• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
یکشنبه 5 خرداد 1398
کد مطلب : 57043
+
-

شستا؛ تعاونی‌سازی یا فرار از واگذاری

خبر: معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از مذاکره برای واگذاری برخی شرکت‌های شستا به تعاونی‌های توانمند و استفاده از ظرفیت تعاونی‌های دانش‌بنیان در زنجیره تأمین شستا خبر داد. محمد کبیری به ایسنا گفت: یکی از اهداف مدنظر در تفاهمنامه امضا شده با شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) این است که در بحث واگذاری برخی از شرکت‌های شستا اولویت بخش تعاون در نظر گرفته شود.

  نقد: شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا)، یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های فعال در اقتصاد ایران است که دست‌کم 10درصد از ارزش بازار سرمایه نیز به آن تعلق دارد و سال‌هاست بحث واگذاری بنگاه‌های تحت تملک آن مطرح است؛ اما حتی در دوره وزارت محمد شریعتمداری که با وعده شفاف‌سازی شستا و واگذاری بنگاه‌های تحت نظر آن روی کار آمد نیز این امر شتاب نگرفت. شستا، با همه بنگاه‌ها و املاکی که دارد، سال‌هاست به شفاف نبودن و بهره‌وری پایین شهره شده و گویی ازآنجا ‌که این شرکت اساساً از محل حق بیمه پرداختی کارگران و کارفرمایان ایجاد شده و در حقیقت مالک اصلی آن جامعه کارگری و کارفرمایی کشور است، هیچ عزم راسخی برای ساماندهی آن وجود ندارد و ذی‌نفعان وضع موجود شستا نیز در مسیر هرگونه اصلاح ساختار در این مجموعه ابرقدرت اقتصادی سنگ‌اندازی می‌کنند. 
حالا آنگونه که معاون امور تعاون وزیر کار می‌گوید، مذاکراتی میان این معاونت و شستا انجام شده تا با توجه به اینکه سهم تعاونی‌ها از اقتصاد ملی باید به 25درصد برسد، برخی شرکت‌های این مجموعه به تعاونی‌های توانمند واگذار شود. 

پرسشی که مطرح می‌شود این است که آیا با این نوع واگذاری قرار است واقعاً بنگاه‌های شستا به مالکیت مردم درآید یا فقط ترفندی است که عنوان مالکیت شرکت‌های شستا را تغییر می‌دهد اما همچنان به‌عنوان حیاط‌خلوت زیرنظر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باقی می‌ماند؟ هنوز فراموش نشده که چند سال پیش، بابک زنجانی ۱۳۸ شرکت از مجموعه شستا را خرید و اگر عملیات نقل‌وانتقال این شرکت‌ها به‌واسطه لو رفتن فساد زنجانی به مشکل نمی‌خورد حالا چیزی به نام شستا وجود نداشت که واگذاری‌اش جزو هدف‌گذاری‌های بالادستی تأمین اجتماعی و وزارت کار باشد. بر این اساس، بهتر است محمد شریعتمداری، پیرو شفاف‌سازی‌های قبلی در مورد ترکیب هیأت‌مدیره‌ بنگاه‌های شستا، این بار تفاهم دو زیرمجموعه خود برای تعاونی‌سازی شستا را نیز شفاف‌سازی کند تا احتمال لغزش و خطا به کمترین میزان برسد.

این خبر را به اشتراک بگذارید