• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
سه شنبه 10 بهمن 1396
کد مطلب : 5692
+
-

آغاز اصلاح ساختار مالکیت در صنعت خودروی ایران

فردا چهارشنبه بلوک سهام 8 .15 درصدی ایران خودرو در بورس عرضه می‌شود

 فردا (چهارشنبه) همزمان با عرضه 15.8درصد از سهام ایران‌خودرو در بورس، گامی مهم برای اصلاح ساختار مالکیت در بزرگ‌ترین شرکت خودروساز ایران برداشته می‌شود. به گزارش همشهری، از 4سال پیش، همزمان با تغییر مدیریت، ایران خودرو برنامه‌ اصلاح ساختار مالکیت و سبد دارایی‌ها را در دستور کار قرار داد. هرچند در 2سال نخست مواردی چون تحریم‌ها و همچنین رکود بازار سرمایه اجرای این برنامه را با دشواری‌هایی روبه‌رو کرد، اما پس از نهایی شدن برجام و همچنین بهبود اوضاع بورس در یک‌سال گذشته، روند اجرای این برنامه سرعت بیشتری گرفته است. براین اساس قرار است فردا (چهارشنبه 11بهمن) 2شرکت سرمایه‌گذاری سمند و همچنین نگار نصر در مجموع یک بلوک 15.8درصدی از سهام ایران خودرو را در تالار بورس اوراق بهادار تهران برای فروش عرضه کنند. درصورت وجود مشتری مناسب و انجام رقابت برای خرید این بلوک، سمند و نگارنصر از ترکیب سهامداران عمده ایران خودرو خارج خواهند شد و به این ترتیب گامی مهم در اجرای برنامه مدنظر مدیریت ایران‌خودرو برداشته می‌شود. شنیده‌ها حاکی از آن است که بلوک سهام ایران خودرو دست‌کم 2مشتری جدید دارد اما ورود این مشتریان به بازار رقابت بر سر خرید منوط به تأیید صلاحیت آنها در بورس است.

هاشم یکه زارع، مدیرعامل ایران‌خودرو در بهار امسال با اشاره به برنامه ایران خودرو برای واگذاری سهام دیگر شرکت‌های تابعه در سال مالی جاری گفته بود: مدیریت ایران خودرو درنظر دارد پس از بررسی و تحلیل سبد سرمایه‌گذاری‌ها درصورت لزوم فرایند اصلاح ساختار را ادامه دهد. او در عین حال تأکید کرده بود: این فرایند می‌بایست با هدف بهینه‌سازی ترکیب دارایی‌ها در عین رعایت صرفه و صلاح اقتصادی به اجرا درآید.

به گفته مدیرعامل ایران خودرو، برنامه واگذاری سهام شرکت‌های زیر مجموعه، با نگاه به افزایش بهره‌وری سرمایه گروه ایران خودرو و استفاده بهینه و مؤثر از دارایی‌های غیرمولد صورت خواهد گرفت. طبق گفته‌های هاشم یکه زارع، درصورت تحقق اهداف این برنامه، انتظار می‌رود ساختار سبد دارایی‌های ایران خودرو بهینه‌سازی‌ و اصلاح شود. ایران خودرو، در2سال گذشته، همزمان با رشد آمار تولید و فروش، برنامه اصلاح سبد دارایی‌هایش را در بورس آغاز کرده به‌طوری که جمع ارزش سهام شرکت‌های واگذار شده ایران خودرو در سال مالی گذشته به 3هزار و 37میلیارد ریال رسید. تحلیلگران بازارسرمایه معتقدند اجرای این برنامه، موجب افزایش درآمدهای ایران خودرو از محل واگذاری دارایی‌های مازاد خواهد شد. طبق آمار رسمی ارائه شده به بورس تهران، ایران خودرو در سال مالی قبل 14درصد سهام شرکت بیمه پارسیان را به مبلغ یک هزار و 59میلیارد ریال واگذار کرد. همچنین در این دوره 2درصد از سهام شرکت ایران خودرو متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری سمند به مبلغ یک هزار و 127میلیارد ریال فروخته شد. طبق این آمار پارسال همچنین 70درصد از سهام شرکت فنرسازی خاور در مجموع به مبلغ 353میلیارد ریال واگذار شد. در این میان بخش دیگری از سهام متعلق به گروه ایران خودرو در سایر شرکت‌های فعال در بورس در مجموع به مبلغ 517میلیارد ریال فروخته شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید