• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
شنبه 4 خرداد 1398
کد مطلب : 56844
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/g4Xr
+
-

ساخت شیرخوارگاه؛ شرط بخشش قاتل

داخلی
ساخت شیرخوارگاه؛ شرط بخشش قاتل

ساخت یک شیرخوارگاه به‌نام مقتول، شرط اولیای‌دم برای بخشش قاتلی است که بر سر همسر صیغه‌ای‌اش دست به جنایت زده و تا‌کنون 2بار پای چوبه دار رفته اما در آخرین لحظات توانسته مهلت بگیرد و به زندان بازگردد.
به گزارش همشهری، نخستین برگ این پرونده هفتم فروردین‌ماه٨٣ ورق خورد. آن روز راننده یک مینی‌بوس قرمز‌رنگ، مردی زخمی را به بیمارستانی در پاکدشت رساند و گفت در جریان تصادف زخمی شده است. راننده مینی‌بوس مرد مجروح را تحویل داد و فرار کرد و در همان ابتدا پزشکان متوجه شدند که مرد مجروح هدف اصابت ضربات چاقو قرار گرفته است.
با مرگ این مرد در بیمارستان، ماجرا به پلیس گزارش و از همان زمان تحقیقات برای شناسایی هویت مقتول و همچنین راننده مینی‌بوسی که او را به بیمارستان رسانده بود، آغاز شد. فردای آن روز مردی به اداره پلیس پاکدشت رفت و خبر از ناپدیدشدن پسر 22ساله‌اش به‌نام مهدی داد. مشخصاتی که او از پسرش می‌گفت با مقتول مطابقت داشت. یکی از این مشخصات آثار خالکوبی روی دست وی بود و به این ترتیب هویت مقتول فاش شد. ماموران در ادامه به تحقیق از پدر مهدی پرداختند و او گفت: پسرم مدتی قبل با زنی به‌صورت موقت ازدواج کرده بود اما آنها با هم اختلاف داشتند و شاید این زن از راز قتل پسرم باخبر باشد.
در ادامه مأموران سراغ زن جوان رفتند اما او فراری شده بود و کسی از وی خبر نداشت. این مسئله نشان می‌داد که وی به‌احتمال زیاد از راز قتل مهدی باخبر است. همچنین بعد از تحقیقات  مشخص شد که زن جوان پس از پایان دوره عقد موقتش با مقتول با مرد دیگری به نام علی صیغه کرده ‌‌که او هم فراری شده بود. از سوی دیگر معلوم شد که علی راننده مینی‌بوس است و به این ترتیب این زن و مرد جوان به اتهام قتل تحت تعقیب قرار گرفتند تا اینکه ٤‌ماه بعد از جنایت مخفیگاه آنها در شهرستان صومعه‌سرا به‌دست آمد و هردو دستگیر شدند.

اعتراف به جنایت
«وقتی مقتول را در خانه مادرزنم دیدم، به‌شدت عصبانی شدم و او را با چاقو زدم.» این نخستین اعتراف علی (قاتل) نزد مأموران پلیس بود. او گفت: چند وقت پیش با زنی جوان آشنا شدم. او قبل از من صیغه مهدی (مقتول) بود و می‌گفت مدت عقدشان تمام‌شده و مهدی به ژاپن رفته است. از سوی دیگر زن جوان مدعی بود که آنها با هم به‌شدت اختلاف داشتند و برای همین دیگر نخواسته که با او باشد.
متهم ادامه داد: من به زن جوان پیشنهاد ازدواج موقت دادم و او پذیرفت. روز هفتم فروردین سال٨٣ بود که همسرم به خانه مادرش رفته بود و من نیز وقتی کارم تمام شد، به آنجا رفتم. وقتی وارد خانه شدم، با دیدن مهدی در آنجا شوکه شدم. همسرم می‌گفت او برای عیددیدنی و سر‌زدن به مادرش به آنجا رفته اما من که به‌شدت عصبانی بودم، با وی درگیر شدم. درجریان این دعوا با چاقو چند ضربه به او زدم و وقتی مقتول خون‌آلود نقش زمین شد، فورا به همراه همسرم او را به بیمارستان بردیم و به محض اینکه شنیدیم فوت شده، از ترسمان فرار کردیم.
متهم پس از اعتراف به جنایت در شعبه٧١ دادگاه کیفری استان تهران محاکمه و به قصاص محکوم  شد و این حکم مدتی بعد در دیوان‌عالی‌کشور تأیید شد.

شرطی برای بخشش
با قطعی‌شدن رأی، پرونده به شعبه اجرای احکام دادسرای جنایی تهران فرستاده شد و متهم پای چوبه دار رفت اما موفق شد در واپسین لحظات با گریه و التماس از خانواده مقتول مهلت بگیرد. او برای بار دوم هم پای چوبه دار رفت و باز هم توانست مهلت بگیرد و به زندگی برگردد. پس از آن تلاش تیم صلح و سازش دادسرای جنایی تهران با دستور محمد شهریاری، سرپرست دادسرا آغاز شد تا اینکه اولیای دم شرطی برای بخشش قاتل گذاشتند. آنها عنوان کردند که اگر قاتل شیرخوارگاهی ٣طبقه در پاکدشت به‌نام مقتول بسازد، او را می‌بخشند. درصورت تحقق این شرط قاتل پس از ١٥سال از زندان آزاد می‌شود و هم‌اکنون خانواده وی در تکاپو هستند تا پول خرید زمین را برای ساخت شیرخوارگاه تامین کنند. براساس این گزارش خیرینی که قصد کمک به این مرد زندانی را دارند، می‌توانند برای کمک مالی به شعبه اجرای احکام دادسرای جنایی تهران مراجعه کنند

این خبر را به اشتراک بگذارید