• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
سه شنبه 10 بهمن 1396
کد مطلب : 5699
+
-

اثر رد کلیات بودجه در مجلس بر بورس

بازار سرمایه
اثر رد کلیات بودجه در مجلس بر بورس

شاخص کل بورس تهران در مبادلات دیروز با نزول مواجه شد. به‌زعم تحلیلگران نزول روز گذشته شاخص بورس و همینطور رشد قیمت دلار ناشی از واهمه سرمایه‌گذاران نسبت به تصویب نشدن کلیات لایحه بودجه در مجلس بود. به گزارش همشهری، نماینده‌های مجلس در اقدامی نادر روز یکشنبه کلیات لایحه بودجه را تصویب نکردند و بار دیگر این لایحه را برای انجام اصلاحات به کمیسیون برنامه و بودجه برگشت دادند. این رویه منجر به ترس سهامداران و افت شاخص بورس شد اما تحلیلگران می‌گویند این موضوع اثر منفی بر بازار سهام نخواهد داشت. در عین حال برخی از تحلیلگران رشد روز گذشته قیمت دلار را با تصویب نشدن کلیات لایحه بودجه مرتبط می‌دانند.

 

تحلیل اثر لایحه بودجه

عباس هشی، از کارشناسان با سابقه بازار سرمایه درباره تصویب نشدن کلیات لایحه بودجه در صحن علنی مجلس و تأثیر آن بر بورس گفت: این بودجه آنقدر بالاو پایین شده که نمی‌توان درباره تأثیر آن بر بورس تصمیم گرفت، با این حال بودجه نکات زیادی دارد که هر کدام از آنها تأثیر خاصی بر شرکت‌های حاضر در بازار سهام می‌گذارد. او افزود: نیمی از درآمد مالیاتی سال95 متعلق به درآمد‌های معوق سال94 است و این موضوع می‌تواند همزمان اثرات مثبت و منفی زیادی بر بورس داشته باشد. علی رحمانی، مدیرعامل سابق بورس تهران هم در این‌باره گفت: فعالان بازار سرمایه نباید خیلی نگران باشند زیرا بودجه97 کاملا انبساطی بود و تصویب نشدن آن می‌تواند به‌نفع بازار سرمایه هم باشد.رحمانی اضافه کرد:به‌نظر می‌رسد تصویب نشدن کلیات لایحه بودجه و بازنگری در آن اثر مثبتی بر بورس داشته باشد.مدیرعامل سابق بورس تهران تأکید کرد: این موضوع نمی‌تواند اثر منفی بر بازار سهام داشته باشد و اگر هم اثری داشته باشد این اثر مدت‌دار و طولانی نیست. اما ابراهیم عنایت از کارگزاران قدیمی بورس دیدگاه دیگری دارد و معتقد است: دولت بزرگ‌ترین کارفرما و مصرف‌کننده است و تصمیمات آن بر بودجه شرکت‌های بورس اثر می‌گذارد. بزرگ‌ترین شرکت‌های بورس مانند شرکت‌های تولید‌کننده محصولات فولادی و پتروشیمی تحت‌تأثیر تصمیم‌های دولت هستند و همین موضوع می‌تواند بر بازار سرمایه اثر داشته باشد. به‌گفته او، تصویب نشدن کلیات لایحه بودجه توسط نماینده‌های مجلس می‌تواند نوعی بی‌اطمینانی برای فعالان بازار سرمایه به ارمغان بیاورد زیرا بسیاری از شرکت‌های بورس با تصویب بودجه برنامه‌ریزی سال آینده را انجام می‌دهد و چنانچه با ابهام در بودجه روبه‌رو باشند نمی‌توانند برنامه ریزی کنند؛ در نتیجه این ساختار غیرشفاف می‌تواند بر بازار سرمایه اثر منفی داشته باشد. او گفت: بودجه97 یک بودجه تورمی است و مسلما در برنامه شرکت‌ها تأثیر می‌گذارد و این تصویب نشدن در بازار سرمایه موج منفی ایجاد می‌کند.

 

اثر رشد قیمت دلار بر بورس

دیروز در عین حال قیمت دلار بار دیگر افزایش یافت و با 0.77درصد رشد به 4603تومان رسید. به زعم تحلیلگران، این رشد می‌تواند در روز‌های آینده بر بازار سهام اثر بگذارد. اما یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه نباید از افزایش یا کاهش نرخ ارز در بازار سرمایه نگران بود، گفت: نوسان صعودی یا نزولی در بازار ارز لزوما تهدیدی برای بازار سرمایه محسوب نمی‌شود. او درباره مهم‌ترین متغیر تأثیر‌گذار بر بازار ارز گفت: مهم‌ترین و عمده‌ترین متغیر کلان بر بازار ارز مربوط به مخارج دولت است. میزان توانگری مالی دولت و دسترسی به منابع ارزی دولت یکی از متغیرهای کلیدی تأثیر‌گذار بر بازار ارز است. اسلامی با اشاره به اینکه هم‌اکنون یکی از محدودیت‌ها، دسترسی کمتر دولت به منابع ارزی است، گفت: این محدودیت دسترسی به منابع ارزی برای دولت باعث شده بازار ارز دچار نوسان شود. مهدی کاظمی هم گفت: جدا از تأثیرگذاری مستقیم افزایش نرخ دلار بر سودآوری یا کاهش سود شرکت‌ها، به‌طور کلی افزایش نرخ ارز برای اقتصاد کلان مولفه‌ای تورم‌زاست و تجربه معاملات نشان داده که بازار سرمایه همواره در کوتاه و میان‌مدت به افزایش تورم واکنش مثبت نشان داده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید