کارخانه‌ها در روزهای آینده به مشتریان تحویل داده می‌شود. او درباره دلیل کاهش قیمت خودرو در بازار در روزهای اخیر، گفت: قیمت خودرو عمدتا تحت‌تأثیر مسائل روانی بازار است. در دوره‌ای به‌دلیل نوسان نرخ ارز و قیمت‌سازی‌‌ در فضای مجازی، قیمت خودرو افزایش پیدا کرد، اما تصمیم‌هایی مانند ترخیص خودروهای مانده در گمرک بر قیمت خودرو در بازار اثر مثبت داشته و روند قیمت‌ها را کاهشی کرده است. رحمانی تصویب طرح ساماندهی بازار خودرو را در بهبود شرایط بازار مؤثر دانست و تأکید کرد: اغلب خودروهای مانده در گمرک، ترخیص شده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید