• جمعه 28 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 9 ذی القعده 1445
  • 2024 May 17
سه شنبه 7 خرداد 1398
کد مطلب : 57100
+
-

اساسنامه شورایاران تصویب شد؛ آیین‌نامه انتخابات آنها اما نه

روز یکشنبه جو شورای شهر تهران تحت‌تأثیر بررسی اساسنامه شورایاری‌ها و آیین‌نامه اجرایی انتخابات این نهاد قرار داشت که یکباره اصلاح آیین‌نامه از دستور کار خارج و فضای آرامی بر صحن پارلمان شهری پایتخت حاکم شد


حامد فوقانی/ خبر‌نگار
روز یکشنبه جو شورای شهر تهران تحت‌تأثیر بررسی اساسنامه شورایاری‌ها و آیین‌نامه اجرایی انتخابات این نهاد قرار داشت که یکباره اصلاح آیین‌نامه از دستور کار خارج و فضای آرامی بر صحن پارلمان شهری پایتخت حاکم شد. با این حساب، ابهاماتی درباره برگزاری انتخابات شورایاران در ابتدای تابستان شکل گرفته؛ چراکه مهلت قانونی فعالیت شورایاران فعلی تنها تا آخر خرداد‌ماه امسال است.

در یکصد و چهل و سومین جلسه شورای شهر تهران پیشنهادهای اصلاحی در ماده ۱۲ اساسنامه شورایاری‌ها (شرح وظایف و حدود اختیارات) با ارائه توضیحاتی از سوی سیدآرش حسینی‌میلانی به بحث گذاشته شد. او با بیان اینکه اتفاق نظر درباره ماده ۱۲ اساسنامه شورایاری‌ها با کمیسیون فرهنگی اجتماعی حاصل شده، گفت: «ماده ۱۲ پیشنهادی دارای ۱۷ بند است. ازجمله موارد جدید ارائه پیشنهادها در امکان‌سنجی پروژه‌ها و طرح‌های شهری، ارائه اولویت‌های ساکنان محله در زمان تنظیم بودجه و برنامه‌های سالانه در سطح محله است. همچنین مدیریت شهری موظف شده است در تصمیمات محلی نظر شورایاران محله را اخذ کند.» پس از این پیشنهادها ستاد شورایاری‌ها برای اصلاح اساسنامه شورایاری‌ها به رأی گذاشته شد که با ۱۸ رأی موافق به تصویب رسید.

خروج آیین‌نامه انتخابات
 در ادامه جلسه روز یکشنبه اصلاح آیین‌نامه اجرایی انتخابات پنجمین دوره شورایاری‌ها پس از بررسی و تصویب بندهایی از اصلاح اساسنامه شورایاری‌ها مورد بررسی اعضای شورا قرار گرفت. قبل از ورود به این بحث احمد مسجدجامعی، رئیس ستاد شورایاری‌ها توضیحاتی مبنی بر اینکه بررسی این موضوع منوط به مورد تأیید قرار‌گرفتن مصوبه امروز شورا از سوی فرمانداری است، ارائه کرد و سپس پیشنهاد داد تا به این خاطر از دستور کار خارج شود. محمد‌ سالاری، موافق این پیشنهاد بود اما سیدحسن رسولی مخالف. در نهایت پیشنهاد مسجدجامعی به رأی گذاشته شد که 12نفر با آن موافقت کردند و به این ترتیب بررسی آیین‌نامه انتخابات شورایاری‌ها از دستور کار خارج شد.

بررسی باغ یا غیرباغ بودن 10پلاک
خروج یک‌دستور جلسه از صحن سبب شد تا اعضای شورای شهر تهران فرصت بررسی چند پلاک ثبتی باغات را پیدا کنند. در این راستا بررسی 10پرونده از باغات شهر تهران برای تشخیص باغ یا غیرباغ بودن در دستور قرار گرفت که به بیشتر آنها رسیدگی شد. البته در جریان بررسی این پرونده‌ها بررسی 2 پرونده با چالش‌هایی همراه بود. در نخستین پرونده باغی به مساحت 17هزار مترمربع در منطقه 4که کاربری گذشته آن پارک بود، مورد بررسی قرار گرفت. پهنه این زمین در طرح تفصیلی فضای سبز تثبیت شده بود که اعضای شورا به باغ بودن آن رأی دادند. همچنین باغی در منطقه ۲ وجود داشت که پس از لغو مصوبه برج باغ‌ها صاحب ملک تلاش داشته پلاکش مسکونی شود. در جریان بررسی این پرونده‌ها علی اعطا تأکید داشت که نباید تصمیمی بگیرند که مردم از کاشت درخت در خانه‌هایشان پشیمان شوند؛ بنابراین باید سیاست‌های تشویقی در این زمینه را در پیش بگیرند. ابراهیم امینی نیز گفت: «مواقعی که قانون صلاحیت برای دیوان عدالت قائل شده که بعد از تصمیم‌گیری در شورا این نهاد می‌تواند بررسی شود، باید اثری در آن مترتب باشد.» محسن هاشمی رفسنجانی، رئیس شورا هم گفت: «آنچه مسلم است مرجع تشخیص باغ شورای شهر است و هیچ‌کس نمی‌تواند رأی شورا در این زمینه را زیر سؤال ببرد.» در نهایت بررسی پرونده باغات در شورا صورت گرفت و بیشتر پرونده‌ها براساس رأی شورا باغ شناخته شدند.

این خبر را به اشتراک بگذارید