• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 7 خرداد 1398
کد مطلب : 57105
+
-

تغییر معادلات سرمایه‌گذاری در بازارها

گزارش تحلیلی همشهری از وضعیت بازده سرمایه‌گذاری در ایران در 2ماه نخست سال

بازارها
تغییر معادلات سرمایه‌گذاری در بازارها


اطلاعات آماری از وضعیت سرمایه‌گذاری در ایران نشان می‌دهد معادلات سرمایه‌گذاری در 2‌ماه امسال نسبت به پارسال دچار تغییرات اساسی شده و برخلاف پارسال که دلار بیشترین رشد را ثبت کرده بود اما امسال بورس با 20درصد بازده در صدر همه بازار‌ها قرار گرفته است.

به گزارش همشهری، امسال رشد قیمت دلار با آن شدتی که سال قبل اتفاق افتاده بود تکرار نشد و با وجود آنکه قیمت دلار در هفته‌های قبل تا محدوده 15هزارو 500تومان هم پیشروی کرد اما آمارها نشان می‌دهد قیمت دلار در فروردین و اردیبهشت امسال نسبت به‌مدت مشابه سال قبل رشد به‌مراتب کمتری داشته است، به‌طوری که امسال قیمت دلار در طول 2‌ماه نخست سال، فقط 6درصد رشد کرده درحالی‌که سال قبل قیمت دلار در همین مدت 27درصد رشد کرده بود.

همین رویه امسال برای سکه طلا هم تکرار شده، به‌طوری که طبق داده‌های موجود در 2‌ماه نخست سال قبل قیمت هر سکه بهار آزادی 24.2درصد رشد کرد درحالی‌که مقدار رشد سکه بهار آزادی در 2ماه سال‌جاری به‌طور میانگین 2.2درصد بوده است.

به این ترتیب پارسال دلار با 27درصد رشد در طول 2‌ماه بیشترین بازده را در میان همه بازار‌ها به ثبت رساند و بعد از آن سکه بهار آزادی با 24.2درصد رشد در جایگاه دوم قرار گرفت درحالی‌که سال قبل در همین مدت سهامداران به‌طور متوسط 1.25درصد زیان کردند.

درواقع با وجود رشد قیمت طلا و ارز در ماه‌های فروردین و اردیبهشت سال قبل، شاخص عملکرد بازار سهام در 2‌ماه اول سال قبل 1.25درصد کاهش یافت و با این مقدار نزول در قعر بازارهای سرمایه‌گذاری از نظر بازده قرار گرفت. سال قبل در همین مدت بازار مسکن هم 6.3درصد رشد کرد و از نظر بازده بعد از بازارهای طلا و ارز در جایگاه سوم قرار گرفت.
اما امسال در 2‌ماه نخست سال همه معادلات به هم ریخت و جریان سرمایه‌گذاری در بازار‌ها با تغییرات بنیادی مواجه شد، به‌طوری که براساس آمارهای موجود با وجود رشد همه بازار‌ها، بورس تهران با بازده 20درصدی در صدر همه بازار‌ها قرار گرفته و بیشترین رشد را در میان همه بازار‌ها به ثبت رسانده است. در 2‌ماه امسال قیمت هر دلار آمریکا 6درصد و قیمت هر سکه بهار آزادی 2.2درصد افزایش یافته؛ به این ترتیب واضح است که میانگین بازده سرمایه‌گذاری در بورس بسیار بیشتر از سرمایه‌گذاری در بازار‌های طلا و ارز بوده است و در این مدت سرمایه‌گذاران جمعا 70هزار میلیارد تومان اوراق بهادار در بازار سهام خریداری کرده‌اند.

در مورد قیمت مسکن هم اطلاعات آماری وزارت راه و شهر‌سازی‌ هنوز منتشر نشده که نشان دهد مقدار رشد قیمت مسکن در مناطق 22گانه شهر تهران چه میزان بوده است اما می‌توان برآورد کرد که مقدار رشد قیمت مسکن در2‌ماه سال‌جاری با توجه به رشد3.65درصدی قیمت مسکن در فروردین امسال رقمی کمتر از 6درصد باشد.


برخلاف پارسال، بازار سهام با 20درصد رشد بیشترین بازده را در میان همه بازارهای سرمایه‌گذاری در 2‌ماه امسال به ثبت رساند

این خبر را به اشتراک بگذارید